3.23
Nødanrop, feil eller uregelmessigheter
- Hvis føreren mottar nødanrop, skal føreren straks stoppe skiftet. Føreren skal innhente tillatelse fra toglederen eller togekspeditøren før kjøringen gjenopptas.
- Personale som deltar i skiftingen skal varsle toglederen eller togekspeditøren om feil på jernbaneinfrastruktur, tog eller skift, eller ved uregelmessigheter.
- Ved nødsituasjon gjelder bestemmelsene i punkt 7.5 nummer 1–4 også for skift.
Til nr. 1: Et tog som mottar nødanrop skal redusere hastigheten til halv sikthastighet. For et skift er største tillatte hastighet 40 km/t, og det anses som sikrere at skiftet stopper helt i stedet for å fortsette med halv sikthastighet, som i mange tilfeller vil tilsvare skiftets normale hastighet. På strekning med ERTMS er trekkraftkjøretøy i SH-modus frakoblet radioblokksentralen, og togleder kan heller ikke sende nødstoppordre til skiftet om det skulle være behov for det.