5.8
Signal for kjøring av tog videre på en stasjon eller ut fra en stasjon
- Det skal vises signal for kjøring av tog videre på en stasjon eller ut fra en stasjon. Før signal vises skal togveien være klar og togrekkefølgen skal være overholdt. Signalet gjelder for togveien.
- På en fjernstyrt stasjon skal signal for kjøring videre på en stasjon vises ved kjørsignal i indre hovedsignal i utkjørtogvei. Signal for kjøring ut fra en stasjon skal vises ved kjørsignal i utkjørhovedsignal. Disse signalene kan i tillegg repeteres ved togsporsignal og/eller repetérsignal.
- På en betjent stasjon der det er angitt i ruten, skal togekspeditøren i tillegg vise signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse» til føreren i tog som har stoppet på stasjonen før kjøring ut fra stasjonen. Før togekspeditøren viser signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse», skal hovedsignal eller midlertidig utkjørsignal vise kjørsignal. På stasjoner med indre hovedsignal skal togekspeditøren vise signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse» ved indre hovedsignal i utkjørtogvei dersom toget stopper ved dette signalet. Dersom togekspeditøren har gitt signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse» ved indre hovedsignal, skal det ikke gis nytt signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse» ved utkjørhovedsignal dersom toget har stoppet foran dette.
- På betjent stasjon der ombordansvarlig ikke kan kontrollere at toget har fått kjørsignal i utkjørhovedsignal, indre hovedsignal, repetérsignal eller togsporsignal, skal togekspeditøren i tillegg vise signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse» til ombordansvarlig i persontog. Disse stasjonene er listet i strekningsbeskrivelsen.
- På en betjent stasjon skal det vises kjørsignal i utkjørhovedsignal eller midlertidig utkjørsignal og eventuelt i indre hovedsignal for tog som skal passere. På en betjent stasjon med enkelt innkjørsignal skal det vises signal 3A eller 3B «Passér».
- På stasjon med indre hovedsignaler i utkjørtogveien kan kjørsignal vises i indre hovedsignal selv om utkjørhovedsignalet for strekning til fjernstyring ikke viser kjørsignal. Togekspeditøren kan gi signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse» selv om indre hovedsignal viser signal 20B «Stopp» når dvergsignal på indre hovedsignal viser signal 45 «Kjøring tillatt» eller signal 44 «Varsom kjøring tillatt», etter å ha informert føreren i henhold til bestemmelsen i punkt 7.16.
- Signal 13A eller 13B «Kjøretillatelse mottatt» gjelder også som tilbakemelding til togekspeditøren når kjøretillatelsen blir gitt ved signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse».
- På holdeplasser og ubetjente stasjoner gjelder sist mottatte kjøretillatelse.
- Til nr. 1: Togrekkefølgen er fastlagt i ruten eller av endring til ruten. Jf. også bestemmelsene om togveiens lengde.
- Til nr. 3: Det framgår i ruten om togekspeditør skal gi signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse». Hensikten med å vise signalet er at det ikke skal bli misforståelser hvis to tog skal kjøre i samme kjøreretning fra stasjonen. At stasjonen har en entydig signalplassering, dvs. hovedsignal, eventuelt repetérsignal, fra hvert togspor er en av forutsetningene for å frita togekspeditør fra å gi signalet. I dag er det krav om slik entydig signalplassering i jernbaneinfrastrukturforskriften, men det er fortsatt mange eldre sikringsanlegg i bruk.
- Til nr. 4: På betjente stasjoner der det ikke er mulig for ombordansvarlig å kontrollere hovedsignal, repetérsignal eller togsporsignal må togekspeditøren gi signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse» til ombordansvarlig. Disse stasjonene er listet i strekningsbeskrivelsen. Txp må informere ombordansvarlig i de situasjoner der txp har gitt fører tillatelse til å passere signal som ikke kan vise kjørsignal.