3.14 Særbestemmelser Vestfoldbanen, Bratsbergbanen, Sørlandsbanen, Brevikbanen og Tinnosbanen
Publisert: 14. oktober 2015
Oppdatert: 28. mai 2025
3.14.1 Smørstein, Holmestrand og Nykirke stasjoner
Prosedyre for betjening av lokalomstiller
- Trykk inn knappen for omlegging i 1 til 5 sekunder (dersom du trykker den inn mindre enn 1 sekund eller mer enn 5 sekunder, legger ikke sporvekselen seg om).
- Omleggingen starter når knappen slippes.
- Dersom sporvekselen ikke kommer i kontroll, må det ventes 15 sekunder før det forsøkes ny omlegging.
3.14.2 Tønsberg stasjon
Tønsberg stasjon er grensestasjon til de fjernstyrte strekningene Barkåker–Tønsberg og Tønsberg–Sem. Når stasjonen ikke er betjent med togekspeditør, er stasjonen fjernstyrt og togleder betjener sikringsanlegget med redusert omfang av kommandoer til sikringsanlegget. Togleder kan utføre følgende kommandoer:
- Automatisk gjennomgangsdrift til og fra
- Sikre togvei til og fra stasjonens hovedtogspor (spor 1)
- Frigi stasjonen for lokal skifting, samt ta tilbake frigivning
- Betjene veisikringsanlegget «Tønsberg planovergang»
3.14.3 Sandefjord stasjon
Sandefjord stasjon er grensestasjon til de fjernstyrte strekningene Stokke–Sandefjord og Sandefjord–Lauve. Når stasjonen ikke er betjent med togekspeditør, er stasjonen fjernstyrt og togleder betjener sikringsanlegget med redusert omfang av kommandoer til sikringsanlegget. Togleder kan utføre følgende kommandoer:
- Automatisk gjennomgangsdrift til og fra
- Sikre togvei til og fra stasjonens hovedtogspor (spor 1)
- Frigi stasjonen for lokal skifting, samt ta tilbake frigivning
- Betjene veisikringsanlegget «Sandefjord planovergang»
3.14.4 Revet sidespor (Larvik Havn)
For å frigi eller ta tilbake frigivning av Revet sidespor (Larvik Havn) benyttes knapp merket (L) Larvik omformer st. hos togleder. Denne frigir begge sidesporene. Det er forriglet slik at så snart trykknapp er betjent på ett av sidesporene, sperres muligheten for det andre sidesporet.
Det er utarbeidet en egen lokal skifteinstruks for skifting på Revet sidespor som skal følges. Denne er tilgjengelig hos eier av sporene, som er Larvik Havn. Kontaktinfo er angitt i Network Statement.
Det tillates bare ett skift om gangen inne på sidesporet.
Fører skal før avgang Borgestad og passering Kobbervik ta kontakt med Larvik Havn for å avklare at det er klart for skifting inn på sidesporet og kontakte togleder.
Ved jernbaneulykker på Revet sidespor (Larvik Havn) skal togleder varsles.
3.14.5 Larvik stasjon
Larvik stasjon er grensestasjon til de fjernstyrte strekningene Lauve–Larvik og Larvik–Martineåsen. Når stasjonen ikke er betjent med togekspeditør, er stasjonen fjernstyrt og togleder betjener sikringsanlegget med redusert omfang av kommandoer til sikringsanlegget. Togleder kan utføre følgende kommandoer:
- Automatisk gjennomgangsdrift til og fra
- Sikre togvei til og fra stasjonens hovedtogspor (spor 1)
- Frigi stasjonen for lokal skifting, samt ta tilbake frigivning
- Betjene veisikringsanlegget «Larvik plo»
3.14.6 Ørvik–Myrane
3.14.6.1 Kjørehastighet
For kalksteinstransport gjelder følgende bestemmelser: Under lasting av kalk i spor XII på Myrane stasjon skal kjørehastigheten være ca. 1 km/h. Under lossing på Ørvik stasjon skal kjørehastigheten være ca. 4 km/h.
Hastigheten under lasting av kalk på Myrane stasjon og lossing av kalk ved Ørvik stasjon, reguleres av oppsatte signaler som betjenes av Norcems personale slik:
- Ett hvitt fast lys som betyr: «Klart for lasting/lossing – Kjør».
