1.9
Definisjoner for linjen
I forbindelse med togframføring, skifting og arbeid i spor menes med:
- Linjen: Banestrekningen mellom to stasjoner. På strekning med togmelding er ubetjent stasjon en del av linjen.
- Hovedspor: Spor på linjen som forbinder to stasjoner med hverandre, og som er beregnet for kjøring av tog.
- Sidespor: Alle andre spor på linjen enn hovedspor og som er beregnet på skifting.
- Blokkstrekning: Strekning som er avgrenset av to nabostasjoner, to naboblokkposter eller en stasjon og en naboblokkpost på strekning med fjernstyring og strekning med ERTMS. På strekning med togmelding er blokkstrekningen avgrenset av de to nærmeste betjente stasjonene.
- Blokkpost: Sted på linjen som utgjør skillet mellom to blokkstrekninger.
- Enkeltsporet strekning: Banestrekning med ett hovedspor mellom stasjonene.
- Dobbeltsporet strekning: Banestrekning med to hovedspor mellom stasjonene.
- Høyre hovedspor: Høyre spor på dobbeltsporet strekning sett i forhold til togets kjøreretning fastlagt i ruten.
- Venstre hovedspor: Venstre spor på dobbeltsporet strekning sett i forhold til togets kjøreretning fastlagt i ruten.
- Holdeplass: Sted på linjen hvor tog kan stoppe for av- og påstigning.
- Til d: Trafikkreglene og signalanleggene er bygget på «romblokkprinsippet», dvs. at det på en blokkstrekning bare skal være ett tog av gangen.
- Til e: Blokkpost finnes på strekning med fjernstyring og på strekning med ERTMS.
- Til g: På dobbeltsporet strekning angis hovedsporene driftsoperativt ut fra dobbeltsporets endestasjoner i forhold til at tog kjøres på høyre spor i kjøreretningen. Et eksempel: «Hovedspor Oslo S–Sandbukta» der det sporet tog kjører i høyre spor fra Oslo S til Sandbukta. Det andre sporet heter «hovedspor Sandbukta–Oslo S» og er det sporet tog kjører i høyre spor fra Sandbukta til Oslo S. Årsaken til denne måte å benevne på er at det ikke skal bli misforståelser mellom togleder, fører eller hovedsikkerhetsvakt.