Strekningsbeskrivelse Dovrebanen
Publisert: 28. april 2016
Oppdatert: 1. april 2025
Dovrebanen i TRASÉ(åpnes i ny fane)
Eidsvoll–Dombås–Trondheim
(Eidsvoll)–Hamar
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Km fra Oslo | Stedsnavn | Sikringslås-type | Hovedtogspor nr. |
Kryssingspor nr./lengde |
Planovergang-stengsel | |||||||||
67.86 | | | (Eidsvoll) | St | ♦ | | | | | Hs | 1/3 | 1 | 370 | ||||
72.91 | | | Kråkvål A/UA | Bp | | | | | Hs | ||||||||
73.37 | | | Kråkvål B/UB | Bp | | | | | Hs | ||||||||
76.361 | | | Dorr A/UA | Bp | | | | | Hs | ||||||||
77.02 | | | Dorr B/UB | Bp | | | | | Hs | ||||||||
78.25 | | | Langset | St | | | | | Hs | 1/2 | |||||||
83.30 | | | Ulvin A/UA | Bp | | | | | Hs | ||||||||
83.54 | | | Ulvin B/UB | Bp | | | | | Hs | ||||||||
86.50 | | | Skrårud A/UA | Bp | | | | | Hs | ||||||||
86.51 | | | Skrårud B/UB | Bp | | | | | Hs | ||||||||
91.10 | | | Strandlykkja | St | | | | | Hs | 2 | |||||||
96.99 | | | Espa | St | ♦ | | | Hs | 2 | 1 | 661 | |||||
101.77 | | | Tangen | St | | | ♦ | | | Hs | 2 | 1 | 393 | ||||
103.25 | | | Tangen omformerst.sidespor ul. Tangen | L4 |
![]() |
||||||||||
104.45 | | | Fansrud | Plo | | | ½ Ba | |||||||||
107.39 | | | Steinsrud | Plo | | | ½ Ba | |||||||||
107.47 | | | Steinsrud | St | | | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 694 | ||||
108.64 | | | Jernsetervangen | Plo | | | ½ Ba | |||||||||
110.21 | | | Sørli | St | ♦ | | | | | Hs | 1 | 7) | |||||
114.42 | | | Stange | St | | | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 736 | ||||
