2.9 Hensetting
Publisert: 1. juni 2021
Oppdatert: 27. august 2025
2.9.1 Hensetting eller parkering under spenningsførende kontaktledningsanlegg
Kravene til hensetting eller parkering under spenningsførende kontaktledning er regulert i Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) punkt 3.20 nr. 7 og punkt 6.3 nr. 3. Se kommentardokumentet til TJN for en utdypning av kravene.
Tabell 1 gir en oversikt over hvilke kjøretøy som er vurdert som tilstrekkelig kjøretøysikret (ikke klatrevennlig). Tabell 2 viser områdene med tilstrekkelig områdesikring, jf TJN punkt 3.20.
Tabell 1: Materiell med tilstrekkelig kjøretøysikring (ikke klatrevennlig)
Motorvognsett | Lokomotiv | Gods-/personvogner |
---|---|---|
Type 70 | CD-312 / T-68 | BFWL personvogn (kun når vogn står alene) |
Type 71 | ED BR 159 | Faccs pukkvogn (med last) |
Type 73 | El 16 | Falns flisvogn (med last) |
Type 74 | El 18 | Fammrr (uten last) |
Type 75 | Re | Lgns (uten last) |
Type 76 | Roger 1000 | Lgns containervogn (uten last) |
Traxx: EL19 / BR185 / BR187 | Lgs flatvogn (uten last) | |
Vectron | Res flatvogn (uten last) | |
Rlmps flatvogn (uten last) | ||
Sammp flatvogn (uten last) | ||
Samms (uten last) | ||
Samms flatvogn (uten last) | ||
Sdggmrs (uten last) | ||
Sdggmrs tømmervogn (uten last og/eller endegitter) | ||
Sgns – Benders åpen container (med last) | ||
Sgns – Moelven fliscontainer (med last) | ||
Sgns – Tømmervogn m. staker uten endegitter (uten last) | ||
Sgns flatvogn (uten last) | ||
Sgnss – Tømmervogn (uten last og/eller endegitter) | ||
SK-Gras (uten last) | ||
Xabgs flatvogn (uten last) |
Tabell 2: Områder og spor med tilstrekkelig områdesikring
Område | Spor |
---|---|
Alnabru | Alle spor |
Drammen (sporområde Sundland) | Alle spor |
Filipstad | Alle Spor |
Halden | 7 |
Lillestrøm | 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Lodalen | Alle spor |
Marienborg (verksted) | Spor 0, Nyveisporet 1 |
Moss | Spor 4 og 6 |
Narvik (driftsbanegård) | 1, 2, 3 |
Ski | 11, 12, 13, 14, 18, 19 |
Skien | 1, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12 |
Stavanger (Kvaleberg) | 601, 602, 603, 604, 609, 610, 611, 612 |
Trondheim (driftsbanegård) | 14, 15, 16, 17, 26 |
Sundland | Alle spor |
2.9.2 Frakobling av kontaktledningsanlegg ved hensetting
Kontaktledningsanlegg kan frakobles ved hjelp av kontaktledningsbrytere. Brytere er håndbetjente eller fjernbetjente. Håndbetjent bryter har skilt som angir – «Ut»/«Ute» når bryteren er frakoblet og skilt som angir – «Inn»/«Inne» når bryter er tilkoblet. Håndbetjente brytere skal alltid være låst, normalt med lås type Kraft 21 (trekantnøkkel). Alle brytere er merket med eget nummer.
Brytere i Bane NORs kontaktledningsnett kan kun betjenes av instruert personell, og etter tillatelse fra Bane NORs elkraftsentral ved leder for kobling.
Bane NORs driftsleder kan bemyndige personer hos jernbaneforetakene som igjen skal bemyndige jernbaneforetakets personell. Hvilke personer som er bemyndiget skal framgå av jernbaneforetakets internkontrollsystem.
Ved behov for betjening av bryter eller kontakt med Bane NORs elkraftsentral skal følgende oppgis:
- funksjon og id
- tognummer
- sted/spornummer
- bryternummer/betegnelse
2.9.3 Togvarmeposter med forrigling mot kontaktledningsanlegget
Togvarmeposter med forrigling mot kontaktledningsanlegget kan betjenes uten at elkraftsentralen ved leder for kobling blir kontaktet, dersom dette fremkommer av betjeningsinstruksen som togvarmepostene er utstyrt med.
Les en mer detaljert beskrivelse av togvarme med forrigling.