Om TRASÉ

Publisert: 16. august 2017

Oppdatert: 2. desember 2024

Status for TRASÉ

Det er fortsatt Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN) som er den offisielle kilden til infrastrukturdata fra Bane NOR. TRASÉ vil fortløpende berikes med mer informasjon.

Innlegging av informasjon om infrastruktur

Informasjonen som skal inn i TRASÉ består av mange ulike deler. For å koble sammen informasjonen må det legges et spornettverk som grunnlag. Deretter kan det legges inn objekter fra eksempelvis Maximo. Maximo er master for infrastrukturobjekter. TRASÉ vil derfor vise objekter relevant for togframføring slik de er registrert i Maximo. Særbestemmelser vil også knyttes til infrastrukturinformasjonen.

Status infrastrukturobjekter fra Banedata

Objekter per banestrekning lastes nå inn i TRASÉ. Objektene som lastes inn, er objekter som finnes i SJN i dag, for å kunne erstatte dagens Strekningsbeskrivelse.

Om TRASÉ

TRASÉ står for TRAfikkrelatert StrEkningsinformasjon og skal på sikt erstatte dagens Strekningsbeskrivelse. TRASÉ skal gi tilgang til informasjon om infrastrukturen som er relevant for trafikkformål. Systemet skal blant annet:

  • vise strekningsinformasjon i en webportal med kartvisning
  • tilby jernbaneforetakene nødvendig strekningsinformasjon i henhold til lovpålagte krav
  • være et felles datagrunnlag for alle trafikkrelaterte systemer – f.eks. FIDO, KARI, TPS og TMS
  • generere vedleggene til Network Statement

Gjeldende Strekningsbeskrivelse

Det er fortsatt Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN) som er den offisielle kilden til infrastrukturdata fra Bane NOR. TRASÉ vil fortløpende berikes med mer informasjon.

Hvorfor får vi TRASÉ?

Systemet skal være en felles kilde til all trafikkrelatert strekningsinformasjon i Bane NOR. I dag ligger denne spredt i mange ulike kilder. Informasjon om hastigheter og signalplassering, for eksempel, ligger i Maximo og kartløsningen, mens kryssingsbestemmelsene ligger i Operativt regelverk (ORV). Og for å finne ut om deler av en strekning er rasutsatt eller har særskilte brannobjekter, må man inn i Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN).

Informasjonen blir i tillegg ikke alltid oppdatert når endringen skjer, og samme informasjonen kan ligge dobbelt i ulike kilder. I og med at kildene ikke alltid oppdateres samtidig, risikeres det å være motstridende opplysninger. Visning av informasjonen er heller ikke tilpasset brukerbehovene. Det betyr at alle ser alt, og som bruker må du lete gjennom mye informasjon for finne det som er relevant for spesifikke oppgaver. Det er disse utfordringene TRASÉ skal løse.

Mål

  • All relevant strekningsinformasjon for ruteplanleggingen, trafikkstyringen og togframføringen kan hentes fra én felles datakilde.
  • Eksterne og interne brukere har enkel tilgang til strekningsinformasjonen gjennom et brukergrensesnitt.
  • FIDO, TPS, BEST og andre fagsystemer får strekningsinformasjon distribuert fra kilden.
  • Løsningen innehar elektroniske grensesnitt som gir enkel tilgang til data.
  • Oppdateringsprosesser for informasjonskilder for strekningsinformasjon blir mer automatiserte og mindre ressurskrevende.
  • Informasjonen blir mer helhetlig og samme informasjonsgrunnlag benyttes i flere systemer. Det blir da enklere å oppdage og å melde inn feil, noe som fører til at det blir færre feil på strekningsinformasjon i kritiske systemer.
  • Lov- og forskriftskrav (eksempelvis TSI-OPE) tilfredsstilles i henhold til hvilken informasjon Bane NOR skal gi til jernbaneforetak og andre interessenter.

Ofte stilte spørsmål om TRASÉ

Har du spørsmål til prosjektet?