Telefonvakt for ringerutine

Publisert: 8. juli 2022

Oppdatert: 21. mai 2024

Denne instruksen er opprettet for å sikre at innkommende anrop til enhver tid skal kunne besvares umiddelbart (innen sekunder), uavhengig av togleders arbeidspådrag.

Telefonen for ringerutine skal plasseres på et forhåndsdefinert sted i sentralen, men kan viderekobles til annen GSM-R enhet ved behov.

Telefonvakt for ringerutine er en rolle som blir ivaretatt av personell i trafikkstyringssentralen, og besvarelse av denne telefonen skal til enhver tid prioriteres.

Mottak av samtaler

Der togleder selv ikke tar telefonen, skal telefonvakt for ringerutine utføre følgende:

  • Telefonvakt for ringerutine besvarer innkommende anrop.
  • Telefonvakt for ringerutine avklarer hvor den veifarende ønsker å passere jernbanen.
  • Telefonvakt for ringerutine informerer den veifarende om
    • at samtalen blir overført til togleder
    • at det ikke er lov til å passere uten togleders bekreftelse
    • og ber om at den veifarende holder linjen og vente på svar hos togleder
  • Overføre samtalen til toglederen på strekningen (hvis telefonen legges på for tidlig, kan samtalen brytes).

Togleder følger instruks for ringerutine på strekning med fjernstyring og strekning med ERTMS.

Det er utarbeidet en samtaleveileder for telefonvakten.

Generisk test av ringerutine

Det utføres to typer tester av ringerutine:

  1. Test av at telefonen virker. Test gjøres for hver planovergang for å kontrollere at telefonnummer som står på skilt når frem.
  2. Test av responstid. Test gjøres per sentral og betjente stasjon for å teste responstid.

Når innringer avklarer at det er en test, kan man følge beskjed fra den som ringer. Det er ikke behov for å følge alle øvrige punkt i rutinen.

Innmelding av utfordringer

Følgende skal meldes som avvik:

  • Telefoner fra planoverganger som ikke står på liste over planoverganger.
  • Dersom samtaler oppleves som ubehagelig på grunn av krass språkbruk e.l.
  • Telefonsamtaler hvor bruker ikke opptrer i henhold til ringerutine.
  • Andre forhold som medfører at ringerutine ikke virker etter sin hensikt.

Avvik meldes inn etter trafikkstyringssentralens rutiner eller direkte i Synergi(åpnes i ny fane). Husk å angi tilstrekkelig informasjon om forholdet. Herunder informasjon om sted, tid, innringer og utfordring.

Evakuering

Ved evakuering skal telefonen viderekobles til egnet enhet.