1.15

Definisjoner for ERTMS-systemet og STM-enheten i trekkraftkjøretøyet

  1. Radioblokksentral (Radio Block Centre/RBC): Sentral sikkerhetsenhet som kommuniserer med fjernstyrings- og sikringsanlegg, og via GSM-R med kjøretøyenes ETCS-ombordutrustning.
  2. STM (ATC-modul): Enhet på kjøretøyet som leser ATC-balisetelegram og oversetter informasjonen til ETCS-ombordutrustningen.
  3. Modus: Driftstilstander som togkontrollsystemet inntar og som bestemmer hvilken informasjon som systemet skal ta imot og hvilke av systemets funksjoner som skal være aktive, passive eller avstengte.
  4. Nivå 2 (ETCS nivå 2): Det driftsnivået i togkontrollsystemet som brukes på strekning med ERTMS og som medfører at kjøretillatelse sendes til toget via togradio (GSM-R) og vises i førerpanelet.
  5. Nivå NTC (ETCS nivå National Train Control/NTC): Det driftsnivået i togkontrollsystemet som brukes på strekning med fjernstyring og strekning med togmelding (med og uten ATC).
  6. Nivå 0 (ETCS nivå 0): Det driftsnivået som brukes på strekninger eller områder der det verken er nivå 2 eller nivå NTC.
  7. Modus full overvåkning (Full Supervision/FS-modus): Modus som brukes ved ordinær togkjøring, der toget overvåkes i forhold til tillatte hastigheter og stoppes ved sluttpunkt for kjøretillatelse (EoA).
  8. Modus på sikt (On-sight/OS-modus): Modus som brukes når et sporavsnitt kan være belagt av et annet kjøretøy eller blokkert av enhver form for hindring, der toget overvåkes til 40 km/t og stoppes ved sluttpunkt for kjøretillatelse (EoA), og der høyeste tillatte hastighet er hel sikthastighet.
  9. Modus særlig ansvar (Staff Responsible/SR-modus): Modus der føreren har særlig ansvar for kjøringen, som brukes når det ikke er kontroll på togveien, der toget overvåkes til 40 km/h og stoppes ved første signal E35 «Stoppskilt» eller ved baliser kodet med informasjon om at tog i SR-modus skal stoppe, og der høyeste tillatte hastighet er hel sikthastighet.
  10. Skiftemodus (Shunting/SH-modus): Modus hvor kjøretøyet er frakoblet radioblokksentralen, der kjøretøyet kan kjøre i begge retninger og overvåkes til 40 km/t.
  11. Modus nasjonalt system (National System/SN-modus): Modus som brukes ved kjøring i nivå NTC.
  12. Modus ikke-utrustet (Unfitted/UN-modus): Modus som brukes i nivå 0.
  13. Isolasjonsmodus (Isolation/IS-modus): Modus hvor kjøretøyets bremsesystem ikke er koplet til ombordutrustningen.
  14. Hvilemodus (Standby/SB-modus): Modus for ombordutrustningen når førerbordet er låst, eller når førerbordet er låst opp, men oppstartsprosedyre ikke er gjennomført.
  15. Nødstoppmodus (Trip/TR-modus): Modus som inntrer når kjøretøyet blir ugjenkallelig systemnødbremset av ETCS inntil kjøretøyet er stoppet (ikke nødbrems av andre årsaker), og der signal E9 «Nødstoppmodus (TR-modus)» vises i førerpanelet.
  16. Modus ikke-ledende (Non-Leading/NL-modus): Modus for ikke-ledende, betjent trekkraftkjøretøy tilkoblet toget.
  17. Modus fellesstyring (Sleeping/SL-modus): Modus for trekkraftkjøretøy som er styrt fra annet trekkraftkjøretøy.
  18. Kjøretillatelse fra togleder: Kjøretillatelse på formular fra toglederen til føreren med tillatelse til SR-modus.
  19. Kjøretillatelse fra systemet (Movement Authority/MA): Teknisk kjøretillatelse for overvåket kjøring i FS-modus eller OS-modus.
  20. Løsehastighet: Den hastigheten som systemet tillater toget å kjøre med mot et sluttpunkt for kjøretillatelse, uten å foreta et automatisk bremseinngrep.
  21. Skifteområde: Forhåndsdefinert område for skifting på strekning med ERTMS. Midlertidige skifteområder (Temporary Shunting Area/TSA) er på stasjon eller på linjen mellom stasjonene, og frigis av toglederen ved behov. Det kan være flere midlertidige skifteområder inne på en stasjon, men bare ett på linjen mellom stasjonene. Permanente skifteområder (Permanent Shunting Area/PSA) er alltid frigitt for skifting, og finnes enkelte steder, for eksempel ved driftsbanegårder, godsterminaler og hensettingsområder.