5.18
Når den nye kryssingsstasjonen etter ruten er ubetjent
- Når den nye kryssingsstasjonen etter ruten er ubetjent, anses kryssingsordren i tillegg som en bekreftelse på at stasjonen er betjent for togene som skal krysse. Føreren i det toget som skal holdes tilbake skal ha mottatt kryssingsordren på en stasjon før den nye kryssingsstasjonen.
- Dersom kryssingen senere blir lagt til en annen stasjon, skal stasjonen som er gjort betjent ved kryssingsordre fortsatt være betjent, med mindre annen kunngjøring mottas.
En kryssingsstasjon må være betjent. Dersom den etter ruten er ubetjent, må den gjøres betjent. Fordi det er hensiktsmessig benyttes kryssingsordren også som kunngjøring om at stasjonen gjøres betjent.
Når en stasjon gjøres om fra ubetjent til betjent, må føreren ha beskjed før toget kjører fra siste betjente stasjon før den ubetjente stasjonen som skal gjøres om til betjent stasjon. Derfor må kryssingsordren i dette tilfellet mottas på en stasjon før den nye kryssingsstasjonen. I andre tilfeller, jf. blant annet pkt. 5.15 nr.1, kan ordre om kryssingsforandring leveres på den nye kryssingsstasjonen. Se for øvrig pkt. 2.4 nr. 2 bokstav a om at ubetjente stasjoner skal være oppført i ruten.