Strekningsbeskrivelse Gjøvikbanen
Publisert: 28. april 2016
Oppdatert: 2. mai 2025
Gjøvikbanen i TRASÉ(åpnes i ny fane)
(Oslo S)–Roa–Gjøvik
(Oslo S)–Grefsen
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Km fra Oslo | Stedsnavn | Sikringslås-type | Hovedtogspor nr. | Kryssingspor nr./lengde | Planovergang-stengsel | |||||||||
0.27 | | | (Oslo S) | St | ♦ | | | ♦ | Hs | |||||||
3.46 | | | Innkj.h.sign. Oslo S | | | |||||||||||
4.45 | | | Tøyen | Hp | ● | | | | | ● | |||||||
4.96 | | | Tøyen A/UA/B/UB | Bp | | | | | |||||||||
6.82 | Grefsen | + | St | ♦ | | | | | Hs | 2 | 1 | 473 | ||||
2 | 391+ | |||||||||||||
771 | ||||||||||||||
3 | 241+ | |||||||||||||
95+2 | ||||||||||||||
1953 | ||||||||||||||
4 | 225 |
1 Sperrer for kjøring til/fra spor 3 og 4 mot/fra Oslo S. Totalt 468 m.
2 Sperrer for kjøring til/fra spor 4. Totalt 336 m.
3 Sperrer for kjøring til/fra spor 3 og 4 mot/fra Oslo S. Totalt 531 m.
(Grefsen)–Roa
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Km fra Oslo | Stedsnavn | Sikringslås-type | Hovedtogspor nr. | Kryssingspor nr./lengde | Planovergang-stengsel | |||||||
6.82 | (Grefsen) | + | St | ♦ | | | Hs | 2 | 1 | 473 | |||
8.13 | | | Nydalen | Hp | ● | | | |||||||
10.28 | | | Kjelsås | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 305 | |||
15.75 | | | Sandermosen | Plo | | | La | |||||||
15.85 | | | Sandermosen | St | | | ♦ | Hs | 1 | 2 | 515 | |||
17.68 | | | Snippen | Hp | | | ● | |||||||
19.34 | | | Movatn | St | | | ♦ | Hs | 2 | 1 | 315 | |||
24.26 | | | Nittedal | St | | | ♦ | Hs | 2 | 860 | ||||
1 | 850 | |||||||||||
27.73 | | | Åneby | St | ♦ | | | Hs | 2 | 1 | 850 | |||
27.92 | | | Åneby | Plo | | | ½ Ba | |||||||
30.35 | | | Varingskollen | Hp | | | ● | |||||||
32.07 | | | Hakadal | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 385 | |||
| | | | 54 | 164 | |||||||||
34.81 | | | Elnes | Plo | | | ½ Ba | |||||||
36.85 | | | Jensrud | St | | | ♦ | Hs | 2 | 1 | 648 | |||
40.83 | | | Stryken | St | | | ♦ | Hs | 1 | 2 | 311 | |||
44.03 | | | Monsrud | St | | | ♦ | Hs | 1 | 2 | 900 | |||
45.57 | | | Harestua | Hp | | | ● | |||||||
49.03 | | | Bjørgeseter | Plo | | | La | |||||||
49.11 | | | Bjørgeseter | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 300 | |||
50.45 | | | Rundelen | Plo | | | Ba | |||||||
53.39 | | | Grua | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 625 | |||
57.74 | Roa | + | St | ♦ | | | Hs | 3 | 1 | 351 | |||
1941 | ||||||||||||
2 | 350+ | |||||||||||
1901 | ||||||||||||
3 | 328 | |||||||||||
4 | 241 | |||||||||||
5 | 208 | |||||||||||
6552, 3 |
1 Forlengelse av kryssingssporene kan ikke nyttes samtidig.
2 Spor 5 + forlengelsen av spor 3 + spor 10 (mellom dvergsignalene R24 og R19).
3 Sporene 3 og 4 kan ikke samtidig benyttes til kryssing 4) = Buttspor.
(Roa)–Eina
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Km fra Oslo | Stedsnavn | Sikringslås-type | Hovedtogspor nr. | Kryssingspor nr./lengde | Planovergang-stengsel | |||||||
57.74 | (Roa) | + | St | ♦ | | | Hs | 2 | |||||
60.92 | | | Lunner | Bp | | | ||||||||
61.13 | | | Lunner | Hp | | | ● | |||||||
64.70 | | | Bjørge | Bp | | | ||||||||
67.0 | | | Haslerud | Plo | | | Ba | |||||||
67.66 | | | Gran | Hp | ● | | | |||||||
67.85 | | | Gran | Bp | | | ||||||||
69.60 | | | Nordtangen | Hp | | | ● | |||||||
71.92 | | | Jaren1 | St | | | ♦ | ERTMS | 1 | 1 | 426 | |||
| | | | 2 | 2442 | |||||||||
| | | | 3 | 2442 | |||||||||
81.2 | | | Bleiken | Plo | | | ½ Ba | |||||||
81.23 | | | Bleiken | Hp | | | ● | |||||||
81.80 | | | Bleiken | Bp | | | ||||||||
91.76 | | | Kutjern | Bp | | | ||||||||
100.4 | | | Eina | Plo | | | Ba | |||||||
100.89 | | | Eina | St | ♦ | | | ERTMS | 1 | 1 | 469 | |||
| | | | 3 | 2533 | |||||||||
| | | | 4 | 2303 | |||||||||
101.1 | | | Velferdsovergangen | Plo | | | Ba | |||||||
106.65 | | | Reinsvoll | St | ♦ | | | ERTMS | 1 | 2 | 557 | |||
111.5 | | | Raufoss 1 | Plo | | | Ba | |||||||
111.70 | | | Raufoss | Hp | | | ● | |||||||
112.0 | | | Raufoss 2 | Plo | | | Ba | |||||||
112.1 | | | Raufoss 3 | Plo | | | Ba | |||||||
115.10 | | | Breiskallen | Bp | | | ||||||||
119.3 | | | Nygard | Plo | | | Ba | |||||||
122.5 | | | Viken | Plo | | | Ba | |||||||
123.83 | | | Gjøvik | St | | | ♦ | ERTMS | 1 | 1 | 340 | |||
| | | | 2 | 300 | |||||||||
| | | | 3 | 2474 | |||||||||
| | | | 4 | 2474 |
Kryssingssporlengden Jaren–Gjøvik er angitt med lengden mellom de ytterste indre stoppskiltene i sporet.
1 Disponible sporlengder for hensettingssporene på Jaren stasjon:
- Spor 5a + 5b: 110 m + 110 m
- Spor 6a + 6b: 110 m + 110 m
- Spor 7a + 7b: 110 m + 110 m
2 Kan forlenges til 363 m, men sperrer for kjøring til/fra spor 2 og 3 mot/fra Roa.
3 Kan forlenges til 511 m, men sperrer for kjøring til/fra spor 3 og 4 i begge retninger.
4 Disponible sporlengder for hensettingsporene på Gjøvik stasjon:
- Spor 3a + 3b: 110 m + 110 m
- Spor 4a + 4b: 110 m + 110 m