3.33
Nødstoppmodus (TR-modus) under skifting
- Dersom skiftet får nødstoppmodus (TR-modus), gjelder bestemmelsen i punkt 7.45 om nødstoppmodus (TR-modus). (TSI-OPE A 5.1.9, 6.41)
- Dersom et skift har fått nødstoppmodus (TR-modus) ved utilsiktet passering av grensen for skifteområdet (TSI OPE A 6.41.4), skal føreren informere toglederen, innhente toglederens tillatelse ved formular 2 til å kjøre tilbake i skifteområdet i skiftemodus (SH-modus), om nødvendig deaktivere førerbordet og bytte førerrom.
- Dersom det etter nødstoppmodus (TR-modus) ikke er teknisk mulig å få skiftemodus (SH-modus) der trekkraftkjøretøyet står, skal toglederen gi føreren tillatelse til å kjøre i modus særlig ansvar (SR-modus) fram eller tilbake til et skifteområde der det er mulig å gå i skiftemodus (SH-modus).
- Til nr. 2: Ved nødstoppmodus i grensen for skifteområdet skal fortsatt formular 2 brukes for å kjøre tilbake i skifteområdet (ved nødstoppmodus under skifting andre steder enn i grensen for skifteområdet brukes formular 3 og 7 for kjøring tilbake, jf. pkt. 7.45 nr. 2b).
- Til nr. 3 og 3.33-BN: Det er ikke sikkert at det er teknisk mulig å gi kjøretøyet SH-modus. I slike tilfeller må skiftet kjøre fram/tilbake i SR-modus til det er i et skifteområde der SH-modus er mulig. Teksten i x95 og x96 tas inn for å unngå å måtte gi tillatelse til SR-modus på annet formular.