4.5
Kontroll og prøving før avgang
- Jernbaneforetaket skal fastsette kontroller og prøvinger for å sikre at alle avganger gjennomføres på en sikker måte. (TSI OPE 4.2.3.3.1)
- Minimumskrav til når fullstendig bremseprøve skal foretas:
- når vogner er skiftet sammen og trekkraftkjøretøyet er koblet til,
- minst en gang i døgnet eller etter et opphold på 2 timer, eventuelt etter opphold på mer enn 1 time ved temperatur lavere enn –15 °C eller
- på vogner som settes inn i toget underveis.
- Minimumskrav til når gjennomslagsprøve skal foretas:
- når annen førerbremseventil eller førerbremseanlegg skal brukes,
- når hovedledningen har vært stengt og åpnet foran siste vogn,
- når kjøretøy er koblet fra eller til,
- når førerbremseanlegg legges i nøddrift eller
- når bremseprøve er foretatt med stasjonært bremseprøveanlegg.
- Forenklet prosedyre kan erstatte bremseprøve etter:
- til- eller frakopling av ekstra trekkraftkjøretøy,
- frakopling av vogner eller trekkraftkjøretøy i slutten av toget eller
- bytte av førerrom på motorvognsett uten togdiagnosesystem.
Dette er minimumskrav og akseptert standard for prøving av tog med trykkluftbremser som har vært gjeldende i mange år både som forskrift (togframføringsforskriftene) og tidligere Jernbaneverket JD 345 og NSB trykk 412.
Bemerk at disse bestemmelsene ikke er utfyllende. Jernbaneforetakene må ha nærmere bestemmelser for bruk og behandling av bremser for sitt materiell ut fra materiellets tekniske konstruksjon. Jf. også krav i TSI-OPE, særlig 4.2.2.5, 4.2.2.6 og 4.2.2.7.