5.7
Signal for kjøring av tog inn på en stasjon
- Det skal vises signal for kjøring av tog inn på en stasjon. Før signal vises, skal togveien for toget være klar. Signal for kjøring inn på en stasjon vises ved kjørsignal i innkjørhovedsignal, enkelt innkjørsignal, midlertidig innkjørsignal eller indre hovedsignal i innkjørtogvei.
- På stasjoner uten ATC skal sporveksler i togveien for tog i motsatt kjøreretning være lagt i stilling til et annet spor enn det som det skal vises innkjørsignal til. Der det er mulig, skal sporvekselen legges i stilling til et spor som er fritt for kjøretøy.
- Det skal vises signal 20A eller 20B «Stopp» fra innkjørsignalstedet til andre tog enn det som skal kjøre inn på stasjonen, helt til toget som kjører inn har stoppet. På fjernstyrt stasjon ivaretas dette av kryssingslåsing i sikringsanlegget.
- Det kan likevel vises signal for kjøring inn på en stasjon for mer enn ett tog, hvis sporanlegget eller et teknisk system sikrer at det ikke kan kjøres fra den ene togveien inn i den andre togveien.
- På stasjon med hoved- og forsignal skal disse brukes for signalering til tog, selv om stasjonen ikke er betjent.
- Til nr. 2: Dersom fører av tog i motsatt retning overser stoppsignal, vil sporveksler, lagt i stilling til et annet spor enn det som det skal vises innkjørsignal til, fungere som barriere mot at toget i motsatt retning kommer inn i sporet det skal vises innkjørsignal til. Bestemmelsen kom inn i regelverket etter Valebøulykken (25.10 1964), da et tog ikke klarte å stoppe pga. bremsesvikt.
- På stasjon med automatisk hastighetsovervåkning vil ATC-systemet fungere som en barriere dersom fører overser signal som viser «Stopp» i innkjørhovedsignal.
- Til nr. 4: De fleste stasjonenes sikringsanlegg er bygget slik at tog må kjøre inn og stoppe før neste tog kan få signal inn på stasjonen. På noen stasjoner er sikringsanlegget bygget slik at mer enn ett tog kan kjøre inn samtidig, ved at stasjonen har tilstrekkelig lange sikkerhetssoner, avledende sporveksler e.l.