3.2 Særbestemmelser Sikringsanlegg Oslo S
Publisert: 19. mars 2014
Oppdatert: 28. mai 2025
3.2.1 Oslo S
Stasjonsgrenser
- Hovedsignalene B 202/UB 204 (Hovedbanen), C 206/UC 208 (Gjøvikbanen), D 192/UD 194 (Gardermobanen), F 122/UF 124 (Drammenbanen), G 258/UG 260 (Østfoldbanen), H 218 (Godstogsporet Loenga–Alnabru) og J 902/UJ 912 (Follobanen).
- Loenga inngår som en del av Oslo S og benevnes Oslo S/Loenga.
- Lodalen driftsbanegård inngår som en del av Oslo S.
- Nationaltheatret stoppested inngår som en del av Oslo S (hovedsignal F 122/UF 124 i Oslotunnelen).
- Særbestemmelser for Oslotunnelen inklusiv tog mot tunnelen og for Nationaltheatret stoppested er angitt under Drammenbanen (3.12).
Oppsett av ruter
For tog som kjøres inn på/ut fra Loenga, angis Loenga i ruten.
3.2.2 Skifting
Dvergsignaler, skiftevei, sporisolering
All skifting foregår på dvergsignal og på fastlagt skiftevei. Hvis et skift står dels foran og dels bak et dvergsignal (eller flere dvergsignaler) som gjelder for skiftets kjøreretning, skal dette (disse) vise signal 44 «varsom kjøring tillatt» eller signal 45 «kjøring tillatt» før skiftet settes i bevegelse.
Når skiftevei ønskes lagt, skal skiftet stoppe ca. 20 meter foran sporvekselen og foran dvergsignalet som ønskes stilt. Sporisoleringen er delt opp i felter med hvert sitt nummer.
Ved opprettelse av «Anleggsområde-jernbane» er største tillatte kjørehastighet inne på «anleggsområde-jernbane» 20 km/t.
Kjøring av skift og lokomotiv eller to ikke sammenkoblede lokomotiver
På Oslo S tillates ikke kjøring på samme skiftesignal av skift og frakoblet lokomotiv, eller kjøring av to lokomotiver som ikke er koblet sammen på samme skiftesignal.
Når skift og frakoblet lokomotiv, eller to lokomotiver som ikke er koblet sammen, skal kjøre samme vei over stillverksområdet på Oslo S, må første skift eller lokomotiv ha løst ut skifteveien, og nytt dvergsignal skal være stilt før det frakoblede lokomotiv kan kjøre.
Når lokomotiv er frakoblet skift, må skifteleder underrette togleder.
3.2.3 Rutiner for avgående tog på Oslo S
Fører melder fra til togleder senest 5 minutter før rutemessig avgang, hvis toget ikke kan kjøres i rute. Fører skal melde seg på nytt når toget er klart.
3.2.4 Skifting i Haven
Før kjøretøy settes i bevegelse i Haven, skal det innhentes tillatelse fra togleder. Dette er også for å sikre riktig rekkefølge av nedkjøring av kjøretøy til plattformspor på Oslo S.
3.2.5 Forbindelsessporene mellom plattformspor og Lodalen/Loenga
Tunnelene under St. Halvards plass er nummerert som følger (fra syd mot nord):
- Tunnelspor 1: Gjennomgående spor mellom plattformspor og Loenga, spor 28.
- Tunnelspor 2: Hensettingsspor 27A (buttspor).
- Tunnelspor 3: Skiftespor mellom plattformspor 10–19 og Lodalen.
- Tunnelspor 4: Skiftespor mellom plattformspor 1–19 (unntatt spor 7, 8 og 9) og Lodalen.
For skifting mellom spor 1–6 og Lodalen må tunnelspor 4 benyttes.
Største tillatte hastighet gjennom tunnelspor 3 og 4 er 20 km/t. Skift skal kontakte driftsoperatør Lodalen når skiftet er klart for avgang fra Lodalen mot plattformspor Oslo S.
3.2.6 Lodalen driftsbanegård
Lodalen driftsbanegård er avgrenset med markeringsskilt. I tillegg til fører kan også annet godkjent personale framføre skift i driftsbanegården, etter bestemmelsene i TJN.
Trafikkstyring i Lodalen driftsbanegård utføres normalt av driftsoperatør Lodalen, på vegne av togleder Oslo. Togleder Oslo kan også betjene sikringsanlegget for Lodalen driftsbanegård med unntak av Vognhallen, Bakkesporene og Fjellstallen.
3.2.6.1 Verkstedområdene
Toghallen:
- Verkstedsområdet er avgrenset av porter.
- Kontaktledningsanlegget kan betjenes av lokale brytere.
Dreiebenken:
- Verkstedsområdet er avgrenset av middel mot sporveksel 415 og dvergsignal R741.
- Kontaktledningsanlegget kan betjenes av lokale brytere.