- Ett hvitt blinkende lys som betyr: «Kjør langsommere» (Myrane stasjon).
- Ett rødt fast lys som betyr: «Stopp».
3.14.6.2 Myrane
Før lasting startes skal det fortrinnsvis være sikret utkjørtogvei fra spor 12 mot Ørvik. Unntaksvis kan lasting starte når spor 11 og 12 er frigitt for lokal skifting.
3.14.7 Borgestad stasjon
Frigiving for lokal skifting
Togsporene 3 og 7 kan frigis for lokal skifting mens det kjøres tog i øvrige togspor.
Spor 7
I spor 7 på Borgestad stasjon er det montert 2 sentralstilte sporsperrer (sp. VII og sp. VIII) innenfor henholdsvis utkjørhovedsignalene Y744 og T743. Disse er koblet i avhengighet til sporveksel 3 og 4, slik at sporsperrene automatisk legges av når tilhørende sporveksel legges til minus, og sporsperrene legges på når tilhørende sporveksel legges til pluss.
Sporvekslene 3 og 4 legges om fra togleder før togvei kan sikres. Sporvekslene 3 og 4 pulses automatisk tilbake til pluss (sporsperre legges på):
- når det er utløst togvei til/fra spor 7
- ved tilbaketaking av frigiving for lokal skifting
- ved tilbaketaking av frigiving for sporene III og VII
Spor 7 har sporfelt for togdeteksjon, og hele spor 7 har kontaktledningsanlegg.
Sporvekselvarme
Det er sporvekselvarme i sporvekslene 5, 8, 11 og 12.
Inngjerding
Hensettingssporene 1–7 er inngjerdet.
3.14.8 Skien stasjon
Sporene 1, 2 og 3 er togspor. Sporene 4–12 er hensettingsspor.
Skifting
De høye skiftesignalene ZM og ZL gjelder kun for togsporene.
Dersom flere skiftelag fra forskjellige jernbaneforetak skal utføre skifting på hensettingssporene samtidig, skal Bane NOR utpeke en skiftekoordinator.
Verkstedsområdet
Verkstedsområdet har tilknytning til sporene 7 og 8. SI bryter for spor 7 og 8 står syd for verkstedområdet ved km. 180,42. Det er montert grensestolper for markering av grensen til verkstedområdet.
For kjøring av tog inn og ut av spor 7 og 8 Skien verksted gjelder følgende:
Togsett fra spor 7 og 8 i Skien Verksted til jernbanenettet som Bane NOR SF forvalter
Ansvarlig utøver | Ansvarsområde |
---|---|
Ansvarlig verkstedsforetak | Kontakter TXP Skien for utkjøring av togsett fra spor 7 eller 8 i Skien Verksted, eller har utarbeidet «Sporbruksplan for togplassering spor 7 eller 8 i Skien Verksted» og sendt ut til alle involverte aktører. |
TXP Skien | Gir tillatelse til fører om skiftebevegelse ut fra spor 7 eller 8 i Skien Verksted. |
Jernbaneforetak | Uttak av togsett og skifter ut av spor 7 eller 8 i Skien Verksted etter gjeldende regelverk og avtalt plassering. |
Togsett fra jernbanenettet som Bane NOR SF forvalter til spor 7 eller 8 i Skien Verksted
Ansvarlig utøver | Ansvarsområde |
---|---|
TXP Skien | Kontakter ansvarlig verkstedsforetak for skifting av togsett inn i spor 7 eller 8 i Skien Verksted, eller benytter gjeldende «Sporbruksplan for togplassering spor 7 eller 8 i Skien Verksted» utsendt av ansvarlig verkstedsforetak. |
Ansvarlig verkstedsforetak | Klargjør avtalt spor for innkjøring av togsett til spor 7 eller 8 i Skien Verksted og gir TXP Skien beskjed at togsett kan skiftes inn i spor 7 eller 8 i Skien Verksted, eller «Sporbruksplan for togplassering spor 7 eller 8 i Skien Verksted» lages og sendes til alle involverte aktører. |
TXP Skien | Gir tillatelse til fører om skiftebevegelse inn på spor 7 eller 8 i Skien Verksted. |
Jernbaneforetak | Hensetting av togsett etter gjeldende regelverk. |
Forutsetninger:
- Ansvarlig verkstedsforetak i Skien verksted har ansvaret for skifting som foregår i spor 7 eller 8 inne på verkstedsområdet. TXP Skien skal avklare med ansvarlig verkstedsforetak, enten direkte eller ved å følge gjeldende «Sporbruksplan for togplassering spor 7 eller 8 i Skien Verksted» før skifting ut og inn fra spor 7 eller 8 i Skien Verksted tillates.
