Strekningsbeskrivelse Drammenbanen/Askerbanen
Publisert: 3. mars 2016
Oppdatert: 27. august 2025
Drammenbanen/Askerbanen i TRASÉ(åpnes i ny fane)
(Oslo S)–Drammen
(Oslo S)–Lysaker (Drammenbanen)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Km fra Oslo | Stedsnavn | Sikringslås-type | Hovedtogspor nr. | Kryssingspor nr./lengde | Planovergang-stengsel | |||||||||
0.27 | | | (Oslo S) | St | ♦ | | | | | ♦ | Hs | ||||||
1.40 | | | Nationalth. Oslo S Vest | Sp1 | | | ● | | | ||||||||
2.29 | | | Elisenberg A/UA | Bp | | | | | |||||||||
2.79 | | | Elisenberg B/UB | Bp | | | | | |||||||||
4.38 | | | Skøyen | St | | | | | ♦ | Hs | 1/4 | 2 | 292 | ||||
| | | | | | 3 | 292 | ||||||||||
7.00 | | | Lysaker | St2 | | | ♦ | | | Hs | 2/3 | 1 | 270 | ||||
| | | | | | 4 | 250 |
1 Stoppestedet ligger innenfor stasjonsgrensen Oslo S. Plattformene ligger mellom spor 1 og 2, og mellom spor 3 og 4. Av rutetekniske grunner er stoppestedet angitt som stasjon i ruten for tog.
2 Motorvognsett type 70 skal normalt benytte sporene 2 og 4 for av-/påstigning. Årsak: For stor avstand mellom tog og plattform i spor 1 og 3.
(Lysaker)–Asker (Drammenbanen)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Km fra Oslo | Stedsnavn | Sikringslås-type | Hovedtogspor nr. | Kryssingspor nr./lengde | Planovergang-stengsel | |||||||||
7.00 | | | (Lysaker) | St2 | | | ♦ | | | Hs | 2/3 | 1 | 270 | ||||
| | | | | | 4 | 250 | ||||||||||
8.99 | | | Stabekk | St | | | ♦ | | | Hs | 1/2 | 31 | 264 | ||||
10.72 | | | Høvik | St | | | ♦ | | | Hs | 1/2 | 31 | 240 | ||||
| | | | | | 41 | 2403 | ||||||||||
| | | | | | 51 | 2404 | ||||||||||
11.68 | | | Ramstad A | Bp | | | | | |||||||||
12.12 | | | Blommenholm B/UA | Bp | | | | | |||||||||
12.23 | | | Blommenholm | Hp | | | ● | | | ||||||||
12.35 | | | Blommenholm A | Bp | | | | | |||||||||
12.44 | | | Blommenholm UB | Bp | | | | | |||||||||
14.14 | | | Sandvika | St | | | ♦ | | | 2/3 | 1 | 268 | |||||
| | | | | | 4 | 268 | ||||||||||
15.82 | | | Slependen | Hp | | | ● | | | ||||||||
16.00 | | | Slependen A/B/UA/UB | Bp | | | | | |||||||||
17.62 | | | Billingstad | St | | | ♦ | | | Hs | 1/2 | ||||||
20.19 | | | Hvalstad | St | | | ♦ | | | Hs | 1/2 | ||||||
21.22 | | | Vakås UA | Bp | | | | | |||||||||
21.23 | | | Vakås | Hp | | | ● | | | ||||||||
21.47 | | | Vakås A/UB | Bp | | | | | |||||||||
21.66 | | | Vakås B | Bp | | | | | |||||||||
22.17 | | | Høn | Hp | | | ● | | | ||||||||
23.831) | | | Asker | St | ♦ | | | | | Hs | 3 | 363 | |||||
| | | | | | 4 | 271 | ||||||||||
| | | | | | 5 | 279 | ||||||||||
| | | | | | 6 | 277 |
1 Buttspor.
2 Motorvognsett type 70 skal normalt benytte sporene 2 og 4 for av-/påstigning. Årsak: For stor avstand mellom tog og plattform i spor 1 og 3.
3 Hensettingsspor bak sporsperre 130 meter.
4 Hensettingsspor bak sporsperre 180 meter.
(Asker)–Drammen (Drammenbanen)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Km fra Oslo | Stedsnavn | Sikringslås-type | Hovedtogspor nr. | Kryssingspor nr./lengde | Planovergang-stengsel | |||||||||
23.831 | | | (Asker) | St | ♦ | | | | | Hs | 3 | 363 | |||||
| | | | | | 4 | 271 | ||||||||||
| | | | | | 5 | 279 | ||||||||||
| | | | | | 6 | 277 | ||||||||||
39.251 | | | Solberg A/UA | Bp | | | | | |||||||||
39.82 | | | Solberg B/UB | Bp | | | | | |||||||||
42.99 | | | Eriksrud | St | ♦ | | | | | Hs | 1/2 | ||||||
45.81 | | | Sørumsåsen A/UA/B/UB | Bp | | | | | |||||||||
46.84 | | | Lier | Hp | ● | | | | | ● | |||||||
47.99 | | | Huseby A/UA | Bp | | | | | |||||||||
48.00 | | | Huseby B/UB | Bp | | | | | |||||||||
50.76 | | | Brakerøya | St | | | ♦ | | | Hs | 1/2 | 3 | 675 | ||||
51.77 | | | Holmen sidespor | L | | |
![]() |
Hs | ||||||||
52.86 | | | Drammen | + | St | ♦ | | | | | ♦ | Hs | 3/4 | 1 | 4302 | ||
| | | | 2 | 4032 | |||||||||||
| | | | 3 | 429 | |||||||||||
| | | | 4 | 303 | |||||||||||
| | | | 5 | 3853 | |||||||||||
| | | | 6 | 3903 |
1 Kjedebrudd mellom Asker og Solberg.
2 Spor 1 eller spor 2 via spor 81 gir en totallengde på 968 m mellom indre hovedsignal 47036 / 47046 og utkjørhovedsignal L.
3 Spor 5 eller spor 6 via spor 84 gir en totallengde på 1055 m mellom indre hovedsignal 47006 / 47016 og utkjørhovedsignal P.
(Lysaker)–(Sandvika)–(Asker) (Askerbanen)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Km fra Oslo | Stedsnavn | Sikringslås-type | Hovedtogspor nr. | Kryssingspor nr./lengde | Planovergang-stengsel | |||||||||
7.00 | | | (Lysaker) | St | | | ♦ | | | Hs | 2/3 | 1 | 270 | ||||
| | | | | | 4 | 250 | ||||||||||
10.611 | | | Ballerud A/UA/B/UB | Bp | | | | | |||||||||
11.89 | | | Kokkerud A/UA/B/UB | Bp | | | | | |||||||||
14.14 | | | (Sandvika) | St | | | ♦ | | | 2/3 | 1 | 268 | |||||
| | | | | | 4 | 268 | ||||||||||
16.48 | | | Tanumåsen A/UA/B/UB | Bp | | | | | |||||||||
17.78 | | | Lagerud A/UA/B/UB | Bp | | | | | |||||||||
19.10 | | | Åstaddalen A/UA/B/UB | Bp | | | | | |||||||||
20.592 | | | Skaugum A/UA/B/UB | Bp | | | | | |||||||||
23.83 | | | (Asker) | St | ♦ | | | | | Hs | 3 | 363 | |||||
| | | | | | 4 | 271 | ||||||||||
| | | | | | 5 | 279 | ||||||||||
| | | | | | 6 | 277 |
1 Kjedebrudd fra km 10.00 til km 10.87.
2 Kjedebrudd fra km 21.00 til km 21.76.