3.13 Særbestemmelser Sørlandsbanen, Randsfjordbanen og Numedalsbanen
Publisert: 8. september 2015
Oppdatert: 28. mai 2025
3.13.2 Geithus stasjon
Hovedsignal E835 er et indre hovedsignal i innkjørtogveien, og er merket med bokstav, nummer og stedskode.
Hovedsignalene M836 og O836 er indre hovedsignal i utkjørtogveien, og er merket med bokstav, nummer og stedskode.
3.13.3 Vikersund stasjon
Krøderbanen
- Krøderbanen fra Vikersund til Krøderen er en museumsjernbane.
Stiftelsen Krøderbanen har ansvar for drift og vedlikehold av banestrekningen. - Norsk Jernbaneklubb er ansvarlig for kjøring av tog på Krøderbanen.
- Kjøring inn på Krøderbanen krever tillatelse fra Krøderbanens egen togleder.
- Togene på Krøderbanen benytter spor 4 og 5 på Vikersund.
- Når reisende skal til/fra disse sporene, må togsporene 1 og 2 krysses via plattformovergangen. Krøderbanens personal skal sperre denne med sperrebånd eller lignende før avgang/ankomst for Krøderbanens tog. Ansvarlig for sperringen benevnes vaktmann. Vaktmannen skal sperre spor 1 og 2 med togleder før plattformovergangen åpnes for de reisende. Høyttaler skal brukes aktivt for å gjøre oppmerksom på at sporene ikke skal krysses før det gis tillatelse til det.
- Kontaktmagneter skal brukes.
- Vaktmannen skal ha kjennskap til bruk av kontaktmagneter og hvordan kontakten med togleder foretas. Det kreves ikke formell kompetanse som hovedsikkerhetsvakt, men vedkommende skal minst ha gjennomgått Bane NORs kurs for «Ferdsel langs sporet» og «Arbeid og aktivitet i og nær spor». Det skal utstedes trafikksikkerhetskort med godkjenning for ferdsel langs spor, gyldig for Krøderbanen/Vikersund stasjon.
- Krøderbanen må til enhver tid ha oppdatert liste over vaktmenn. Togleder og strekningssjef skal ha kopi av lista.
- Tog på Randsfjordbanen skal motta kunngjøring om Krøderbanens aktivitet på Vikersund stasjon.
- Krøderbanen skal sende gjenpart av sine kunngjøringer til togleder i Bane NOR.
3.13.4 Hønefoss stasjon
Generelle bestemmelser om skifteområdene «Follum» og «Hen og Hensmoen»
Skifteområde Follum er avgrenset ved dvergsignal R43/R42 og høyt skiftesignal Z1/Z2.
Skifteområde Hen og Hensmoen er avgrenset ved høyt skiftesignal Z1/Z2 og endebutt ved km. 140,000 på Bergermoen.
Forespørsel om kjøring av persontrafikk på skifteområdene rettes til trafikkdirektør, Trafikk.
For skifting eller kjøring på skifteområdene Follum og Hen og Hensmoen må det bestilles kunngjøring for skifting eller arbeidstog.
Togekspeditør koordinerer kjøringen inn, ut og mellom skifteområdene. Det tillates kun ett skift eller ett arbeid av gangen i hvert av skifteområdene.
Det skal alltid være minst to personer (fører/skifteleder og signalgiver) under skifting på skifteområdene.
Veisikringsanlegg Follum I, Follum II og Hensmoen
Skift som skal passere veisikringsanleggene skal stoppe foran Follum I planovergang og Hensmoen planovergang. Anleggene skal sperres manuelt enten ved betjening av brytere i betjeningsskap eller via radiosender. Etter å ha passert planovergangene oppheves sperringene automatisk. Follum II har automatisk innkoblings- og utkoblingsfelt.
Generelle bestemmelser om skifteområde «Hen og Hensmoen»
Kontrollåsnøkkel «Hen og Hensmoen» skal alltid medbringes skiftet.
Skiftet skal alltid kjøre med trekkraftkjøretøyet først i kjøreretningen, med følgende unntak:
- Ved bruk av Bane NORs snøvogn. Brukerbeskrivelsen for snøvogn følges.
- Ved skifting på lasteplassene.
S-lås Hen og Hensmoen
S-låsen er plassert ved høyt skiftesignal Z1. Kontrollåsnøkkelen passer til sporsperrene på Hen og Bergermoen lasteplasser. Kontrollåsnøkkelen er påklinket Yale-nøkkel til samlelås i skap ved Østlandske Spennbetonglasteplass. Samlelåsen har nøkler til sporveksler/sporsperrer på Hensmoen lasteplass
Prosedyre for skifting til/fra skifteområde «Hen og Hensmoen»
Skifting til skifteområde «Hen og Hensmoen» utføres slik:
- Skift må belegge sporavsnittet foran høyt skiftesignal Z1.
- Skifteleder skal anmode togekspeditør om skifting til skifteområde Hen og Hensmoen.
- Togekspeditør skal:
- omlegge sporveksel 86/sporsperre XV
- frigi høyt skiftesignal Z1, og deretter S-lås Hen og Hensmoen
- gi tillatelse til skifting i skifteområde Hen og Hensmoen
- Skifteleder tar nøkkel ut av S-lås og medbringer nøkkel så lenge skiftingen pågår. Høyt skiftesignal Z1 omstilles automatisk til signal 42 «Skifting tillatt» når nøkkel tas ut.
- Når skift har passert høyt skiftesignal Z2, legges sporveksel 86/sporsperre XV automatisk tilbake.
