5.3 Særbestemmelser Sidesporet Gamle Vossebanen (Tunestveit–Midttun)
Publisert: 6. januar 2020
Oppdatert: 17. juli 2024
5.3.1 Generelt
Alle forespørsler om toggangen på sidesporet Gamle Vossebanen rettes til togleder. Ved henvendelser til togledelsen skal GSM-R telefonnummer 879 00 270 benyttes.
5.3.2 Sikring av sidesporet-togstav
- Alle nøkler til Tunestveit sidespor (Gamle Vossebanen) er samlet på en togstav.
- For all kjøring og alt arbeid på sidesporet innenfor stålporten ved km 459,500 skal togstaven medbringes. Krav om togstav står beskrevet med skilt på stålporten.
- Nøkler er oppbevart på Arna stasjon i skap låst med CTC/A14-nøkkel på ytterveggen til stasjonsbygning (venterom). Skapet er merket med «togstav».
- I skapet er det en kontrollåsnøkkel for kontrollåste sporveksler på strekningen.
- På kontrollåsnøkkelen er festet Yale-nøkkel for samlelåsen ved Garnes stasjon, samt til klavelåser på strekningen, og A 14 nøkkel for stålport som avgrenser Gamle Vossebanen og bruk av togstav.
- Togleders tillatelse må innhentes før togstaven kan hentes i skapet.
- Togleder skal informeres når togstaven settes tilbake i skapet.
- Togleder loggfører når togstav tas ut og settes tilbake i skapet.
5.3.3 Tunestveit sidespor – sporsperre
Sporveksel og sporsperre for Tunestveit sidespor er utstyrt med drivmaskiner og sikret med E-lås. Samlelåser for E-lås er plassert på veggen på signalkiosk. Lokalstiller for sporveksel er plassert ved sporvekselens tungeparti.
Sporveksel og sporsperre Tunestveit ssp. er utstyrt med drivmaskiner og sikret med E-lås. Samlelåser for E-lås er plassert på veggen på signalkiosk. Lokalstiller for sporveksel er plassert ved sporvekselens tungeparti.
Sporvekselen inngår i et sporavsnitt som i hovedspor strekker seg fra ca. 48 m utenfor vestre munning av Tunestveit tunnel til ca. 35 m utenfor østre munning av Arnanipa tunnelen.
Rutiner for kjøring inn på sidesporet
Sporavsnitt i sporveksel må være belagt for at E-lås skal kunne frigis. Fører/skifteleder må anmode togleder via togradio om frigiving av sidesporet.
Når togleder svarer at sidesporet frigis, tennes indikeringslampen og fører/skifteleder trykker inn trykknappen i samlelås «a». Nøkkelen blir derved fri. Mens trykknappen holdes inne, vris nøkkelen om mot urviseren og tas ut av samlelås «a».
Nøkkelen settes så inn i samlelås «b» og vris om med urviseren. Indikeringslampen i samlelås «b» tennes og lampen i lokalstilleren tennes. Lokalstiller for sporvekselen kan da benyttes og skifting kan foretas.
Når lokalstiller betjenes for første gang går sporsperren av og låses i avlagt stilling så lenge nøkkelen sitter på plass i samlelås «b». Samtidig blir sporvekselen lagt om.
For at frigivningen skal kunne gis tilbake etter endt bruk, må sporavsnitt i sporveksel være fritt.
Etter endt bruk betjenes trykknapp i samlelås «b» samtidig som nøkkelen vris om mot urviseren og tas ut. Deretter settes nøkkelen på plass i samlelås «a» og vris om med urviseren. Dersom sporvekselen ikke ligger i normalstilling vil den da automatisk bli omlagt til normalstilling. Samtidig låses sporsperren automatisk i pålagt stilling.
Etter at sporveksel er lagt i normalstilling må fører/skifteleder kontrollere at ingenting blokkerer tungens posisjon mot stokkskinne.
