Instruks for togleders betjening av togradio
Publisert: 21. september 2021
Oppdatert: 3. juli 2025
Generelt
Ved feil på toglederterminalen eller togleders håndholdte apparat (OPH), eller dersom det er behov for brukerstøtte skal NOS brukerstøtte kontaktes.
Alle inn- og utgående samtaler i GSM-R nettet blir logget.
NOS brukerstøtte
Telefon
Toglederterminalen
Toglederterminalen skal til enhver tid være påslått og innlogget i GSM-R nettet. Dersom toglederterminalen må restartes, skal toglederen logge seg inn med brukernavn og passord.
Toglederterminalen kan kun viderekobles til det håndholdte apparatet (OPH).
Togleders håndholdte apparat (OPH)
Når det håndholdte apparatet (OPH) er påslått, skal håndholdt terminal plasseres slik at støy unngås ved nødanrop. (normalt minst 1 meter fra togradioterminal)
Det skal utføres en funksjonstest som ivaretar ukentlig minst én samtale for hver håndholdt terminal. Dette skal enten utføres som en del av funksjonstest av nødanrop eller som en egen test.
Viderekobling fra toglederterminalen til håndholdt apparat (OPH)
Toglederen skal viderekoble toglederterminalen til den håndholdte når toglederen må forlate operatørplassen.
MERK: Togleders funksjonelle nummer er ikke registrert på det håndholdte apparatet. Det funksjonelle nummeret vil derfor ikke vises hos mottaker. Mottakeren vil kun se 879xxxxx i på sin GSM-R telefon.
Vaktskifte mellom togledere
Toglederen som går av vakt skal ikke logge ut toglederterminalen dersom den fortsatt skal være betjent. Toglederen som kommer på vakt skal sjekke at toglederterminalen er riktig tilkoblet. I statuslinjen vises en grønn hake i feltet for systemstatus når alle funksjoner fungerer. Toglederen må også kontrollere at behørigheten på terminalen stemmer overens med behørigheten i fjernstyringen. Dersom en annen togleder overtar behørigheten for en toglederstrekning, skal toglederen først ta til seg togradioområdene. Når alle togradioområdene er overført til en annen terminal vil terminalen automatisk logge seg ut.
Eventuelle feil som er på systemet skal videreformidles ved vaktskifte mellom toglederne.
Feilmelding
Hvis togekspeditøren har feil på sin terminal og det håndholdte apparatet skal toglederen underrettes. Nødanrop iverksettes ved å underrette toglederen via nødtelefonnummeret (fasttelefon). Toglederen foretar deretter nødanrop fra sin toglederterminal. På trafikkstyringssentraler hvor toglederen og togekspeditøren er samlokalisert, konfereres det direkte med hverandre. Toglederen underretter aktuelle tog og stasjoner om at vedkommende stasjon ikke er meldt inn i GSM-R nettet.
Alle feil på toglederterminalen og håndholdte terminal (OPH) skal NOS brukerstøtte kontaktes.
NOS brukerstøtte
Telefon
Driftsavvik
NOS skal varsle togleder om alle driftsavvik. Varslingen skjer først ved muntlig underretning til berørte togledere, deretter sendes en skriftlig melding.
Ved utfall av basestasjoner med betydning for togframføringen skal toglederen sende ut kunngjøring om dette, eventuelt ringe opp aktuelle tog.
Vising av togets funksjonelle nummer
Tog som er utrustet med svensk SIM-kort og som er registrert i det norske togradionettet vil ikke vise tognummer i «tognummerlisten» på toglederterminalen. Toglederen må slå tognummeret på talltastaturet, for eksempel 9923, for å ringe til føreren.
Tognummer vil heller ikke komme opp i «tognummerlisten» på toglederterminalen, når det ikke er togradiodekning (roaming til Telenors nett). Toglederen må slå tognummeret på talltastaturet, for eksempel 2383, for å ringe til føreren.