Vognhallen:
- Verkstedsområdet er avgrenset av porter.
- Driftsoperatør betjener sikringsanlegget for verkstedet etter Trafikkregler for jernbanenettet (TJN).
- Skifteveier varsles av 8 varsellamper og én ringeklokke på hver ende, som blinker og ringer uavhengig av hvilket spor som inngår i skiftevei, og 10 varsellamper for det spor som inngår i skiftevei inn i Vognhallen.
- Det er plassert nøkler for sikring av spor og nøkler for frakobling. Når en eller flere av disse nøklene tas ut av skap, sperres spor for inn- og utkjøring.
Fjellstallen:
- Verkstedsområdet er avgrenset av dvergsignal 20 og 32, samt port 7 og 8.
- Området er frigitt for lokal skifting.
Tinehuset er avgrenset av porter.
3.2.6.2 Skifting
Alle skift i Lodalen skal være innlogget med eget funksjonelt nummer i togradio. Hvis det ikke benyttes tognummer, skal skift benytte skiftenummer som er tildelt togselskap.
For Bakkesporene skal alle skift ha virksom trykkluftbrems og skiftingen må tilpasses det store fallet på sporene (inntil 35 ‰).
Skifteleder skal alltid innhente tillatelse til skifting av driftsoperatør Lodalen med følgende unntak:
- Skifting internt i Toghallen
- Skifting internt i Fjellstallen
Før skifting mellom Loenga og Lodalen, skal togleder og driftsoperatør Lodalen konferere med hverandre.
Sporvekslene 407, 409, 411 og 413 vest for Toghallen og sporvekslene 408, 412 og 414 øst for Toghallen har påmontert drivmaskin. Sporvekslene legges om ved hjelp av lokalomstiller plassert ved hver sporveksel. Omlegging skjer ved å trykke inn knapp på lokalomstiller og holde den inne til drivmaskin har oppnådd endestilling og motoren stopper. Fører/signalgiver må visuelt kontrollere at tunge slutter helt inntil stokkskinne før kjøring kan tillates. Dersom tunge ikke slutter inntil stokkskinne etter betjening av lokalstiller må driftsoperatør Lodalen kontaktes, og beredskapsvakt signal tilkalles.
Sporvekslene inngår ikke i sikringsanlegget, og kan ikke omlegges fra stillerapparat av driftsoperatør i Lodalen.
3.2.6.3 Hastighet
Største tillatte hastighet i Lodalen driftsbanegård er 20 km/t, med følgende unntak:
- I Øvre Bakkespor er største tillatte hastighet 40 km/t for test av ATC.
- I Fjellstallen er største tillatte hastighet 10 km/t (i henhold til TJN), men i Fjellstallens spor for vedlikehold er største tillatte hastighet 5 km/t.
- I Toghallen er største tillatte hastighet 5 km/t.
- Hjuldreiebenken har største tillatte hastighet 3 km/t.
3.2.6.4 Igjensetting og hensetting
For å hindre at kjøretøy kommer i drift mot tunnelsporene, skal vogner som igjensettes/hensettes være fastholdt ved effektive bremser eller ved at ytterste vogn avbremses med bremsesko. Bremser skal ikke løses og eventuell bremsesko skal ikke fjernes før lokomotiv er tilkoblet kjøretøy. Ved skyving av kjøretøy mot tunnelsporene skal kjøretøyene være sammenkoblet og koblet til lokomotivet.
Det tillates ikke igjensetting eller hensetting i Midtre og Nedre Bakkespor i Lodalen.
Inn- og utkjøring til/fra hensettingssporene K5 og K6 styres av togleder Oslo.
3.2.6.5 Kontaktledningsanlegg
I Vognhallen, Toghallen, i Dreiebenken og på enkelte spor i Fjellstallen foretas frakobling av kontaktledningsanlegget lokalt uten kunngjøring.
I spor 46 foretas frakobling av kontaktledningsanlegget lokalt med kunngjøring.
3.2.6.6 Arbeid i spor
Hovedsikkerhetsvakt kan utelates ved arbeid utført av personale med daglig virke i Lodalen, som benytter følgende sikringstiltak i Vognhallen:
Nøkler for sikring av spor benyttes i henhold til Instruks for bruk av kontrollåsnøkler for sikring av spor i Vognhallen.
- Nøkler frigis ved frakobling av kontaktledningsanlegg.
- Kontaktledningsanlegget i Vognhallen er forriglet til signalanlegget.
Det skal benyttes signal 1A/1B «Stopp» for å sikre infrastrukturarbeid i Lodalen driftsbanegård.
Arbeid over grensen mellom Loenga og Lodalen utføres etter prosedyren Disponering for arbeid mellom Loenga og Lodalen.
3.2.8 Loenga (Oslo S/Loenga)
3.2.8.1 Innkjøring av tog
Alle godstog fra Alnabru til Loenga skal bringes nesten til stopp i området ved indre hovedsignal på Loenga. Togene skal trekkes inn på og over Loenga med lett tilsatte bremser og med jevnest mulig hastighet.