119.25 | | | Ottestad | St | ♦ | | | | | Hs | 2 | 1 | 700 | ||||
121.90 | | | Gubberud | Plo | | | Ba | |||||||||
123.24 | | | Akersvika | Bp | | | ||||||||||
123.85 | | | Ideal flatbrødfabr.sidespor ul. Hamar | Lp |
![]() |
Hs | |||||||||
125.42 | Hamar | Plo | | | ½ Ba | ||||||||||
126.26 | Hamar | + | St | ♦ | | | | | Hs | 3 | 1 | 414 | ||||
| | 2 | 3422 | ||||||||||||
| | 3 | 4253 | ||||||||||||
| | 4 | 4003 | ||||||||||||
| | 5 | 2923 | ||||||||||||
| | 6 | 2503 | ||||||||||||
| | 7 | 2123 | ||||||||||||
126.41 | Hamar stasjon5 | Plo | | | Gx | ||||||||||
126.90 | Sterudodden6 | Plo | | | Gx | ||||||||||
129.41 | | | Martodden sidespor ul. Hamar | Lp |
![]() |
| | Hs |
1 Kjedebrudd fra km 76.550 til km. 76.824.
2 Buttspor.
3 Lang togvei spor 2 – 405 m, spor 3 – 589 m, spor 4 – 758 m, spor 5 – 735 m, spor 6 – 735 m, spor 7 – 761 m.
4 Sporveksel tatt ut.
5 Midlertidig stengt.
6 Vakthold ved høyvann.
7 Sp.lengde sp. 3 fra S1 til Rep. Zs er 606 m.
(Hamar)–Fåberg
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Km fra Oslo | Stedsnavn | Sikringslås-type | Hovedtogspor nr. | Kryssingspor nr./lengde | Planovergang-stengsel | |||||||
126.26 | (Hamar) | + | St | ♦ | | | Hs | 3 | 1 | 414 | |||
129.79 | | | Furuberget | Bp | | | ||||||||
133.19 | | | Jessnes | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 689 | |||
133.38 | | | Jessnes | Plo | | | ½ Ba | |||||||
134.36 | | | Strandvik | Plo | | | ½ Ba | |||||||
136.25 | | | Langodden | Bp | | | ||||||||
137.99 | | | Lindstad | Plo | | | ½ Ba | |||||||
139.94 | | | Brumunddal | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 690 | |||
144.39 | | | Veldre | Bp | | | ||||||||
148.23 | | | Rudshøgda | St | | | ♦ | Hs | 1 | 2 | 700 | |||
152.48 | | | Ringsaker | Bp | | | ||||||||
155.95 | | | Moelv | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 651 | |||
157.12 | | | Haugen | Plo | | | ½ Ba | |||||||
162.91 | | | Bergsvika | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 800 | |||
168.36 | | | Brøttum | Plo | | | ½ Ba | |||||||
168.47 | | | Brøttum | St | | | ♦ | Hs | 1 | 2 | 740 | |||
174.71 | | | Bergseng | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 673 | |||
180.20 | | | Dallerud | Bp | | | ||||||||
184.18 | | | Lillehammer | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2a | 652 | |||
| | | | 2b1 | 290 | |||||||||
| | | | 3 | 310 | |||||||||
187.75 | | | Hove | St | | | ♦ | Hs | 2 | 1 | 663 | |||
187.87 | | | Hove tømmerterminal | PLO | | | ½ Ba | |||||||
188.84 | Grense togledromr. Øst- Oslo/Nord | |||||||||||
190.59 | | | Fåberg omformer st. sidespor ul. Fåberg | L |
![]() |
♦ | Hs | ||||||
191.68 | | | Fåberg | St | | | ♦ | Hs | 1 | 2 | 652 |
1 Kort togveg A – ende.
(Fåberg)–Vinstra
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Km fra Oslo | Stedsnavn | Sikringslås-type | Hovedtogspor nr. | Kryssingspor nr./lengde | Planovergang-stengsel | |||||||
191.68 | | | (Fåberg) | St | | | ♦ | Hs | 1 | 2 | 652 | |||
196.57 | | | Hunder | Bp | | | ||||||||
198.36 | | | Hunderfossen | Hp | | | ● | |||||||
200.09 | | | Hafjell | Hp | | | ● | |||||||
203.21 | | | Øyer | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 572 | |||
203.35 | | | Øyer | Plo | | | ½ Ba | |||||||
208.08 | | | Nordli | Bp | | | ||||||||
214.35 | | | Tretten | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 860 | |||
219.32 | | | Potterud | Bp | | | ||||||||
224.07 | | | Losna | Plo | | | ½ Ba | |||||||
224.15 | | | Losna | St | | | ♦ | Hs | 1 | 2 | 579 | |||
