3.18
Bruk av bremser
- Et skift skal til enhver tid ha tilstrekkelig bremsekraft til å kunne stoppe i største fall på skifteområdet.
- For å bremse et skift skal trekkraftkjøretøyets brems, vognenes trykkluftbrems eller betjente håndbremser brukes. For å bremse vogner som rennes eller slippes, kan bremsesko eller bremseanordning i sporet brukes.
- Innkoblet trykkluftbrems eller betjente håndbremser på vogner skal kontrolleres før skiftet flyttes.
- Skift som kan komme i bevegelse i fall ut på linjen, skal ha betjent håndbrems, virksom trykkluftbrems på ytterste vogn eller betjent trekkraftkjøretøy mot fallet.
- Ved bruk av skiftetau skal vogner som ikke er utstyrt med tilstrekkelig antall betjente håndbremser kun trekkes mot avbremset kjøretøy, betjent trekkraftkjøretøy eller buttspor.
- Til nr. 1: Skiftet skal kunne stoppe i ethvert fall inne på skifteområdet, dette omfatter også fall i uttrekk mot linjen. Jf. ulykken da et skift kom i drift fra Grefsen og kolliderte med vogn og butt i Oslo Østbanestasjon (1970). Det bør være tilkoplet trykkluftbrems ved skifting mot fall.
- Til nr. 4: Skift som kommer i drift ut på linjen medfører en stor fare. Bestemmelsen kom inn i regelverket etter Hjuksebø-ulykken (1950) da tømmervogner kom i drift fra Hjuksebø stasjon og kolliderte med Sørlandsekspressen, en av de største ulykkene på norske jernbaner. Det har imidlertid vært flere hendelser av lignende art, hvorav Sjursøya-ulykken i 2010 er den siste med omkomne. Til dette punktet er det viktig å påpeke at man må kontrollere at alle kjøretøy i skiftet er sammenkoplet, så ikke vogner utilsiktet blir skjøvet mot et fall ut mot linjen. Se også kommentaren ovenfor til nr. 1.