6.6
Før kjøring av tog
- Før kjøring av tog fra det stedet der toget er klargjort, skal føreren minst kontrollere at
-
- opplysninger om togets sammensetting foreligger og at bremseprøve er utført,
- sikkerhetsbremseapparatet er koblet inn og prøvet (TSI OPE 4.2.2.9),
- utstyr for ATC eller ETCS er koblet inn og at korrekte verdier er registrert i ombordutrustningen når toget kjører på strekning med ATC og ERTMS (om unntak, se kapittel 7 om feil på togets ATC- eller ETCS-utstyr på strekning med ATC),
- det er kvittert for driftsoperative kunngjøringer i FIDO, og at togets funksjonelle nummer er registrert, som beskrevet i kapittel 2
TSI OPE 4.2.3.3.1
2. Etter endringer av togets sammensetting underveis, skal føreren kontrollere at nye korrekte verdier er stilt inn i ATC- eller ETCS-ombordutstyr før toget kjører videre.
- Til nr. 1c:
- Kravet er i forhold til om toget kjører på strekning med ATC og ERTMS. På strekning med togmelding er det ikke ATC eller ETCS og tog kan kjøre på slik strekning uten at utstyret er innkoplet, f.eks. hvis det har oppstått feil.
- På strekning med ERTMS kan trekkraftkjøretøy uten ETCS (ETCS ikke koblet inn og korrekte verdier ikke innstilt i ombordutrustningen) brukes dersom det er tilkoplet kjøretøy med ETCS. For å unngå nødstoppmodus ved stoppskilt dersom funksjonen med skyving av kjøretøy på inntil 25 m ikke benyttes (jf. pkt. 6.2 nr. 2b), må kjøretøyet med ETCS gå først. Dette gjelder også ved kjøring av kjøretøy mot havarert kjøretøy for berging. Ved inn- og utkjøring til/fra arbeidsbrudd kan imidlertid kjøretøy med ETCS skyve kjøretøy uten ETCS, og ved berging av kjøretøy vil det derfor være hensiktsmessig å opprette arbeidsbrudd.
- Til nr. 1d: Jf. pkt. 2.20 nr. 1 om kvittering for driftsoperative kunngjøringer i FIDO.