5.31-BN
Togmeldinger og kontrollmiddel
- Togekspeditørene skal utveksle togmeldinger på togradio. Ved feil på togradio kan annen telefon benyttes etter særskilt tillatelse fra toglederen.
- Avgangsmelding:
Én av følgende ordlyder skal brukes:- Når tog skal kjøre helt fram til neste stasjon eller foreta kjøring mellom to betjente stasjoner:
«Kan tog … kjøre fra …? Signatur».
Svar dersom det er klart for toget:
«Klart for tog … til … . Signatur». - Når tog skal returnere fra fastsatt sted på linjen:
«Kan tog … kjøre fra … til (km eller sted på linjen)? Signatur».
Svar dersom det er klart for toget:
«Klart for tog … til (km eller sted på linjen). Signatur» . - Dobbeltsporet strekning:
På dobbeltsporet strekning angis når toget skal kjøre på venstre hovedspor:
«Kan tog … kjøre fra … på venstre hovedspor? Signatur».
Svar dersom det er klart for toget:
«Klart for tog … til … . Signatur». - Dersom det ikke er klart for toget, besvares avgangsmeldingen med «nei», og det opplyses om årsaken. Får man ikke sendt og tilfredsstillende besvart en togmelding, skal toget ikke sendes.
- For svar på avgangsmelding dersom det ikke er kontroll på at sporveksler ved sidespor eller ubetjente stasjoner er sikret, se punkt 5.11.
- Når tog skal kjøre helt fram til neste stasjon eller foreta kjøring mellom to betjente stasjoner:
- Ankomstmelding:
Følgende ordlyd skal brukes:
«Tog … er kommet til … . Signatur».
Ankomstmelding besvares med:
«Mottatt. Signatur». - Sperring av strekning:
Følgende ordlyd skal brukes når strekning skal sperres:
«Strekningen mellom … og … sperres. Signatur».
Besvares med å gjenta ordlyden. - Opphevelse av sperring:
Følgende ordlyd skal brukes:
«Sperringen mellom … og … oppheves. Signatur».
Besvares med å gjenta ordlyden. - Togekspeditøren skal benytte følgende ordlyd om at hjelpelokomotiv er kommet tilbake fra sted på linjen i henhold til punkt 5.11 nummer 6:
«Hjelpelokomotiv fra tog … (tognummer) er kommet inn. Signatur.» - Dersom linjen ikke er klar eller tog ikke er kommet senest 20 minutter etter forventet ankomsttid, og det ikke er mulig å komme i kontakt med toget, skal togekspeditøren sperre linjen ved togmelding. Når linjen er klar eller når forsinket tog er kommet, kan togekspeditøren oppheve sperringen ved togmelding. Den togekspeditøren som sperrer strekningen skal informere toglederen.
- Kontrollmiddel på signalstiller
- Kontrollmiddel skal settes på signalstiller i følgende tilfeller:
- Når melding om at linjen er sperret er sendt eller mottatt
Ved disponering for arbeid i spor, disponerende arbeidstog, opprettelse av anleggsområde-jernbane eller avstengt område - Når det kjøres kipptog
- Når det i tog kjøres hjelpelokomotiv som ikke skal kjøre fram til nærmeste betjente stasjon
- Når melding om at linjen er sperret er sendt eller mottatt
- Kontrollmiddel skal fjernes når sporet igjen er fritt.
- Kontrollmiddel skal settes på signalstiller i følgende tilfeller:
- Bruk av kontrollsignal på signaltelegraf
- Kontrollsignal brukes der det er signaltelegraf på strekning med togmelding for å kontrollere sporvekslenes stilling på blokkstrekningen.
- Signalet har utførelsen 0-0000-0 (0 angir slag på signaltelegrafen), og brukes slik:
- Kontrollsignal sendes fra den stasjonen som mottar avgangsmelding på togradio.
- På blokkstrekning hvor det har vært skiftet på sidespor sikret ved A-lås, skal kontrollsignal sendes før det skiftende toget får beskjed om at det er kontroll på sidesporet.
Kontrollsignalet besvares med å gjenta signalet.
På stasjoner med enkelt innkjørsignal/enkelt sikringsanlegg der signalet ikke automatisk går i «Stopp» når toget har passert signalet, skal det alltid utveksles kontrollsignal før det utveksles ankomstmelding for toget på togradio. Dersom kontrollsignalet av tekniske årsaker ikke går igjennom, skal den togekspeditøren som skal sende ankomstmelding forsikre seg om at innkjørsignalet er omstilt til signal «Stopp» og bekrefte dette til den togekspeditøren som skal motta ankomstmeldingen. Deretter kan ankomstmelding utveksles på togradio.
- Følgende gjelder for avgangsmelding og ankomstmelding når kontrollsignal brukes:
- Avgangsmelding sendes på telefon som bestemt.
- Stasjonen som mottar avgangsmelding svarer «Vent» og sender kontrollsignalet.
- Korrekt mottatt kontrollsignal indikerer at sporvekslene ved sidespor sikret med elektrisk kontroll og mellomliggende ubetjente stasjoner er sikret. Stasjonen svarer så på avgangsmelding som bestemt.
- Dersom kontrollsignalet ikke mottas korrekt, gjelder punkt 5.11 nummer 3.
- Ankomstmelding utveksles som bestemt.