2.4
Ruter for tog
- Det skal foreligge en rute for å kjøre tog, som minst skal inneholde:
- identifikasjon, som består av forkortelse av jernbaneforetakets navn, togslag og tognummer,
- kjøredato,
- kjørestrekning,
- hvor toget skal stoppe og hvilke aktiviteter som skal utføres der,
- andre relevante referansepunkter (stasjoner, holdeplasser, stoppesteder, blokkposter mv.),
- tidspunkt for ankomst og/eller avgang der persontog eller godstog har stopp,
- tidspunkt for passering av referansepunkter,
- hvilket spor toget skal kjøre på stasjonene,
- på hvilke stasjoner togekspeditøren skal gi signal 12A eller 12B «Kjøretillatelse» og
- hvilke endringer i ruten for andre tog som en eventuell kjøring av ekstratog medfører.
- På strekning med togmelding skal ruten i tillegg minst omfatte:
- hvilke stasjoner som er ubetjente,
- type signalanlegg på stasjoner med togekspeditør,
- hvor toget skal krysse med ett eller flere tog, dersom togene bruker samme blokkstrekning på begge sider av stasjonen, og det andre togets, eller de andre togenes, nummer,
- hvor toget skal krysse med et annet tog, dersom forskjellen mellom ankomsttid og avgangstid er under 1 time og togene kjører over én felles blokkstrekning, og det andre togets nummer,
- hvor det skal foregå forbikjøring og det andre togets, eller de andre togenes, nummer,
- for hjelpetog skal det i tillegg opplyses om fra hvilken stasjon, sidespor eller holdeplass det skal kjøres med halv sikthastighet.
- På strekning med ERTMS skal det i tillegg tas inn i ruten hvis trekkraftkjøretøy med særskilt tognummer skal skyve kjøretøy med lengde inntil 25 m.
- Kunngjøring om sporendring skal gis på stasjon med enkelt innkjørsignal eller midlertidig innkjørsignal, og kan formidles over togradio.
- Før tillatelse til skifting blir gitt, skal føreren kvittere for alle driftsoperative kunngjøringer relatert til skiftingen.
- Føreren skal kvittere for alle driftsoperative kunngjøringer for toget før avgang fra utgangsstasjon.
- Hvis driftsoperative kunngjøringer til tog ikke er kvittert for, skal toglederen be om kvittering i FIDO, eller ved behov vurdere om det er praktisk mulig å fordele kunngjøringen ved en stasjon som er betjent av togekspeditør eller over togradio. Ved utgangsstasjon som er betjent med togekspeditør, skal togekspeditøren kontrollere at det er kvittert for driftsoperative kunngjøringer.
- For hjelpetog skal det angis om signal 1A eller 1B «Stopp» er satt opp eller ikke. Hjelpetoget skal ha samme tognummer for hele ruten. Når hjelpetoget og det havarerte toget er koblet sammen, skal det havarerte togets identifikasjon brukes fram til neste stasjon eller tilbake til siste stasjon.
- For tog som framføres som spesialtransport, skal det angis at toget framføres som spesialtransport. Om tillatelse/godkjenning til spesialtransporten inneholder begrensninger, skal disse begrensningene angis. Dette inkluderer begrensninger på parallelle banestrekninger.
Systemet for togframføring er basert på at alle tog skal ha en rute. Rutene fastsetter rekkefølgen for togene over den enkelte blokkstrekning og hvor de skal krysse eller kjøre forbi annet tog.
På strekning uten teknisk sikring/linjeblokkering, dvs. driftsformen «strekning med togmelding» er rutene en viktig del av sikkerhetssystemet. Derfor er det flere krav til innhold i en rute for strekning med togmelding, bl.a. kravet om angivelse av kryssing. Ved denne driftsformen har fører plikt til å forvisse seg om kryssende tog, jf. pkt. 6.25, og ikke kjøre selv om fører får «Kjøretillatelse».
På strekning med togmelding angis om stasjon er ubetjent. Ubetjent stasjon anses som en del av linjen. Blokkstrekningen går fram til første betjente stasjon. Det er forskjellige regler for signalering avhengig om stasjonen har enkelt innkjørsignal eller sikringsanlegg.
På strekning med fjernstyring kan grensestasjoner være angitt som ubetjent, i dette tilfelle skal stasjonen anses som fjernstyrt.
- Til nr. 2c: Angivelse av kryssing som nevnt gjelder også om stasjonen er en grensestasjon, dvs. at den ene av blokkstrekningene ligger på strekning med fjernstyring.