5.1 Særbestemmelser Bergensbanen
Publisert: 6. januar 2020
Oppdatert: 8. mai 2024
5.1.1 Kjøring med redusert hastighet forbi blokkposter
Ved passering av blokksignaler mellom Hønefoss og Bergen må kort kjøretøy (f.eks. skinnegående arbeidsmaskiner, løslok, arbeidsmaskin uten henger osv.) kjøre med redusert hastighet, maks 50 km/t slik at linjeblokkens retningsstilling løser ut.
5.1.2 Soknabrukets sidespor – instruks for skifting
Ved kjøring fra Sokna mot Soknabruket sidespor, må forbikoblingsknappen ved km 111,113 betjenes for at ikke bommene ved Sørsdal planovergang skal gå ned.
Sporsperre/sporveksel betjenes normalt av togleder, men kan også frigis for lokal omlegging fra lokalstiller ved vekselen. Ved feil på CTC-utstyret kan også sveiv benyttes.
Belysningen i området er tidsstyrt og kan ved behov tennes ved å betjene trykknapp på skap for sporvekselvarme.
Rutiner for kjøring inn på sidesporet:
- Tog fra Sokna eller Veme stopper på det korte sporfeltet foran sporvekselen slik at vekselfeltet er fritt og ringer togleder for frigiving.
- Sidesporet frigis på vanlig måte.
- Etter at trykknappen er betjent legger togleder over sporsperren/sporvekselen.
- Når toget er kommet inn kontaktestogleder, som så legger sporsperren/sporvekselen tilbake til normalstilling, tar deretter tilbake frigivingen og eventuelt løser ut linjeblokken.
Rutiner for kjøring ut fra sidesporet:
- For frigiving av sidesporet må linjeblokken være i nøytral stilling eller retningsinnstilt mot Veme. Sidesporet frigis på vanlig måte.
- Etter at trykknappen er betjent legger togleder over sporsperren/sporvekselen.
- Når tog har skiftet ut fra sidesporet og passert sporvekselen skal det meldes fra til togleder.
- Togleder legger sporvekselen/sporsperren tilbake til normalstilling før frigivingen tas tilbake.
- Skifting ut fra sidesporet vil ikke sikre Sørsdal planovergang (ved km 109,500 – 930 m fra sidesporet).
- Det er oppsatt to trykknapper for manuell sperring av planovergangen i eget skap med CTC-lås ved sidesporets sporsperre, på samme mast som trykknapp for frigiving. Begge trykknappene må trykkes inn samtidig for at planovergangen skal sperres.
- Dersom skiftet skal fortsette som tog i retning mot Veme, eller vil belegge planovergangen, må fører/skifteleder betjene trykknapper for sikring av planovergangen.
Omlegging fra lokalomstiller:
- Sidesporet må frigis på vanlig måte før togleder kan frigi for lokal omstilling.
- Sporsperre/sporveksel går automatisk over i minusstilling.
- Sporvekselen kan nå betjenes av skiftepersonalet (ikke sporsperren).
- Når skiftingen er ferdig, må sporvekselen legges tilbake i minusstilling før togleder tar tilbake frigiving og legger sporveksel/sporsperre tilbake til normalstilling.
- Til slutt tas frigiving av sidesporet tilbake.
Omlegging ved hjelp av sveiv: Ved feil på CTC-utstyret kan sporsperre/sporveksel sveives over med sveiv fra eget skap ved sidesporet. Når sveivene tas ut sperres linjeblokken. Etter bruken må det iakttas at sveiven plasseres ordentlig i holderen, slik at det blir god kontakt.
5.1.3 Bruk av personalplattform på Torpo stasjon
Personalplattformen skal kun benyttes av ombordpersonale. Det er ikke tillatt å oppholde seg på plattformen før begge tog har stoppet ved plattform.
5.1.4 Ål stasjon
Ål stasjon er grensestasjon til de fjernstyrte strekningene Torpo–Ål og Ål–Hol. Når stasjonen ikke er betjent med togekspeditør, er stasjonen fjernstyrt og togleder betjener sikringsanlegget med redusert omfang av kommandoer til sikringsanlegget. Togleder kan utføre følgende kommandoer:
- Automatisk gjennomgangsdrift til og fra
- Sikre togveier til og fra hovedtogspor (spor 1)
- Frigi stasjonen for lokal skifting, samt ta tilbake frigivning
5.1.5 Bruk av personalplattform på Hol stasjon
Personalplattformen skal kun benyttes av ombordpersonale. Det er ikke tillatt å oppholde seg på plattformen før begge tog har stoppet ved plattform.
