6.1
Fører og ombordansvarlig
- Føreren har ansvaret for at toget kjøres sikkerhetsmessig forsvarlig i henhold til ruten for toget, hastighet, signaler og skilt, togets bremseevne m.m.
- Føreren skal følge med på infrastrukturen, indikeringene i førerpanelet og andre tog, og skal reagere i henhold til trafikkreglene. (TSI-OPE A 5.1.1)
- Føreren skal kjøre toget fra forreste førerrom.
- I persontog har ombordansvarlig ansvar for passasjerenes sikkerhet om bord i toget, ved av og påstigning, ved evakuering m.m.
- Til nr. 1: Begrepet kjøring skal tolkes vidt. Kjøring omfatter også når toget står i ro fordi det har stoppet, f.eks. på stasjoner. Klargjøring av tog er ikke omfattet av begrepet kjøring, heller ikke oppgaver som fører har i henhold til pkt. 6.6.
- Til nr. 2: På strekning med ERTMS gis signaler til føreren i et førerpanel (Driver Machine Interface – DMI).
- Til nr. 3: For å kunne ha oversikt og se sporet må fører sitte i forreste førerrom. Utforming av infrastrukturen forutsetter også dette.
- Til nr. 4: En person skal ivareta rollen som ombordansvarlig. For togleder og togekspeditør er det viktig å kunne ha entydig benevnelse på den som ivaretar sikkerheten for passasjerene, f.eks. ved en nødsituasjon, evakuering eller lignende. Bane NORs beredskapsplaner forutsetter også at det er en ombordansvarlig i toget i tillegg til fører. Bemanning av toget på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte er for øvrig jernbaneforetakets ansvar og i noen tilfeller, f.eks. på svakt trafikkerte strekninger, kan det være fører som ivaretar rollen som ombordansvarlig. Det forutsetter imidlertid at passasjerenes sikkerhet er ivaretatt, og at hensyn til beredskap og evakuering er ivaretatt. En redusert bemanning må også avklares med Bane NOR i forhold til beredskapsplaner.
Det er viktig å understreke at ombordansvarlig (jernbaneforetaket) har ansvar for passasjerenes sikkerhet ved hele avstigningen og tilsvarende ved hele påstigningen på stasjon, holdeplass eller stoppested.