Tiltak som kan redusere utfordring med støy

Publisert: 21. september 2021

Oppdatert: 17. januar 2023

Det kan oppstå støy og bli dårlig kvalitet på samtaler ved nødanrop. En årsak til dette er feedback.

Følgende tiltak kan gjøres for å forhindre eller få slutt på dette om det oppstår:

  • Plasser audiomodulen til Frequentis og OPH slik at de står over 1 meter i fra hverandre. Det kan likevel være noe støy hos togleder/togekspeditør, men dette minimaliserer innvirkningen på selve nødanropet.
  • Besvar innkommende nødanrop ved hjelp av håndsett/hodesett.
  • Besvar innkommende nødanrop på OPH også før den går i høyttalende modus. Dersom man ikke rekker dette kan man ved hjelp av to tastetrykk på OPH deaktivere høyttalende modus.
  • Reduser høyttalervolumet på OPH og Frequentis.
  • Dersom det er mye bakgrunnsstøy i lokalene, kan «demp mikrofon» hindre unødig støy.