Ny skiftevei til skifteområde Hen og Hensmoen kan ikke sikres før nøkkel til S-lås Hen og Hensmoen er satt på plass igjen.
Skifting fra skifteområde Hen og Hensmoen utføres slik:
- Skift må belegge sporavsnittet foran høyt skiftesignal Z2.
- Skifteleder skal sette nøkkel tilbake i S-lås Hen og Hensmoen.
- Skifteleder skal anmode togekspeditør om skifting fra skifteområde Hen og Hensmoen og inn på Follum skifteområde.
- Togekspeditør skal:
- ta tilbake frigivingen av S-lås Hen og Hensmoen
- omlegge sporveksel 86/sporsperre XV
- frigi høyt skiftesignal Z2, som omstilles til signal 42 «Skifting tillatt»
- gi tillatelse til skifting i Follum skifteområde
- Når skift har passert høyt skiftesignal Z1, legges sporveksel 86/sporsperre XV automatisk tilbake.
Sporveksel 30
Sporveksel 30 har eget lokalområde VII. Lokalområde VII kan bare frigis hvis alle andre lokalområder på Hønefoss stasjon er frigitt. Dersom TXP ikke får kontroll på sporveksel 30, må TXP bruke lokalomstiller.
S-lås IV for kjøring til spor 21–28 («Myra»)
- Kontrollåsnøkkel fra S-lås IV settes i lås på sporsperre III, og sporsperren låses i avlagt stilling.
- Kontrollåsnøkkel tas ut fra sporsperre III og settes i kontrollås på sporsperre IV.
- Sporsperre IV låses i avlagt stilling.
- Kontrollåsnøkkel tas ut fra sporsperre IV, og settes i lås nr. 1 på sporveksel 4, som frigir lås nr. 2.
- Nøkkel fra lås nr. 2 på sporveksel 4 settes i S-lås IVB, og sporveksel 4 kan nå omlegges med lokalomstiller.
3.13.5 Kongsberg stasjon
Skifteområde Numedal
Numedalsbanen er midlertidig lagt ned som banestrekning. Flesberg stasjon er midlertidig lagt ned som stasjon og betegnes som Flesberg lasteplass.
Skifteområde Numedal går fra dvergsignal R28 til endebutt ved km 130,2 på Flesberg lasteplass. Strekningen fra endebutt ved km 130,2 til km 147,5 Rollag er midlertidig stengt.
All framføring av kjøretøy på skifteområde Numedal skal foregå som skift.
Togleder koordinerer kjøringen inn/ut på skifteområde Numedal da det kun tillates ett skift eller ett arbeid av gangen. For skifting eller kjøring på skifteområde Numedal må det bestilles kunngjøring for skifting eller arbeidstog.
Skiftet skal alltid kjøre med trekkraftkjøretøyet først i kjøreretningen, med følgende unntak:
- Ved bruk av Bane NORs snøvogn. Brukerbeskrivelsen for snøvogn følges.
- Ved nødvendig skifting inne på lasteplassene.
Samlelås for C-lås på Flesberg lasteplass er plassert i eget skap på betjeningshus til Flesberg PLO.
Veisikringsanlegg på skifteområde Numedal
Flesberg plo på km 129,272 er håndstilt halvbomanlegg (1/2 Be). Skift skal stoppe foran planovergangen og sperre anlegget manuelt ved betjening av trykknapp «SENK» i betjeningsskap. Sperringen oppheves automatisk etter at planovergangen er passert.
S.lås Numedal
S.låsen er plassert ved sporsperre II mellom dvergsignalene R5 og R28. S.låsnøkkelen er påklinket følgende nøkler:
- CTC-nøkkel til betjeningsrom for låsene på Svene pukkverk lasteplass og Flesberg lasteplass
- Yales-nøkkel til samlelås for C-lås på Svene pukkverk lasteplass
- Yales-nøkkel til samlelås for C-lås på Flesberg lasteplass
Prosedyre for skifting til/fra skifteområde Numedal
Skifting til skifteområde Numedal utføres slik:
- Skift må stå i spor 5b og belegge sporavsnittet foran dvergsignal R5.
- Skifteleder anmoder togleder om skifting til skifteområde Numedal.
- Togleder sikrer skiftevei mot Numedal og frigir deretter S.lås Numedal.
- Skifteleder tar nøkkel ut av S.lås og medbringer nøkkel så lenge skiftingen pågår.
- Sporsperre II legges automatisk av og dvergsignal R5 viser signal 44 «Varsom kjøring tillatt».
- Når skift har passert dvergsignal R28, legges sporsperre II automatisk på.
Ny skiftevei til skifteområde Numedal kan ikke sikres før nøkkel til S.lås Numedal er satt på plass igjen.
Skifting fra skifteområde Numedal utføres slik:
- Skift må stoppe foran dvergsignal R28 og belegge sporavsnittet foran dvergsignalet.
- Skifteleder setter nøkkel tilbake i S.lås Numedal.
- Skifteleder anmoder togleder om skifting fra skifteområde Numedal og videre inn på Kongsberg stasjon.
- Togleder sikrer deretter skiftevei fra dvergsignal R28.
- Sporsperre II legges automatisk av og dvergsignal R28 viser signal 44 «Varsom kjøring tillatt» eller signal 45 «Kjøring tillatt».
- Når skift har passert dvergsignal R5, legges sporsperre II automatisk på.
3.13.6 Bruk av personalplattform på Nakksjø stasjon
Personalplattformen skal kun benyttes av ombordpersonale. Det er ikke tillatt å oppholde seg på plattformen før begge tog har stoppet ved plattform.