Ringerutine på strekning med togmelding
Publisert: 7. desember 2021
Oppdatert: 12. mars 2025
Kontaktstasjon: Utvalgte stasjoner på strekning med togmelding der togekspeditør tar imot anrop fra veifarende.
Når togekspeditør mottar henvendelse fra veifarende ved planovergang, skal veifarende angi km og hvilke stasjoner planovergang ligger mellom, ved å lese opp det som står på skiltet ved planovergangen. Togekspeditør gjentar stedsangivelse.
Hvis planovergangen ikke ligger på tilstøtende blokkstrekning, skal togekspeditøren som mottar forespørselen videreformidle denne med stedsangivelse og den veifarendes telefonnummer til togekspeditør på den betjente stasjonen som ligger nærmest planovergangen. Togekspeditør på nærmeste betjente stasjon forsikrer seg om at planovergangen kan passeres og ringer tilbake til veifarende.
Hvis strekningen ikke er fri
- Togekspeditør skal kontakte hovedsikkerhetsvakten hvis det foregår arbeid. Hovedsikkerhetsvakt kan tillate passering hvis arbeidet tillater det.
- Togekspeditør skal kontakte fører hvis det er tog på strekningen og få bekreftet posisjon ved kilometerangivelse. Det skal ikke være tog på vei mot planovergangen.
- Hvis planovergangen ikke kan passeres, skal togekspeditør gi beskjed om dette og be den veifarende ringe opp igjen senere.
Når planovergangen kan benyttes
- Togekspeditør skal gi den veifarende beskjed om at planovergangen kan passeres.
- Togekspeditør skal opprettholde kommunikasjonen under passering av planovergang og få bekreftet at hele kjøretøyet har passert planovergangen.
- Hvis kommunikasjonen brytes og det ikke kan bekreftes positivt av planovergangen er passert, skal togekspeditør sperre strekningen. Første tog skal underrettes om framføring i halv sikthastighet over den aktuelle planovergangen før sperring fjernes, togmeldinger utveksles, signal stilles til kjør og kjøretillatelse gis.
Feil på ringerutine
Når ringerutine ikke er virksom som følge av feil, skal dette håndteres som feil på infrastrukturen. Strekningen skal sperres. Tog skal framføres etter reglene for melding om feil ved infrastrukturen.
Registrering
Når ringerutine har vært benyttet skal det registreres passering i Synergi. Avvik som for eksempel brutt kontakt, dårlig dekning, manglende respekt for ordning og lignende skal noteres som merknad.