3.10 Særbestemmelser Østfoldbanen

Publisert: 22. september 2015

Oppdatert: 4. august 2025

3.10.1 Ledig

3.10.2 Sarpsborg stasjon

3.10.2.1 Togekspeditør

Togekspeditør trenger ikke å være til stede ved togveien ved ankomst, avgang eller passering for tog som kjører over Hafslundsløyfa.

Togekspeditør er skiftekoordinator.

3.10.2.2 Sikringsanlegg

Hovedsignalene M363, O363, S365, Y365, P366, T366 og E362 er indre hovedsignaler og er merket med bokstav, nummer og stedskode. Indre hovedsignal E362 er i innkjørtogvei, alle de andre indre hovedsignalene er i utkjørtogvei.

3.10.2.3 Begrensninger

Planlagt kryssing mellom to passasjerutvekslende tog over 110 meter på Sarpsborg stasjon tillates ikke. Ved avvik som medfører at slik kryssing oppstår, skal togekspeditør kommunisere med begge førerne og avklare hvordan kryssingen skal foregå.

3.10.2.4 Ledig

3.10.2.5 Skifting mot dvergsignal RN og R13

På grunn av kort sikkerhetsavstand fra dvergsignalene RN og R13 til spor det kan stilles togvei til, gjelder følgende:

  • Største tillatte kjørehastighet er 20 km/t ved uttrekk mot dvergsignalene RN og R13 når det er frigitt for lokal skifting.
  • Skifting skal foregå med innkoblet trykkluftbrems og vognene skal være tilkoblet trekkraftkjøretøy.

3.10.2.6 Opsundtomta, instruks for skifting

Opsundtomta ligger i 10 ‰ fall i en lengde av ca. 120 meter. Resten av tomta fram til stoppebukken faller 2,5 ‰. Derfor gjelder følgende:

  • Alle stoppbukker skal visiteres før skifting. Eventuelle mangler noteres og meldes straks til togekspeditør.
  • Skift som i sin helhet består av vogner uten betjent og/eller brukbar håndbrems, skal ikke slippes, men følges på plass av lokomotiv. Skift med inntil 2 vogner kan likevel slippes mot bremsesko.
  • Ved bremsing ved hjelp av bremsesko skal det legges ut 2 bremsesko på samme skinnestreng med passende avstand mellom hver sko og fra det sted vognen(e) skal stanse.
  • Når skinnene er glatte, skal slipping av vogn(er) uten brukbar betjent brems ikke finne sted.

3.10.2.7 Lokomotivstallen – kjøring med elektrisk trekkraftkjøretøy og arbeid på tak av kjøretøy

For KL-anlegg i lokomotivstallen gjelder følgende:

  • Foran lokomotivstallen er det en beskyttelsesseksjon med 2-polet bryter Z-317 med jordkontakt oppsatt i mast nr. 3288 c.
  • Bryteren skal normalt være låst i utkoblet stilling med lås for kontaktledningsbrytere. Kontaktledningen i lokomotivstallen er da jordet og beskyttelsesseksjonen utkoblet.
  • Nøkkel er oppbevart hos txp, i lokstallen, og på alle elektriske trekkraftkjøretøy.

Når elektrisk trekkraftkjøretøy skal inn i lokomotivstallen, gjelder følgende:

  • Føreren skal stoppe foran signal 65A «Jordet seksjon» i mast 3288 c og forvisse seg om at intet er til hinder for innkobling av kontaktledningen.
  • Deretter kan bryter Z-317 kobles inn og føreren kan kjøre inn i lokomotivstallen.
  • Umiddelbart deretter kobles bryteren ut igjen og låses, og nøkkelen bringes tilbake på plass.

Når elektrisk trekkraftkjøretøy skal ut fra lokomotivstallen, gjelder følgende:

  • Føreren skal forvisse seg om at intet er til hinder for innkobling av kontaktledningen.
  • Deretter kan bryter Z-317 kobles inn og føreren kan kjøre forbi kontaktledningssignal 65A «Jordet seksjon».
  • Umiddelbart deretter kobles bryteren ut igjen og låses, og nøkkelen bringes tilbake på plass.

Bestemmelsene over må også følges ved arbeid på taket av elektrisk trekkraftkjøretøy. Dette gjelder også bestemmelsene om jording. Jordingsstang er festet til skinnegangen ved nordre port i lokomotivstallen.

Dersom det er nødvendig å sikre seg mot innkobling, f.eks. ved arbeider på eller i nærheten av kontaktledningen, vil bryter Z-317 låses med en annen lås enn den vanlige. Dette arbeidet må oppheves før inn- eller utkjøring av elektrisk trekkraftkjøretøy.

3.10.3 Halden stasjon

Togekspeditør er skiftekoordinator.

