5.16
Kryssingsordre for tog som skal holdes tilbake
- Når togekspeditøren på den nye kryssingsstasjonen mottar kryssingsordren, skal togekspeditøren bekrefte at kryssingsordren er mottatt med følgende ordlyd:
«Tog … (nr.) holdes tilbake her inntil tog … (nr.) er kommet. … (navn) togekspeditør» - Dersom føreren i toget som skal holdes tilbake mottar kryssingsordren på en stasjon før den nye kryssingsstasjonen, skal togekspeditøren informere togekspeditøren på den nye kryssingsstasjonen om at føreren har mottatt kryssingsordren.
- Togekspeditøren skal ikke vise kjørsignal inn på den nye kryssingsstasjonen til toget som skal holdes tilbake før
- togekspeditøren på en stasjon før har bekreftet at kryssingsordren er mottatt av føreren i toget som skal holdes tilbake, eller
- føreren er informert av togekspeditøren om kryssingen over togradio og om at føreren skal motta kryssingsordre inne på stasjonen
- Ved flytting av en kryssing fra en stasjon på strekning med togmelding, til en stasjon på strekning med fjernstyring eller strekning med ERTMS, anses grensestasjonen som ny kryssingsstasjon.
Toget som skal holdes tilbake, er det toget som får endret kryssingen til en eller flere stasjoner før stasjonen der kryssingen opprinnelig var fastsatt i ruten. Ved forsinkelser vil dette være det forsinkede toget.
- Til nr. 1: Kryssingsordren skal bekreftes med en annen ordlyd enn selve kryssingsordren av togekspeditøren på den nye kryssingsstasjonen.
- Til nr. 3: Det skal ikke vise kjørsignal inn på den nye kryssingsstasjonen til toget som skal holdes tilbake hvis ikke føreren har mottatt kryssingsordren på en stasjon før den nye kryssingsstasjonen eller føreren er informert om kryssingen over togradio om at toget vil motta kryssingsordre når det kommer inn på stasjonen.
- Til nr. 4: Den faktiske kryssingen er flyttet fra strekning med fjernstyring til strekning med togmelding. På strekning med fjernstyring og strekning med ERTMS angis ikke kryssinger i ruten fordi fører ikke har plikt til å forvisse seg om kryssende tog. På grensestasjonen er det togekspeditør som kan gi ordren til fører og det er der fører har plikt til å forvisse seg om kryssende tog. Derfor skal grensestasjonen anses som opprinnelig kryssingsstasjon. Jf. også pkt. 5.14 om togekspeditørens plikt til å informere fører om at kryssende tog har kommet.
- Når en kryssing flyttes fra en stasjon på strekning med togmelding til en stasjon på strekning med fjernstyring eller en stasjon på strekning med ERTMS vil det forsinkede toget kunne få kryssingsordren først når det kommer til grensestasjonen. Togekspeditøren må derfor underrette fører om at kryssende tog har kommet, jf. pkt. 5.14 og pkt. 6.24. Kryssingen har i dette tilfelle allerede skjedd, togene krysset på den fjernstyrte stasjonen, jf. også definisjon av kryssing i pkt. 1.14 bokstav a.