1.8
Definisjoner for signalanlegg
I forbindelse med togframføring, skifting og arbeid i spor menes med:
- Signalanlegg: Tekniske anlegg som blant annet kan inkludere sikringsanlegg, linjeblokk, fjernstyringsanlegg og ATC/ETCS.
- Sikringsanlegg: Sikringsanlegg er den delen av signalanlegget som sikrer kjøring av tog og skift, og som sikrer at det bare kan vises kjørsignal til en togvei for ett tog om gangen. Sikringsanlegget registrerer om det er kontroll på sporvekslene, om det er kjøretøy i sporet og i sikringssonene for tog i motsatt kjøreretning m.m. Anlegget registrerer ikke om det er kjøretøy på blokkstrekningen på strekning med togmelding.
- Enkelt innkjørsignal: Forenklet sikringsanlegg som sikrer at det kun stilles innkjørsignal for ett tog om gangen. Anlegget registrerer ikke om det er kjøretøy i sporet.
- Linjeblokk: Den delen av signalanlegget som på strekning med fjernstyring sikrer at det bare kan vises kjørsignal til en blokkstrekning for ett tog om gangen. Linjeblokken kan være integrert i sikringsanlegget.
- ATC (automatisk hastighetsovervåkning): Den del av signalanlegget på strekning med fjernstyring som overvåker togets hastighet og aktiverer togets bremser dersom hastigheten overstiges. ATC kan være FATC (fullstendig hastighetsovervåkning) eller DATC (delvis hastighetsovervåkning).
- FATC overvåker alle hastigheter.
- DATC overvåker hastighet for kjøring mot hovedsignal i «Stopp», hastighet over første sporveksel i innkjørtogveien, enkelte hastigheter over avvikende sporveksler i utkjørtogvei, samt midlertidige hastighetsnedsettelser.
- Veisikringsanlegg: Del av signalanlegget som viser signal 56A «Planovergangen kan passeres» mot tog og skift når planovergangen er sperret for veitrafikk, eller som på strekning med ERTMS tillater tog å kjøre forbi planovergangen når den er sperret for veitrafikk.
- Rasvarslingsanlegg: Del av signalanlegget som registrerer ras og viser signal til tog, eller som på strekning med ERTMS kontrolleres gjennom kjøretillatelse fra systemet og er markert med signal E38A «Rasvarslingsanlegg».
- Stillerapparat: Betjeningsapparat for sikringsanlegg.
- Trafikkstyringssentral: Sted som har betjenings- og kommunikasjonsutstyr, samt indikeringer for en eller flere strekninger med fjernstyring og eventuelt strekninger med ERTMS, og som eventuelt også driver overordnet trafikkstyring for strekning med togmelding.
- Fjernstyringsanlegg: Teknisk system som muliggjør styring og overvåkning av sporveksler og signaler, samt overvåking av togs posisjon for fjernstyrte stasjoner og/eller strekninger fra bestemt sted.
- Sporavsnitt: Definert avgrenset område i sporet for deteksjon av kjøretøy.
- Til c: Enkelt innkjørsignal er et forenklet sikringsanlegg uten automatiske funksjoner og finnes kun på strekning med togmelding.
- Til d: Linjeblokken er normalt «automatisk», dvs. at når et tog har kjørt ut av blokkstrekningen stilles det automatisk signal for etterfølgende tog. Når det ikke er stilt signal for etterfølgende tog går likevel blokksignaler til kjørsignal, jf. pkt. 8.13. Først når toget er inne på neste stasjon og det ikke er stilt signal for flere tog, vil blokksignalene slukne og linjeblokken bli «nøytral», dvs. at det kan stilles signal for motsatt kjøreretning. (Reversibel linjeblokk). På stasjoner som er lagt på såkalt «gjennomgangsdrift» av togleder fungerer hovedsignalene som for blokkposter.
- Til k: Definisjonen av sporavsnitt er hentet fra Bane NORs interne dokument «Bestemmelser for personale som skal betjene sikringsanlegg».