3.2.8.2 Hastighet ved skifting
Største tillatte hastighet på Loenga sporområde og skifting mellom Loenga sporområde og Lodalen er 20 km/t.
3.2.8.3 Skifting fra Loenga til Lodalen
Før skifting mellom Loenga og Lodalen, skal togleder og driftsoperatør Lodalen konferere med hverandre.
3.2.8.4 Arbeid mellom Lodalen og Oslo S/Loenga
Arbeid over grensen mellom Loenga og Lodalen utføres etter prosedyren «Disponering for arbeid mellom Loenga og Lodalen».
3.2.8.5 Instruks for skifting på Loenga og for kjøring til/fra Sjursøya
Det skal kobles trykkluft mellom skiftelokomotiv og vogner, og gjennomslagsprøve skal utføres på siste vogn, før skiftet settes i bevegelse mellom Loenga/Sjursøya/Loenga.
Før skift skal kjøre fra Loenga til Oslo Havn, skal skifteleder kontakte togleder og anmode om skifting. Det samme gjelder når skift kommer fra Oslo Havn og skal forbi dvergsignal 614 og inn på Loenga.
Før skifting til Oslo Havn kan iverksettes, skal togleder innhente tillatelse fra Oslo Havn (VTS).
Det tillates bare ett skift av gangen på Oslo Havn sine spor, pga. korte spor og spor som kommer i konflikt med veitrafikken.
- Når skift har kjørt til Oslo Havn forbi dvergsignal 615, skal togleder sperre sporfelt 989 for å hindre at det kan stilles ny skiftevei mot Oslo Havn.
- Når løslokomotiv skal hente vogner på Oslo Havn oppheves sperring av sporfelt 989, skiftevei fra dvergsignal 615 sikres, og sporfelt 989 sperres igjen etter at skift har kjørt forbi dvergsignal 615.
- Når lokomotiv og vogner til godstog fra Loenga har kommet til Loenga fra Oslo Havn, oppheves sperring av sporfelt 989.
- Når sporfelt 989 er sperret for å hindre skiftebevegelser til Oslo Havn, tillates det ikke arbeid på sporet mellom Loenga og Oslo Havn.
For å stille skiftevei ned mot havneområdet, må skiftevei stilles fram til dvergsignal 615. For å stille skiftevei videre inn på området til Oslo Havn, må sporfelt 987 foran dvergsignal 615 være belagt.
For å kunne stille skiftevei fra Oslo Havn til Loenga, må sporfelt 989 foran dvergsignal 614 være belagt.
Når skiftevei over sporveksel 439 er løst ut, pulses sporvekselen automatisk tilbake til normalstilling.
3.2.8.6 Arbeid og stenging av Oslo Havn sine spor
Det tillates ikke arbeid på Oslo Havn sine spor samtidig som det står skift på sporene.
Sporfelt 989 sperres av togleder når Oslo Havn skal sperres.
Ved arbeid i spor eller ved andre behov for å stenge spor på Oslo Havn sitt område, skal togleder varsles. Oslo Havn er ansvarlig for at dette gjøres. De som utfører arbeid i og ved spor skal varsle togleder når arbeidet startes og avsluttes.
3.2.8.7 Instruks for kjøring til/fra oljehavna Sjursøya
Det er montert 2 planovergangssignaler mot skift, W1 og W2. Planovergangssignalene viser normalt signal 55 «Stopp foran planovergangen». På stolpen til planovergangssignalene er det montert betjeningsskap som inneholder 2 trykknapper, merket «START» og «STOPP». Betjeningsskapet er låst med CTC-nøkkel (A14). Skift må stoppe foran planovergangen og knappen «START» betjenes. Signalene mot vei vil da vise vekslende rødt lys, veibommen foran utkjørselen til A/S Shell senkes, og planovergangssignalene vil vise signal 56 «Planovergangen kan passeres». Veisikringsanlegget går automatisk tilbake til normalstilling etter passering av planovergangen.
Ved feil på veisikringsanlegget og planovergangsignalene for tog i Sjursøykrysset skal togleder varsles.
3.2.8.8 Varslingsrutiner ved jernbaneulykker på Oslo Havns spor
Ved jernbaneulykker på Oslo Havn sine spor skal togleder varsles.
3.2.8.9 Togradio Sjursøya/Oslo Havn
Skift på Sjursøya/Oslo Havn skal ringe til togleder Oslo S ved å bruke funksjonelt nummer 791 10101, på grunn av feil i ruting av anrop ved bruk av kortnummer 1200.
3.2.8.10 Spor 36
Spor 36 er stengt og skal ikke benyttes. Signal 1A «Stopp» er satt opp. Sporsperre 24 ligger i pålagt stilling og er sperret for omlegging.