5.1.6 Snørydding i spor og på plattform på høyfjellstrekningen Reimegrend–Geilo i de tilfellene hvor kontaktmagneter ikke kan benyttes
Ved snørydding i spor eller på plattform skal stasjon/spor sperres med ordlyd.
- Stasjon frigis for lokal skifting.
- HSV skal, etter tillatelse fra togleder eller togekspeditør, ta ut sveiv til sporveksler fra eget skap. Dette for å sikre at drivmaskiner er sperret og hovedsignal ikke kan stilles.
- Etter endt disponering skal HSV sette sveiva tilbake og togleder/txp skal bekrefte om det er kontroll på sveiva.
- Deretter kan frigivning tas tilbake.
5.1.7 Finsetunnelen – frostport og forholdsregler ved jording av KL-anlegget
5.1.7.1 Frostport
Ved km 302,915 (160 meter inn i Finsetunnelen fra Finse) er det montert frostport (2 vingeporter). Portene står normalt i åpen stilling, og skal bare lukkes for å hindre isdannelse i tunnelen eller ved prøving av portene. Portene og sikringsanlegget på Finse er satt i teknisk avhengighet, slik at portene må være forriglet i åpen stilling, før hovedsignalene B, L og N med tilhørende forsignaler kan vise kjørsignal, og før høyt skiftesignal ZL kan vise signal «skifting tillatt».
Signaler
I en avstand av 50 m til hver side for frostporten er det satt opp bru- og frostportsignal, jfr. TJN pkt. 8.31 Signalene er satt i teknisk avhengighet til frostportens stilling.
Åpning og lukking
- Automatisk åpning og lukking.
- Frostporten er satt i avhengighet til linjeblokken på strekningen Hallingskeid–Fagernut–Finse–Tunga, og til sikringsanleggene ved Fagernut og Finse stasjoner.
- Betjening fra fjernstyringssentralen i Bergen eller stillerapparat Finse stasjon. Hvis porten ikke åpnes automatisk, kan den åpnes av togleder i TSS Bergen eller ev. av stillverksvakt Finse.
- Manuell betjening. På veggen i siderommet til portåpningen er det et skap merket «A». Skapet er låst med CTC-lås. I skapet er det en dreibar betjeningshendel med forbindelse til maskinrommet. Instruks for manuell betjening er satt opp i skap «A».
Manuell betjening skal bare skje etter avtale med togleder.
Kjøring forbi hovedsignalene B og L/N ved Finse stasjon når de ikke kan vise kjørsignal
I tillegg til de generelle bestemmelser skal togleder i tillatelsen til kjøring forbi hovedsignal opplyse at kontroll av frostporten i åpen stilling ikke er i orden. Hvis bru- og frostportsignalene ikke viser hvitt blinkende lys, skal fører stoppe toget foran frostporten og kontakte togleder.
Kunngjøring om at fjernstyringen er satt ut av bruk mellom Finse og Fagernut
Kunngjøringen skal alltid opplysninge om det er kontroll på frostporten i åpen stilling når fjernstyringen er satt ut av bruk.
5.1.7.2 Forholdsregler ved jording av KL-anlegget
I Finsetunnelen er det montert forsterkningsledning (Fsl) som er parallellkoblet med kontaktledningen, på den måten er de fysisk koblet sammen på forskjellige punkter i tunnelen. Det er plassert ut utstyr til spenningsprøving og jording av kontaktledning (KL) og forsterkningsledning (Fsl) i hver ende av Finsetunnelen, for bruk ved ulykker. Jordingsutstyr for KL og Fsl plassert ved km:
- 303,058 (østre ende), første nisje på venstre side
- 313,194 (vestre ende), første nisje på høyre side
Utstyret er lagret i kasser med påskrift: «Jordingsutstyr for KL og Fsl». Ved behov for jording utover dette, benytter fører jordingsapparat som er tilpasset kontaktledning, men ikke til forsterkningsledning. Dersom fører ikke kan se sammenkoblingen mellom kontaktledning og forsterkningsledning, skal forsterkningsledningen betraktes som spenningsførende.
5.1.8 Myrdal stasjon
Når stasjonen ikke er betjent med togekspeditør, er stasjonen koblet for automatisk gjennomgangsdrift og betraktes som fjernstyrt.