Fører/skifteleder melder til togleder at skiftingen er avsluttet og at frigivingen kan tas tilbake. Nøkkelen blir da sperret og indikeringslampen slokker. Fører/skifteleder kontrollerer at nøkkelen ikke kan tas ut igjen. Fører/skifteleder avventer melding fra togleder om at kontroll av sidesporet er i orden.
Rutiner for kjøring ut fra sidesporet
Linjeblokk mellom Trengereid og Arna kan ikke være belagt eller retningsinnstilt mot Trengereid for at E-lås skal kunne frigis. Fører/skifteleder må anmode togleder via togradio om frigiving av sidesporet.
Når togleder svarer at sidesporet/E-låsen på stasjon frigis, tennes indikeringslampen og fører/skifteleder trykker inn trykknappen i samlelås «a». Nøkkelen blir derved fri. Mens trykknappen holdes inne, vris nøkkelen om mot urviseren og tas ut av samlelås «a».
Nøkkelen settes så inn i samlelås «b» og vris om med urviseren. Indikeringslampen i samlelås «b» tennes og lampen i lokalstilleren tennes. Lokalstiller for sporvekselen kan da benyttes og skifting kan foretas.
Når lokalstiller betjenes for første gang går sporsperren av og låses i avlagt stilling så lenge nøkkelen sitter på plass i samlelås «b». Samtidig blir sporvekselen lagt om.
For at frigivningen skal kunne gis tilbake etter endt bruk, må sporavsnitt i sporveksel være fritt.
Etter endt bruk betjenes trykknapp i samlelås «b» samtidig som nøkkelen vris om mot urviseren og tas ut. Deretter settes nøkkelen på plass i samlelås «a» og vris om med urviseren. Dersom sporvekselen ikke ligger i normalstilling vil den da automatisk bli omlagt til normalstilling. Samtidig låses sporsperren automatisk i pålagt stilling.
Etter at sporveksel er lagt i normalstilling må fører/skifteleder kontrollere at ingenting blokkerer tungens posisjon mot stokkskinne.
Fører/skifteleder melder til togleder at skiftingen er avsluttet og at frigivingen kan tas tilbake. Nøkkelen blir da sperret og indikeringslampen slokker. Fører/skifteleder kontrollerer at nøkkelen ikke kan tas ut igjen. Fører/skifteleder avventer melding fra togleder om at kontroll av sidesporet er i orden.
5.3.4 Beredskap og trafikkstyring
Norsk Jernbaneklubb Gamle Vossebanen har tillatelse til å drive trafikkvirksomhet på strekningen Tunestveit–Midttun.
- Norsk Jernbaneklubb Gamle Vossebanen har ansvar for å drive trafikkstyring på strekningen når virksomheten selv trafikkerer den.
- Norsk Jernbaneklubb har ansvar for varslingsrutiner ved uhell/ulykker, beredskapsplan og koordinering av ev. redningsarbeid.
- Togleder skal alltid varsles ved uhell/ulykker.
- Det er etablert en logg hos togleder Bergen som til enhver tid viser hvem i Norsk Jernbaneklubb som innehar togstaven (ref. 5.3.2).
- Dersom det kjøres arbeidstog i regi av Bane NOR eller annet jernbaneforetak, skal trafikken avvikles etter Trafikkregler for jernbanenettet (TJN). Togstaven skal i slike tilfeller innehas av den som utfører kjøringen.
5.3.5 Fremføring av tog og skift
Skift/tog skal framføres trykkluftbremset og største tillatte kjørehastighet er 30 km/t.
Planoverganger på strekningen beregnet for biltrafikk uten veisikringsanlegg passeres i lav hastighet (høyst 10 km/t). Før overgangen kan passeres skal føreren eller skiftelederen forvisse seg om at ingen veitrafikk hindrer kjøringen.
5.3.6 Veisikringsanlegg
Veisikringsanlegg
Følgende planoverganger er utstyrt med veisikringsanlegg:
- Espeland planovergang ved km 471,306 har helautomatisk virkende veisikringsanlegg uten bom (La).
