3.20 Hensetting av skift
- Skift som skal settes bort for ubestemt tid (hensetting), skal settes innenfor sporsperre, avledende sporveksel eller på skifteområde innenfor middel for nabospor.
- Skift som hensettes skal sikres med håndbrems, parkeringsbrems og/eller bremsesko slik at skiftet ikke kan komme i bevegelse.
- Hele vognkassen, eller hele lasten ved åpen vogn med gods som stikker ut over vognens ende, skal være innenfor middel.
- Kjøretøy som skal hensettes på samme spor, skal om mulig skiftes inntil hverandre og kobles sammen. Hvis det ikke er mulig eller hensiktsmessig å skifte kjøretøy på samme spor inntil hverandre eller koble dem sammen, skal hvert enkelt kjøretøy eller hver enkelt kjøretøygruppe være sikret på samme måte som nevnt i nummer 5–6.
- Det ytterste kjøretøyet i en slik gruppe, og om nødvendig flere, skal være forsvarlig avbremset med håndbrems, parkeringsbrems eller bremsesko slik at kjøretøy ikke kan komme i bevegelse.
- Ved hensetting av kjøretøy på spor hvor det er planovergang, skal det være mellomrom mellom kjøretøyene ved overgangen, slik at overgangen ikke sperres.
- Kjøretøy som hensettes på spor med kontaktledning, skal ikke utgjøre fare for at uvedkommende utilsiktet berører eller kommer farlig nær spenningssatte deler i kontaktledningsanlegget eller på kjøretøyet. Én av følgende forutsetninger skal være oppfylt:
- Kontaktledningen er spenningsløs.
- Kjøretøyet er vurdert som ikke klatrevennlig og godkjent av Bane NOR for hensetting under spenningsførende kontaktledning.
- Sporet er godkjent for hensetting av kjøretøy under spenningsførende kontaktledning der det er tilstrekkelig områdesikring.
- Jernbaneforetaket sørger for å sikre kjøretøyene med vakthold; visuell kontroll med fysisk inspeksjon rundt kjøretøyene.
- Til nr. 1–5: Vogner som begynner å rulle er en vesentlig fare på jernbanen. Selv tilsynelatende horisontale områder kan ha så stor helning at jernbanekjøretøy kan komme i bevegelse hvis de ikke er tilstrekkelig sikret. Jernbanekjøretøy kjennetegnes av at de har liten rullemotstand. Det er derfor detaljerte bestemmelser for at hensetting må skje innenfor sporsperrer og for tilsetting av bremser. Når trykkluftbremsene trekkes av og tømmes for luft må tilstrekkelige håndbremser/parkeringsbremser være tilsatt. Det har vært flere hendelser der vogner har kommet i bevegelse utilsiktet. Både ved gjensetting og hensetting må man være klar over at trykkluftbremsen ikke skal tas med i «regnestykket». Når vognene ikke er tilkoplet lokomotiv, dvs. at ingen kompressor kan ettermate, vil trykkluften sive ut og bremsene løsner etter noe tid. Derfor må parkeringsbremse eller håndbrems nyttes, eventuelt også bremsesko. Brukes bremsesko må jernbaneforetaket ha systemer for sikker oppbevaring, dvs. å sikre at disse ikke kommer på avveie. Bremsesko kan være en stor fare hvis uvedkommende legger dem på skinnene.
- Til nr. 7: Kjøretøy som hensettes skal ikke fremby fare for at uvedkommende utilsiktet berører eller kommer farlig nær spenningssatte deler i kontaktledningsanlegget eller på kjøretøyet. Akseptabel risiko kan oppnås på følgende måter:
- Hensetting på ikke elektrifisert spor: Anbefalt for hensetting som ikke krever strømforsyning fra kontaktledning, for eksempel ikke-elektriske kjøretøy og langtidshensatte kjøretøy.
- Hensetting på elektrifisert spor under frakoplet kontaktledning: Anbefalt for hensetting som ikke krever strømforsyning fra kontaktledning, for eksempel ikke-elektriske kjøretøy, langtidshensatte kjøretøy og kjøretøy tilkoplet togvarmepost. Det er utarbeidet egne instrukser for kobling av brytere.
- Hensetting på elektrifisert spor under spenningssatte kontaktledning med tilstrekkelig områdesikring og/eller kjøretøysikring: Anbefalt (akseptabel) for driftspausebasert hensetting. Strekningsbeskrivelsen viser hvilke kjøretøy som har tilstrekkelig kjøretøysikring og hvilke områder som har tilstrekkelig områdesikring.
- Hensetting på elektrifisert spor under spenningssatt kontaktledning med kontinuerlig vakthold: Ikke anbefalt for annet enn spesielle kortvarige situasjoner. Det er jernbaneforetaket som hensetter kjøretøyet som skal sørge for vakthold.