2.15 Oversikt over stasjoner med elektrisk togoppvarming

Publisert: 1. juni 2021

Oppdatert: 8. august 2025

Bane NOR angir hvor det finnes uttak for togvarme, og hvilken spenning og frekvens som kan stilles til disposisjon for jernbaneforetakene.

Under varming fra varmepost skal det henge skilt på toget som opplyser at det er påsatt togvarme. Når varmeposten ikke er i bruk, skal kabelen henges opp på stativet og pluggen settes inn i blindkontakten.

Det er utarbeidet egen instruks for betjening av de enkelte togvarmeanlegg med forskjellig spenningsnivå.

SJN 2.9 Hensetting/parkering under spenningsførende kontaktledning

TJN 3.20 hensetting av skift

Stasjonære togvarmeanlegg finnes ved følgende stasjoner:

Stasjon Type anlegg Spor Spor hvor anlegg er forriglet mot KL Merknad
Oslo S        
Alnabru        
Gardermoen        
Eidsvoll        
Hamar        
Lillehammer        
Otta 1000 V utkoblet      
Dombås

1000 V

8    

400 V

11    
Åndalsnes

1000 V

4, 5

   

400 V

1, 2, 4, 5, 6

   
Oppdal        
Trondheim        
Steinkjer        
Grong 400 V anlegg I og ved lokstall    
Mosjøen        
Mo i Rana        
Rognan        
Bodø        
Koppang I tillegg 400 V anlegg      
Røros

400 V

3, 4, 5

   

1000 V

3, 4, 5

   
Kongsvinger        
Ski        
Moss        
Sarpsborg        
Halden        
Mysen        
Høvik        
Asker        
Drammen        
Larvik        
Skien        
Notodden        
Kongsberg        
Kristiansand   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7    
Egersund     8 (2 stk), 9 (2 stk)  
Arendal 1000 V 1, 2    
Sandnes     11 (2 stk), 12, 13  
Stavanger     2, 3, 4, 5, 21 (2 stk), 22 (2 stk), 25, 26  
Bergen   34, 35, 36 2, 3, 4, 5, 10, 31, 32, 33, 34 og 35  
Flåm   1, 2, 4, 5 og 6 1, 2, 4, 5 og 6  
Myrdal   11    
Ål     5, 6, 10  
Hønefoss        
Voss     7, 20, 21, 23 Sporene 21 og 22 har samme bryter og styres fra togvarmeposten i spor 21
Narvik

230 V (63 A)

Tomta sp 4

 

Kun til lading