- Ansvarlig verkstedsforetak er ansvarlig for at «Sporbruksplan for togplassering spor 7 eller 8 i Skien Verksted» er utarbeidet for skifting inn og ut av spor 7 eller 8 på verkstedet når ansvarlig verkstedsforetak ikke er til stede, og har sendt den ut til alle involverte aktører innen ansvarlig verkstedsforetak forlater Skien verksted.
- Sporbruksplanen skal være korrekt i henhold til plassering av togsett og at aktuelt spor er ledig.
- Ansvarlig verkstedsforetak følger egne rutiner for låseansvar og sikring av bygg når de forlater det.
- Bane NOR Eiendom har øvrig ansvar for adgangskontroll av verksted og driftsbanegård.
- TXP Skien er ansvarlig for at sporbruksplanen følges og at nødvendige godkjente skiftebevegelser følger trafikkregelverket.
- Jernbaneforetaket er ansvarlig for at skifting av aktuelt kjøretøy foregår i henhold til TJN kapittel 3 og egne bestemmelser for skifting.
- Hvis et av kravene i tabell over ikke er oppfylt, skal skifting av togsett inn/ut av spor 7 eller 8 ikke forekomme. Ved uregelmessigheter eller andre oppståtte behov kan ansvarlig verkstedsforetak kontaktes. Ansvarlig verkstedsforetak i Skien verksted har ansvar for at TXP Skien til enhver tid har korrekt telefonnummer.
3.14.9 Tinnosbanen strekningen mellom Hjuksebø og Notodden
3.14.9.1 Generelt
Ved disponering av strekning for arbeid og anleggsområde-jernbane mellom Hjuksebø og Notodden, kan ikke kontaktmagneter benyttes, da strekningen har ett sporavsnitt som detekteres av det tekniske systemet akseltellere. Det skal benyttes sperrenøkkel plassert i nøkkelskap.
MERK: For stasjonene Hjuksebø og Notodden benyttes fortsatt sporfelter for deteksjon av kjøretøy.
3.14.9.2 Notodden stasjon
Når stasjonen er fjernstyrt, gjelder følgende:
- Togvei kan kun sikres til/fra spor 3.
- Togvei kan ikke sikres når spor 1 eller 2 er belagt.
- Lokal skifting kan ikke tas tilbake gjøres når spor 1 eller 2 er belagt.
I følgende tilfeller skal Notodden stasjon alltid være betjent av togekspeditør:
- Ved disponering av strekning for arbeid og anleggsområde-jernbane på strekningen Notodden–Tinnoset.
- Ved kjøring av tog mellom Notodden–Tinnoset.
- Ved kjøring av tog til/fra spor 1 eller spor 2 på Notodden stasjon.
Når Notodden stasjon er betjent, kan fører gis tillatelse til å kjøre forbi hovedsignal som ikke viser kjørsignal etter bestemmelsene i kapittel 7 i Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) i forbindelse med opplæring av elever ved Norsk fagskole for lokomotivførere.
Slik opplæring skal kun foregå etter avtale med togleder og når trafikksituasjonen tilsier det.
3.14.10 Tinnosbanen – strekningen mellom Notodden og Tinnoset
Tillatelse til kjøring
Forespørsel om kjøring på strekningen rettes til strekningssjef for strekningen.
For kjøring av persontrafikk må trafikkdirektør, Trafikk også forespørres.
Største tillatte kjørehastighet
Største tillatte kjørehastighet for alle tog mellom Notodden og Tinnoset er 40 km/h.
Veisikringsanlegg
Alle veisikringsanlegg mellom Notodden og Tinnoset er satt ut av bruk.