232.19 | | | Fåvang | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 880 | |||
235.35 | | | Kvitfjell | Hp | ● | | | |||||||
237.74 | | | Randklev | Bp | | | ||||||||
242.55 | | | Ringebu | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 553 | |||
242.75 | | | Ringebu | Plo | | | ½ Ba | |||||||
246.49 | | | Brattråket | Plo | | | ½ Ba | |||||||
246.60 | | | Frya | Bp | | | ||||||||
252.45 | | | Hundorp | St | ♦ | | | Hs | 2 | 1 | 685 | |||
252.59 | | | Hundorp | Plo | | | Ba | |||||||
259.26 | | | Fron | St | ♦ | | | Hs | 2 | 1 | 639 | |||
265.98 | | | Kåja | Plo | | | ½ Ba | |||||||
266.60 | | | Vinstra | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 599 | |||
266.73 | | | Vinstra stasjon | Plo | | | ½ Ba |
(Vinstra)–Dombås
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Km fra Oslo | Stedsnavn | Sikringslås-type | Hovedtogspor nr. | Kryssingspor nr./lengde | Planovergang-stengsel | |||||||
266.60 | | | (Vinstra) | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 599 | |||
266.73 | | | Vinstra stasjon | Plo | | | ½ Ba | |||||||
271.33 | | | Brekka | Bp | | | ||||||||
276.57 | | | Kvam | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 721 | |||
280.42 | | | Kjørum | Bp | | | ||||||||
281.47 | | | Heggerusta | Plo | | | Ba | |||||||
286.35 | | | Sjoa | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 617 | |||
291.48 | | | Sandbu | Bp | | | ||||||||
296.58 | | | Kongsparten | Plo | | | Ba | |||||||
297.04 | | | Otta | Plo | | | Ba | |||||||
297.24 | | | Otta | St | | | ♦ | Hs | 1 | 2 | 397 | |||
| | | | 3 | 341 | |||||||||
| | | | 4 | 5671 | |||||||||
300.99 | | | Holeløkken | Plo | | | ½ Ba | |||||||
302.99 | | | Myra | Bp | | | ||||||||
303.46 | | | Nordnes | Plo | | | ½ Ba | |||||||
305.00 | | | Baksida rasvarslings- | | | |||||||||
305.55 | | | anlegg | | | |||||||||
307.73 | | | Sel | St | | | ♦ | Hs | 1 | 2 | 559 | |||
315.84 | | | Rosten | Bp | | | ||||||||
321.68 | | | Brennhaug | Plo | | | ½ Ba | |||||||
321.83 | | | Brennhaug | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 564 | |||
325.63 | | | Ismoløkka | Plo | | | ½ Ba | |||||||
330.82 | | | Dovre | St | | | ♦ | Hs | 1 | 2 | 568 | |||
337.33 | | | Skeievoll | Bp | | | ||||||||
340.49 | | | Hjelle | Plo | | | ½ Ba | |||||||
343.04 | Dombås | + | St | | | ♦ | Hs | 22 | 1 | 468 | |||
| | 2 | 393 | ||||||||||
| | 3 | 542 | ||||||||||
| | 4 | 479 | ||||||||||
| | 10 | 953 |
1 Lang togveg 652 m.
2 Spor 3 for tog til/fra Fokstua.
3 Buttspor.
(Dombås)–Hjerkinn
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Km fra Oslo | Stedsnavn | Sikringslås-type | Hovedtogspor nr. | Kryssingspor nr./lengde | Planovergang-stengsel | |||||||
343.04 | (Dombås) | + | St | | | ♦ | Hs | 21 | 1 | 300 | |||
| | 2 | 500 | ||||||||||
| | 3 | 542 | ||||||||||
| | 4 | 416 | ||||||||||
| | 102 | 95 | ||||||||||
346.84 | | | Joramo | Plo | | | ½ Ba | |||||||
352.40 | | | Gardsenden | Bp | | | ||||||||
352.62 | | | Gardsenden | Plo | | | ½ Ba | |||||||
361.65 | | | Fokstua | St | ♦ | | | Hs | 2 | 1 | 527 | |||
372.62 | | | Vålåsjø | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 710 | |||
381.74 | | | Hjerkinn | St | ♦ | | | Hs | 2 | 551 | ||||
| | | | 1 | 549 |
1 Spor 3 for tog til/fra Fokstua.
2 Buttspor.
(Hjerkinn)–Oppdal
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Km fra Oslo | Stedsnavn | Sikringslås-type | Hovedtogspor nr. | Kryssingspor nr./lengde | Planovergang-stengsel | |||||||
381.74 | | | (Hjerkinn) | St | ♦ | | | Hs | 2 | 551 | ||||