- Espelandshallen planovergang ved km 471,960 har helautomatisk virkende veisikringsanlegg uten bom (La).
- Lone planovergang ved km 472,677 har helautomatisk virkende veisikringsanlegg uten bom (La).
- Dyngelandsveien planovergang ved km 478,918 har helautomatisk virkende veisikringsanlegg uten bom (La).
- Garnesveien planovergang ved km 463,310 har helautomatisk virkende veisikringsanlegg uten bom (La).
Særskilte forhold ved signalering
Veisikringsanleggene har som en midlertidig utprøving følgende signalering:
- Signalene mot tog, signal 56 «Planovergangen kan passeres», gis kun i togets kjøreretning.
- Ved sperring av planovergangen fra betjeningsskap på veisignalkiosken, vises som tidligere signal 56 «Planovergangen kan passeres» samtidig i alle planovergangssignaler.
Særskilte forhold ved disponering for arbeidstog
Veisikringsanlegget har ikke forbikoblingsknapp, slik at arbeidstog må kjøre forbi utkoplingssløyfen ved planovergangen for å oppheve sperringen for veifarende.
Særskilte forhold ved disponering av strekning for arbeid
Innkoblingssløyfene for planovergangene, merket med signal 64A «Grense-/innkoblingsstolpe», må ikke kortsluttes. Hvis det er nødvendig, må veisikringsanlegget settes midlertidig ut av bruk mens arbeidet pågår.
5.3.7 Planovergang ved km 466,580 (v/Arna Gamle stasjon) – betjening av varslingsanlegget
Ved planovergangen ved km 466,580 (mellom Garnes og Arna Gamle stasjon), er det montert et varslingsanlegg for å stoppe veitrafikken ved togs/skifts passering.
Anlegget omfatter:
- 3 vekselblinkere til stoppsignal for veitrafikk
- 2 planovergangsignaler, hvor det også er montert trykknapper for betjening av anlegget
- 2 fjernkontrollapparater med påfestede nøkler
- 1 apparatskap
Virkemåte:
- Anlegget betjenes ved hjelp av radiostyring (fjernkontroll).
- Fjernkontrollapparatene (2) er oppbevart ved Arna stasjon i skap for togstav på yttervegg.
- Ved trafikk forbi planovergangen skal fjernkontrollapparat (som bruker 9 volt batterier) medbringes.
Bruksanvisning:
- Når knapp nr. 1 (STENG) på fjernkontrollen betjenes, tennes de røde vekselblinkerne mot vei.
- Etter 10 sekunder skifter planovergangsignalet fra rødt blinklys til hvitt blinklys.
- Dersom en eller flere av pærene til vekselblinkerne er defekte, vil planovergangssignalene fortsatt blinke rødt.
- Når tog har passert, normalstilles anlegget ved å betjene knapp nr. 2 (ÅPNE).
- Ved feil på radiostyringen, kan anlegget betjenes med trykknapper montert små skap på planovergangsignalene. Skapene er låst med liten nøkkel som er festet på hvert enkelt fjernkontrollapparat.
- Reservepærer til anlegget finnes i apparatskap på lysstolpe ved planovergangen. Skapet er låst med stor nøkkel festet på hvert enkelt fjernkontrollapparat.
5.3.8 Sporveksler med sikring
Stasjon/sidespor | Sikringsmåte |
---|---|
Garnes | Samlelås er plassert inne i togekspedisjonen. |
Seimsmark sidespor | Sporvekselen er kontrollåst. |
Arna Gamle | Samlelås er plassert inne i togekspedisjonen |
Haukeland | Samlelås er plassert inne i togekspedisjonen |
Frank Mohn sidespor | Sporvekselen er låst med klave og hengelås |
Midttun | Sporveksel nr. 1 er kontrollåst. (Ikke sporsperre på sporet.) |