5.1.9 Voss stasjon – instruks for skifting på skifteområde Voss–Palmafoss
Skifteområde Voss–Palmafoss er en del av Voss stasjon, og avgrenses ved dvergsignal R9. Det er ikke KL-anlegg på skifteområdet. Skift skal være trykkluftbremset.
Veisikringsanlegg på skifteområde Voss–Palmafoss
- Haugamo plo ved km 386,584 og Bryn plo ved km 387,158 er utstyrt med helautomatisk virkende veisikringsanlegg uten bom (La).
- Palmafossen planovergang ved km 388,584 er utstyrt med automatisk veisikringsanlegg med halvbommer (1/2 Ba) som kobler automatisk inn ved skifting fra Voss til Palmafoss.
- For skifting fra Palmafoss til Voss skal trykknapp «Aut/senk» benyttes ved innkobling av anlegget. Når bryteren tilbakestilles til «Aut», går anlegget til normalstilling når «hev» trykknappen betjenes, eller automatisk ved at skiftet passerer.
Skift som skal hensettes på Palmafoss
Det kun er et spor på Palmafoss som har sporsperre. Alle spor som vender mot Voss, ligger i fall.
Skifteleder skal underrette TXP Voss om at skift har kommet frem og er hensatt.
Skifteleder skal innhente tillatelse fra togekspeditør når skift som har vært hensatt skal kjøre fra Palmafoss til Voss.
5.1.10 Bergen stasjon
5.1.10.1 Varsellys for planovergang
Planovergangene på tilkomstveien til verkstedet/driftsbygninger skal bare nyttes for jernbanens egen tjenestetrafikk.
Unntak:
- Togdriftsleder TSSV, eller den Togdriftsleder bemyndiger, kan gi tillatelse i hvert enkelt tilfelle også til annen ferdsel over planovergangen (f.eks. for politi, ambulanse, renholdspersonale, servicepersonale), og skal i tilfelle sørge for ledsagelse.
- Togdriftsleder TSSV, eller den Togdriftsleder bemyndiger, kan utstede skriftlig tillatelse for passering av overgangen uten ledsagelse for navngitte personer, forutsatt at disse er gitt nødvendig opplæring.
Hovedregelen er at før veifarende kjører/går inn på overgangen, skal vedkommende forvisse seg om at dette kan gjøres uten fare for å bli påkjørt av tog eller skift.
Varsellys
Som et hjelpemiddel for veifarende er det satt opp varsellys på hver side av planovergangene. Varsellysenes signalbetydning for veifarende er som følger:
Signalbetydning | Varsellys |
---|---|
«Forbudt å krysse overgangen» | Hvitt blinkende lys |
«Overgangen kan passeres under skjerpet aktsomhet» | Intet lys |
Skift som ikke kan framføres på signal «Kjøring tillatt» eller «Varsom kjøring tillatt» i dvergsignal over tilkomstvei, skal stoppe foran planovergangen. Føreren skal forvisse seg om at ingen veitrafikk hindrer kjøringen, og skal gi signal 83 «Tog kommer» før skiftet med høyst 10 km/t kjører over planovergangen.
Feil på varsellys medfører at skiftevei ikke lar seg sikre over planovergangen. Feilen indikeres i fjernstyringen til togleder.
5.1.10.2 Instruks for skifting – Bergen godsterminal
I spor 88 skal hastigheten under skifting ikke overskride 3 km/t når kjøretøy går i butt.
5.1.10.3 Instruks for skifting – Havnebane Nord (Skansen tunnel)
Grensen mellom Bergen stasjonsområde og Havnebane Nord (Skansen tunnel) er dvergsignal R2. Havnebane Nord (Skansen tunnel) har A85 profil.
Skansen tunnel er lyssatt 600 meter inn i tunnelen. Lyset er sensorstyrt og vil stå på i to timer etter at sensor er aktivert. Skal det ferdes lenger en 600 meter inn i tunnelen må en medbringe personlig lykt. Gangbane er etablert 600 meter inn i tunnelen. Sporstopper er satt opp ved km 472,560 i tunnelens ende ved Koengen. Sporet er 1391 meter langt.
Tunnelmunning ved Koengen er sperret med port som er låst med hengelås (A14 nøkkel). Porten skal kun brukes som nødutgang ved evakuering fra tunnelen.