| | | | 1 | 549 | |||||||||
393.23 | | | Kongsvoll | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 322 | |||
407.12 | | | Drivstua | St | | | ♦ | Hs | 2 | 1 | 710 | |||
412.26 | | | Sæteren gård | Plo | | | ½ Ba | |||||||
418.59 | | | Driva | Bp | | | ||||||||
429.28 | | | Oppdal | St | | | ♦ | Hs | 1 | 2 | 540 |
(Oppdal)–(Støren)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Km fra Oslo | Stedsnavn | Sikringslås-type | Hovedtogspor nr. | Kryssingspor nr./lengde | Planovergang-stengsel | |||||||
429.28 | | | (Oppdal) | St | | | ♦ | Hs | 1 | 2 | 540 | |||
431.67 | | | Gorset | Plo | | | ½ Ba | |||||||
432.32 | | | Halset | Plo | | | Ba | |||||||
441.35 | | | Fagerhaug | St | | | ♦ | Hs | 2 | 1 | 702 | |||
446.39 | | | Gisna | Plo | | | ½ Ba | |||||||
449.92 | | | Markøya pukkverk (ul. Ulsberg) | G |
![]() |
E | |||||||
455.17 | | | Ulsberg | St | | | ♦ | Hs | 1 | 2 | 280 | |||
466.35 | | | Berkåk | St | | | ♦ | Hs | 1 | 2 | 569 | |||
477.31 | | | Garli | St | | | ♦ | Hs | 2 | 1 | 780 | |||
486.60 | | | Soknedal | St | ♦ | | | Hs | 1 | 2 | 504 | |||
493.60 | | | Skjærli | Bp | | | ||||||||
501.20 | (Støren) | + | St | | | ♦ | Hs | 1 | 807 |
Støren–Trondheim
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Km fra Oslo | Stedsnavn | Sikringslås-type | Hovedtogspor nr. | Kryssingspor nr./lengde | Planovergang-stengsel | |||||||
501.20 | Støren | + | St | | | ♦ | Hs | 1 | 807 | ||||
| | 2 | 673 | ||||||||||
| | 3 | 589 | ||||||||||
| | 4 | 540 | ||||||||||
503.03 | | | Hagamelen | Plo | | | Ba | |||||||
503.89 | | | Sanden | Plo | | | Ba | |||||||
504.44 | | | Krogstad | Bp | | | ||||||||
507.89 | | | Hovin | St | | | ♦ | Hs | 2 | 1 | 524 | |||
511.20 | | | Horg | Bp | | | ||||||||
514.36 | | | Lundamo stasjon | Plo | | | ½ Ba | |||||||
514.78 | | | Lundamo | St | ♦ | | | Hs | 2 | 1 | 550 | |||
517.69 | | | Helgemo | Bp | | | ||||||||
520.49 | | | Ler | St | ♦ | | | Hs | 2 | 1 | 675 | |||
524.46 | | | Kvålslykkja | Plo | | | La | |||||||
524.77 | | | Kvål | Bp | | | ||||||||
525.08 | | | Kvål | Plo | | | ½ Ba | |||||||
525.32 | | | Kvål | Hp | | | ● | |||||||
527.82 | | | Hofstad | Plo | | | ½ Ba | |||||||
528.77 | | | Søberg | St | | | ♦ | Hs | 1 | 582 | ||||
| | | | 2 | 561 | |||||||||
529.46 | | | Teigen | Plo | | | ½ Ba | |||||||
531.42 | | | Melhus skysstasjon | Hp | ● | | | |||||||
532.09 | | | Melhus | St | ♦ | | | Hs | 2 | 1 | 470 | |||
532.33 | | | Melhus stasjon | Plo | | | ½ Ba | |||||||
534.62 | | | Lerli | Plo | | | Ba | |||||||
535.67 | | | Kvammen | Plo | | | ½ Ba | |||||||
537.11 | | | Nypan | St | ♦ | | | Hs | 2 | 1 | 308 | |||
541.41 | | | Heimdal | St | | | ♦ | Hs | 2 | 592 | ||||
| | | | 1 | 683 | |||||||||
| | | | 3 | 697 | |||||||||
544.11 | | | Kolstad | Bp | | | ||||||||
546.44 | | | Selsbakk | St | ♦ | | | Hs | 2 | 1 | 398 | |||
548.82 | | | Stavne | Bp | | | ||||||||
548.93 | | | Søndre tilsving (ul. Trondheim M) |
![]() |
|||||||||
549.95 | Marienborg | Sp | ● | | | ||||||||
Trondheim (M)1 | + | | | Hs | 7 | 678 | |||||||
| | 8 | 557 | ||||||||||
| | 9 | 524 | ||||||||||
551.67 | Skansen | Sp | ● | | | ||||||||
552.87 | Trondheim (S) | + | St | ♦ | | | Hs | 1 | 413 | ||||
2 | 434 | |||||||||||
32 | 439 | |||||||||||
4 | 361 | |||||||||||
5 | 297 | |||||||||||
6 | 464 | |||||||||||
14 | 454 | |||||||||||
15 | 482 | |||||||||||
16 | 390 | |||||||||||
17 | 349 | |||||||||||
233 | 135 |
1 Spor 7–8 og 9 på Trondheim M har egne tidsangivelser.
2 Spor 3 er hovedtogspor når man kommer sørfra.
3 Buttspor.