5.3 Særbestemmelser Sidesporet Gamle Vossebanen (Tunestveit–Midttun)

Publisert: 6. januar 2020

Oppdatert: 17. juli 2024

5.3.1 Generelt

Alle forespørsler om toggangen på sidesporet Gamle Vossebanen rettes til togleder. Ved henvendelser til togledelsen skal GSM-R telefonnummer 879 00 270 benyttes.

5.3.2 Sikring av sidesporet-togstav

  • Alle nøkler til Tunestveit sidespor (Gamle Vossebanen) er samlet på en togstav.
  • For all kjøring og alt arbeid på sidesporet innenfor stålporten ved km 459,500 skal togstaven medbringes. Krav om togstav står beskrevet med skilt på stålporten.
  • Nøkler er oppbevart på Arna stasjon i skap låst med CTC/A14-nøkkel på ytterveggen til stasjonsbygning (venterom). Skapet er merket med «togstav».
  • I skapet er det en kontrollåsnøkkel for kontrollåste sporveksler på strekningen.
  • På kontrollåsnøkkelen er festet Yale-nøkkel for samlelåsen ved Garnes stasjon, samt til klavelåser på strekningen, og A 14 nøkkel for stålport som avgrenser Gamle Vossebanen og bruk av togstav.
  • Togleders tillatelse må innhentes før togstaven kan hentes i skapet.
  • Togleder skal informeres når togstaven settes tilbake i skapet.
  • Togleder loggfører når togstav tas ut og settes tilbake i skapet.

5.3.3 Tunestveit sidespor – sporsperre

Sporveksel og sporsperre for Tunestveit sidespor er utstyrt med drivmaskiner og sikret med E-lås. Samlelåser for E-lås er plassert på veggen på signalkiosk. Lokalstiller for sporveksel er plassert ved sporvekselens tungeparti.

5.3.4 Beredskap og trafikkstyring

Norsk Jernbaneklubb Gamle Vossebanen har tillatelse til å drive trafikkvirksomhet på strekningen Tunestveit–Midttun.

  • Norsk Jernbaneklubb Gamle Vossebanen har ansvar for å drive trafikkstyring på strekningen når virksomheten selv trafikkerer den.
  • Norsk Jernbaneklubb har ansvar for varslingsrutiner ved uhell/ulykker, beredskapsplan og koordinering av ev. redningsarbeid.
  • Togleder skal alltid varsles ved uhell/ulykker.
  • Det er etablert en logg hos togleder Bergen som til enhver tid viser hvem i Norsk Jernbaneklubb som innehar togstaven (ref. 5.3.2).
  • Dersom det kjøres arbeidstog i regi av Bane NOR eller annet jernbaneforetak, skal trafikken avvikles etter Trafikkregler for jernbanenettet (TJN). Togstaven skal i slike tilfeller innehas av den som utfører kjøringen.

5.3.5 Fremføring av tog og skift

Skift/tog skal framføres trykkluftbremset og største tillatte kjørehastighet er 30 km/t.

Planoverganger på strekningen beregnet for biltrafikk uten veisikringsanlegg passeres i lav hastighet (høyst 10 km/t). Før overgangen kan passeres skal føreren eller skiftelederen forvisse seg om at ingen veitrafikk hindrer kjøringen.

5.3.6 Veisikringsanlegg

Veisikringsanlegg
Følgende planoverganger er utstyrt med veisikringsanlegg:

  • Espeland planovergang ved km 471,306 har helautomatisk virkende veisikringsanlegg uten bom (La).
  • Espelandshallen planovergang ved km 471,960 har helautomatisk virkende veisikringsanlegg uten bom (La).
  • Lone planovergang ved km 472,677 har helautomatisk virkende veisikringsanlegg uten bom (La).
  • Dyngelandsveien planovergang ved km 478,918 har helautomatisk virkende veisikringsanlegg uten bom (La).
  • Garnesveien planovergang ved km 463,310 har helautomatisk virkende veisikringsanlegg uten bom (La).

Særskilte forhold ved signalering
Veisikringsanleggene har som en midlertidig utprøving følgende signalering:

  • Signalene mot tog, signal 56 «Planovergangen kan passeres», gis kun i togets kjøreretning.
  • Ved sperring av planovergangen fra betjeningsskap på veisignalkiosken, vises som tidligere signal 56 «Planovergangen kan passeres» samtidig i alle planovergangssignaler.

Særskilte forhold ved disponering for arbeidstog
Veisikringsanlegget har ikke forbikoblingsknapp, slik at arbeidstog må kjøre forbi utkoplingssløyfen ved planovergangen for å oppheve sperringen for veifarende.

Særskilte forhold ved disponering av strekning for arbeid
Innkoblingssløyfene for planovergangene, merket med signal 64A «Grense-/innkoblingsstolpe», må ikke kortsluttes. Hvis det er nødvendig, må veisikringsanlegget settes midlertidig ut av bruk mens arbeidet pågår.

5.3.7 Planovergang ved km 466,580 (v/Arna Gamle stasjon) – betjening av varslingsanlegget

Ved planovergangen ved km 466,580 (mellom Garnes og Arna Gamle stasjon), er det montert et varslingsanlegg for å stoppe veitrafikken ved togs/skifts passering.

Anlegget omfatter:

  • 3 vekselblinkere til stoppsignal for veitrafikk
  • 2 planovergangsignaler, hvor det også er montert trykknapper for betjening av anlegget
  • 2 fjernkontrollapparater med påfestede nøkler
  • 1 apparatskap

Virkemåte:

  • Anlegget betjenes ved hjelp av radiostyring (fjernkontroll).
  • Fjernkontrollapparatene (2) er oppbevart ved Arna stasjon i skap for togstav på yttervegg.
  • Ved trafikk forbi planovergangen skal fjernkontrollapparat (som bruker 9 volt batterier) medbringes.

Bruksanvisning:

  • Når knapp nr. 1 (STENG) på fjernkontrollen betjenes, tennes de røde vekselblinkerne mot vei.
  • Etter 10 sekunder skifter planovergangsignalet fra rødt blinklys til hvitt blinklys.
  • Dersom en eller flere av pærene til vekselblinkerne er defekte, vil planovergangssignalene fortsatt blinke rødt.
  • Når tog har passert, normalstilles anlegget ved å betjene knapp nr. 2 (ÅPNE).
  • Ved feil på radiostyringen, kan anlegget betjenes med trykknapper montert små skap på planovergangsignalene. Skapene er låst med liten nøkkel som er festet på hvert enkelt fjernkontrollapparat.
  • Reservepærer til anlegget finnes i apparatskap på lysstolpe ved planovergangen. Skapet er låst med stor nøkkel festet på hvert enkelt fjernkontrollapparat.

5.3.8 Sporveksler med sikring

Stasjon/sidespor Sikringsmåte
Garnes Samlelås er plassert inne i togekspedisjonen.
Seimsmark sidespor Sporvekselen er kontrollåst.
Arna Gamle Samlelås er plassert inne i togekspedisjonen
Haukeland Samlelås er plassert inne i togekspedisjonen
Frank Mohn sidespor Sporvekselen er låst med klave og hengelås
Midttun Sporveksel nr. 1 er kontrollåst. (Ikke sporsperre på sporet.)