1.1
Innledende bestemmelser
- Trafikkreglene gjelder for det jernbanenettet som Bane NOR forvalter, samt for trafikkmessig tilknyttede spor når det er avtalt mellom infrastruktureieren og Bane NOR.
- Trafikkreglene stiller direkte krav til fører, togleder, togekspeditør, ombordansvarlig, hovedsikkerhetsvakt, signalgiver, personale som deltar i skifting, personale som deltar i arbeid i spor og personale som foretar klargjøring av tog.
- Trafikkreglene omfatter bestemmelser om signaler, trafikkstyring, klargjøring av tog, kjøring av tog, skifting og arbeid i spor.
- Direkte krav til toglederen, togekspeditøren og føreren fra TSI drift og trafikkstyring (TSI-OPE) tillegg A, B og C, er tatt inn og merket med referanse.
- Bane NOR kan i det enkelte tilfellet gjøre unntak fra trafikkreglene, dersom særlige forhold tilsier det. Bane NOR kan ikke gjøre unntak fra trafikkregler som kommer fra TSI OPE-forskriften.
- Trafikkreglene benevnes Trafikkregler for jernbanenettet (TJN).
- ERTMS-bestemmelser som bare gjelder for ERTMS på Østfoldbanens østre linje er merket «Ø».
- Dersom ikke annet er nevnt, gjelder bestemmelser for ERTMS kun nivå 2. Dersom de også gjelder nivå 0 og/eller nivå NTC, er dette presisert.
- Regler for jernbaneforetak gjelder også for infrastrukturforvalters kjøring av tog og skift i forbindelse med drift og vedlikehold av infrastruktur.
- Til nr. 4: Referanse til TSI-OPE tillegg A, B og C er også tatt inn der bestemmelsen fra TSI-OPE ikke er direkte gjengitt, men der vår bestemmelse i TJN oppfyller TSI-OPEs intensjon.
- Til nr. 5: I henhold til bestemmelsen kan det gis unntak fra bestemmelsene i TJN i «det enkelte tilfellet» dersom «særlige forhold tilsier det».
Ingen har krav på unntak fra krav i TJN, og det må foretas en konkret avveining av ulike hensyn i henhold til krav i TJN og andre forhold.
I forbindelse med en søknad om unntak har søkeren ansvaret for å vise at det foreligger særlige forhold. Søkeren har videre ansvaret for å vise at grunnlaget for hovedregelen det søkes unntak fra ikke gjør seg gjeldende på vanlig måte i den situasjonen det søkes om unntak fra, og at det i større grad enn normalt er behov for å fravike grunnlaget for regelen. Det er dette som kan gjøre det forsvarlig å gi unntak fra hovedregelen.
Det er også relevant å legge vekt på at det farepotensialet som normalt gjør seg gjeldende ikke er til stede i samme grad i det tilfellet det søkes om unntak fra.
I vurderingen av en unntakssøknad er det også et tungtveiende argument at sikkerheten blir opprettholdt gjennom kompenserende tiltak. Det vil likevel være slik at det i særlige tilfeller vil kunne aksepteres at sikkerhetsnivået senkes noe dersom det er andre momenter til stede som må anses mer tungtveiende i det enkelte tilfellet. Eksempler på slike momenter er hensiktsmessig trafikkavvikling og miljø.
Regler fra TSI OPE kan Bane NOR ikke gi unntak fra, fordi dette er regler fastsatt på europeisk nivå, og som Norge er bundet av gjennom EØS-avtalen. I Norge er TSI OPE forskrift, som en del av jernbanelovgivningen, og forskriften har ikke unntakshjemmel.
Det gis ikke permanente unntak.
Kommentaren er i hovedsak gjengitt fra Statens jernbanetilsyns kommentartekst(åpnes i ny fane) til den tidligere togframføringsforskriftens unntaksparagraf (§ 11-1).