2.18 Oversikt over overbygningsklasse, aksellast, metervekt og lasteprofil

Publisert: 1. juni 2021

Oppdatert: 15. august 2025

2.18.1 Overbygningsklasse, aksellast og maks hastighet

Tabell og skjematisk kart som viser maksimal aksellast og tilhørende hastighet for persontog og godstog i henhold til linjens klassifisering (Dette er ikke skiltet hastighet på strekningen).

MERK: Maksimal aksellast for lokomotiv i persontog er 22,5 tonn.

Tillatt hastighet og maksimal aksellast for overbygningsklasser

Overbygningsklasse Vogner i persontog Motorvognsett Godstog/arbeidsmaskiner
  Nominell aksellast (tonn) Maks hastighet (km/h) Nominell aksellast (tonn) Maks hastighet (km/h) Nominell aksellast (tonn) Maks hastighet (km/h) Maks hastighet boggier godkjent iht. EN 14363 (km/h)
a 16 90 16 90

22,5

16,5

30

70

30

70

b 18 100 18 100

22,5

20,5

18

30

70

80

30

70

80

c 18 160

20,5

18

130

160

22,5

20,5

18

80

90

100

90

100

110

c+ 18 160 20,5 160

241

22,5

20,5

18

50

90

100

110

50

100

110

120

d 18 230

20,5

20

18

17

160

200

250

300

25

22,5

18

70

100

110

70

120

120

Ofotbanen 18 130 20,5 130

31

22,5

50

702

50

70

1 Gjelder bare Nordlandsbanen Guldsmedvik (km 499,517) og Ørtfjell (km 534,630).
Maksimal hastighet for tomme malmvogner er 60 km/h.

Se også 2.2.1 Togs kjørehastighet.

Beskrivelse av aksellast, metervekt og lasteprofil finner du i vedleggene til Network Statement.

MERK: Maksimal aksellast for lokomotiv i persontog er 22,5 tonn!

Illustrasjon: Norgeskart viser togstrekningene i Norge og deres tilhørende overbygningsklasser.

Overbygningsklasser langs det norske jernbanenettet. 

2.18.2 Metervekt

Illustrasjon: Norgeskart som viser maks tillatt metervekt i henhold til strekningers klassifisering.

Maksimalt tillatt metervekt i henhold til strekningenes klassifisering.

Bane NOR.

2.18.3 Lasteprofil

Bane NOR kan tilby det nasjonale, dynamisk profil NO1 på hele jernbanenettet. NO1 må ses sammen med de oppgitte regneregler.

Illustrasjon av profil nummer 1 og nummer 2.

Bane NORs dynamisk profil, der NO1 er den lave og NO2 den høye.

Bane NOR.