Registrering/avregistrering av togets funksjonelle nummer
Fører i tog utrustet med svensk SIM-kort har ikke mulighet til å registrere inn toget hvis det ikke er togradiodekning (roaming til Telenors nett).
Hvis toglederen skal ringe til en fører i tog som har svensk SIM-kort og som ikke er registrert inn i det norske GSM-R nettet, må følgende siffer slås: 900 046 2 samt tognummer(fem siffer) 01 f.eks. 900 046 2 09924 01
Hvis føreren har glemt å melde ut (avregistrere) togets nummer ved ankomst til endestasjonen, kan togleder kontakte NOS for og «tvangsutmelde» toget. Toglederen kan selv avregistrere togets funksjonelle nummer (tognummer) fra toglederterminalen.
Tognummeret vil automatisk bli fjernet etter 16 timer hvis det ikke er avregistrert.
Nødanrop fra togleder
For å sikre at tog blir varslet i en nødsituasjon, skal «nødanropsfunksjonen» benyttes. Dette for å sikre at tog som ikke har registrert seg inn i togradionettet eller har registrert seg med feil tognummer oppfatter nødanropet.
MERK: Nødanrop fra toglederen fungerer ikke til tog som ikke har togradiodekning (roaming til Telenors nett). Punkt til punkt samtale til togets funksjonelle nummer med bruk av prioritet 1 (rød knapp) må i dette tilfellet benyttes.
Stumt nødanrop fra tog
Ved nødanrop hvor togleder ikke mottar tale («stumt nødanrop») og det funksjonelle nummeret ikke vises i toglederterminalen, skal toglederen etter å ha varslet togene om forholdet, koble ned nødanropet. Toglederen ringer til NOS brukerstøtte, slik at de kan oppgi initiator til nødanropet. Toglederen ringer opp vedkommende enhet som utløste nødanropet.
NOS brukerstøtte
Telefon
Hvis toglederen har kontaktet alle relevante enheter og ingen fortsatt vedkjenner seg nødanropet, og NOS ikke har klart å finne ut hvem som satte opp nødanropet skal toglederen etter 20 minutter gjenoppta ordinær kjørehastighet ved bruk av «kringkastingsanrop» til alle berørte tog.
Nødanrop fra tog på strekning med togmelding
Toglederen besvarer anropet. Avhengig av anropets innhold vurderer toglederen situasjonen og iverksetter aksjon i samråd med berørte togekspeditører.
Avslutning/nedkopling av nødanrop
Toglederen har mulighet til å avslutte alle nødanrop, også de som er initiert av andre. Ved avslutting/nedkopling av nødanrop, gjelder følgende:
Nødanrop avsluttes ved å aktivere/trykke på den røde firkanten nede i høyre hjørne. Etter at nødanropet er avsluttet, vil den samme firkanten bli gul. Dette er et varsel/indikasjon om at et nødanrop er avsluttet. Telefonrøret kan da legges på.
Et nødanrop vil ikke koples ned automatisk så lenge togleder er deltaker i nødanropet. Hvis togleder ikke lenger er med i anropet og ingen bruker PTT knappen på 30 sekunder koples nødanropet automatisk ned.
Melding om manglende togradiodekning fra fører
Det er viktig at toglederen raskt informerer togekspeditørene på aktuelle stasjoner hvis tog ikke har togradiodekning eller har feil på ombordutrustningen, da tog ikke vil motta nødanrop fra togekspeditøren.
Håndtering av feil ved kjøretøyets togradioutrustning og når alternativt telefonnummer benyttes
Toglederen skal formidle alternativt telefonnummeret til eventuelt andre togledere som betjener strekningen toget skal kjøre, samt første stasjon som betjenes av togekspeditør, hvis dette er i eget toglederområde. Hvis toget kjører inn i annet toglederområde. skal telefonnummeret formidles til den første toglederen i «nabo-toglederområde». Toglederen i det nye toglederområde skal formidle telefonnummeret til andre aktuelle togledere og til første stasjon som betjenes av togekspeditør, hvis dette er i eget toglederområde.