5.2 Særbestemmelser Flåmsbana

Publisert: 6. januar 2020

Oppdatert: 6. november 2023

5.2.0 Oppretting av anleggsområde-jernbane med kun Myrdal stasjon betjent

Trafikkdirektøren har gitt unntak fra TJN 9.26-BN Spesielt om sperring og sikring av linjen på strekning med togmelding, slik at det kan opprettes anleggsområde-jernbane med kun Myrdal stasjon betjent under følgende forutsetninger:

  • All kjøring i forbindelse med anleggsområde-jernbane skal foregå ut og inn til Myrdal stasjon.
  • Skilt «anleggsområde-jernbane» settes opp på innkjørhovedsignal C, Myrdal stasjon.
  • Utkjørhovedsignal N256 på Myrdal stasjon skal vise signal 20B «Stopp».
  • Sporveksel 14 på Myrdal stasjon skal ligge til avvik (ikke til Flåmsbana) i den tiden det er opprettet anleggsområde-jernbane på strekningen (Myrdal)–Flåm.

På strekningen Myrdal–Flåm kan disponering av strekning for arbeid iverksettes etter at tog har passert arbeidsstedet.

5.2.1 Avbremsing av tog ved driftsuhell/togstans

Ved togstans som skyldes skade på infrastruktur eller kjøretøy skal toget fastbremses med tilsatt trykkluftbrems og parkeringsbrems, tilsatt fra samtlige førerrom.

Ved togstans som skyldes skade på kontaktledingsanlegget, slik at dette blir strømløst, eller ved feil på trykkluftanlegget (kompressorstopp o.l.), må kjøretøyet sikres med bremsesko og parkeringsbrems. Tog på Flåmsbana skal derfor være utstyrt med 4 stk. gule bremsesko for bruk på Flåmsbana. Aksler som ikke er avbremset med parkeringsbrems skal avbremses med bremsesko.

5.2.2 Kurveanviserskilt på Flåmsbana

Langs Flåmsbana er det oppsatt en del kurveanviserskilt som er ment som informasjon til reisende i tog. Skiltene måler 250 mm X 800 mm (er gule med svart skrift og angir kurvens radius i meter).

5.2.3 Særlige forhold ved Reppa og Berekvam planoverganger og arbeider på strekningen

Ved arbeider på strekningen mellom km 345,450 og km 346,440 (ved Berekvam stasjon og på begge sider av stasjonen) når kjøretøy benyttes, må veisikringsanleggene ved Reppa og Berekvam planoverganger settes ut av drift og bevoktes i henhold til regelverk i TJN i perioden arbeidet pågår.

Ved all bruk av toveismaskiner på strekningen mellom km 345,450 mellom Myrdal og Berekvam og km 346,970 mellom Berekvam og Flåm, skal på- og avkjøring skje utenfor nevnte strekning.

5.2.4 Flåm stasjon

5.2.4.2 Hensetting av kjøretøy i Flåm

Det er bryter for spor 6 som har normalstilling ute, slik at sporet inn i lokstall normalt vil være spenningsløst (varmepost «halvstilling»).

Før skifting til/ fra spor 6 iverksettes, må bryter 23-935-J betjenes inn fra togvarmepost 6. Etter endt skifting skal bryter 23-935-J betjenes ut fra togvarmepost 6.