1.1
Innledende bestemmelser
- Trafikkreglene gjelder for det jernbanenettet som Bane NOR forvalter, samt for trafikkmessig tilknyttede spor når det er avtalt mellom infrastruktureieren og Bane NOR.
- Trafikkreglene stiller direkte krav til fører, togleder, togekspeditør, ombordansvarlig, hovedsikkerhetsvakt, signalgiver, personale som deltar i skifting, personale som deltar i arbeid i spor og personale som foretar klargjøring av tog.
- Trafikkreglene omfatter bestemmelser om signaler, trafikkstyring, klargjøring av tog, kjøring av tog, skifting og arbeid i spor.
- Direkte krav til toglederen, togekspeditøren og føreren fra TSI drift og trafikkstyring (TSI-OPE) tillegg A, B og C, er tatt inn og merket med referanse.
- Bane NOR kan i det enkelte tilfellet gjøre unntak fra trafikkreglene, dersom særlige forhold tilsier det. Bane NOR kan ikke gjøre unntak fra trafikkregler som kommer fra TSI OPE-forskriften.
- Trafikkreglene benevnes Trafikkregler for jernbanenettet (TJN).
- ERTMS-bestemmelser som bare gjelder for ERTMS på Østfoldbanens østre linje er merket «Ø».
- Dersom ikke annet er nevnt, gjelder bestemmelser for ERTMS kun nivå 2. Dersom de også gjelder nivå 0 og/eller nivå NTC, er dette presisert.
- Regler for jernbaneforetak gjelder også for infrastrukturforvalters kjøring av tog og skift i forbindelse med drift og vedlikehold av infrastruktur.
- Til nr. 4: Referanse til TSI-OPE tillegg A, B og C er også tatt inn der bestemmelsen fra TSI-OPE ikke er direkte gjengitt, men der vår bestemmelse i TJN oppfyller TSI-OPEs intensjon.
- Til nr. 5: Søknad om unntak må inneholde en beskrivelse av hva som er de særlige forhold og en risikovurdering som viser at risiko er innenfor akseptabelt nivå. Regler fra TSI-OPE kan Bane NOR ikke gi unntak fra, fordi dette er regler fastsatt på europeisk nivå, og som Norge er bundet av gjennom EØS-avtalen. I Norge er TSI-OPE forskrift, som en del av jernbanelovgivningen, og forskriften har ikke unntakshjemmel.