Ved skifting av personvognmateriell skal det brukes hjelpebremseutstyr.  

3.10.3.1 Saugbruksforeningen spor–Kasa skifteområde

Det er montert to Z-brytere med hver sin S-lås. Z-bryter Z-386 er plassert ved sporsperre og Z-bryter Z-387 på stolpe ved tappeanlegget for svoveldioksid. Signal 65A «Jordet seksjon» er satt opp ved Z-bryterne. Nøkkel for Z-brytere frigis ved at togekspeditør Halden frigir S-lås III.

Togekspeditør Halden kan overvåke om det er kontroll på nøklene for de to Z-bryterne. Er det kontroll på disse to nøklene, lyser lampen på  stillerapparatet.

Togekspeditør Halden må ikke gi skifteleder tillatelse til å forlate Kasa skifteområde før det er oppnådd kontroll på S-lås III og lampen for overvåking av Z-brytere er tent. Kontroll på S-lås III kan oppnås selv om det ikke er kontroll på Z-brytere.

Føreren må stoppe i god avstand før begge signal 65A «Jordet seksjon», for å hindre at spenning blir tilført jordet seksjon når Z-brytere ligger ute.

Ved skyving av vogner inn på skifteområdet, må føreren stoppe slik at vognene blir stående umiddelbart innenfor kontaktledningsåket hvor det er satt opp signal 65G «Stopp for elektrisk trekkraftkjøretøy». Under skyving av vogner, må bakerste strømavtager brukes. 

3.10.3.2 Kjøring av hjelpelokomotiv

Ved kjøring av hjelpelokomotiv kan lokomotivet kjøres uten å være tilkoblet fra Halden til km 140,65 (Tistedal), hvorfra det straks kjøres tilbake til Halden.

For at togekspeditør Halden kan få de nødvendige opplysninger om kjøring av hjelpelokomotiv før toget kommer til Halden, skal fører i godstogene i retning Kornsjø gi informasjonsmelding til togekspeditør Halden. En slik informasjonsmelding kan også gis til Sarpsborg stasjon.  

3.10.4 Kornsjø stasjon

På Kornsjø stasjon gjelder det norske regelverket. Stasjonen styres fra trafikkstyringssentralen i Oslo.

Dersom utkjørhovedsignal M473 eller O473 ikke kan vise kjørsignal, må togleder i Oslo og fjärrtågklarerare i Gøteborg konferere. Togleder Oslo kan deretter gi fører tillatelse til å kjøre forbi hovedsignalet. Tillatelsen gjelder fram til utfartblokksignal L1, som er plassert ved innkjørhovedsignal B472.

Viser utfartblokksignal L1 kjørsignal, kan toget kjøre videre. Viser utfartblokksignal L1 signal «Stopp», skal fører ringe fjärrtågklarerare i Gøteborg.

Dersom feil på linjeblokken mellom Kornsjø og Ed stasjoner fører til at fjärrtågklareraren må sette fjernstyringen ut av bruk, skal en norsk togekspeditør, og en svensk tågklarerare, sendes til Kornsjø. Den svenske tågklareraren har ansvaret for togframføringen på strekningen Kornsjø–Ed, og den norske togekspeditøren har ansvaret for Kornsjø stasjon, norsk strekning og betjening av sikringsanlegget.

3.10.5 Kråkstad stasjon

Når et arbeidsområde som inkluderer sentralstilt sporsperre er sperret og sikret, kan sporsperren omlegges ved hjelp av trykknapper i eget skap ved sporsperren. Skapet er låst med egen nøkkel (K2) for signalpersonalet.

3.10.6 Askim stasjon

Indre stoppskilt 25 for spor 1 er plassert på venstre side mellom sporene 1 og 2. Skifteprofilet er innskrenket med 110 mm.

3.10.7 Mysen stasjon

Kjøring inn til og ut fra sporene 2 og 4 kan skje som tog.

Når et arbeidsområde som inkluderer sentralstilt sporsperre er sperret og sikret, kan sporsperren omlegges ved hjelp av trykknapper i eget skap ved sporsperren. Skapet er låst med egen nøkkel (K2) for signalpersonalet.

Skifteprofilet ved indre stoppskilt MYS 36 mellom spor 1 og 2 er innskrenket med 340 mm.

Ved kjøring av enkelt eller dobbelt motorvognsett fra ett togspor til et annet i B-enden av Mysen stasjon når det er nødvendig å bytte førerrom gjelder følgende: Føreren kan kjøre toget fram til utkjørstoppskiltet mot Rakkestad stasjon, bytte førerrom og kjøre inn igjen til plattform som tog. Det er satt opp skilt som markerer hvor langt et enkeltsett eller dobbeltsett skal kjøre, og det er satt opp overgangsplattform for fører.

3.10.8 Skifting (SH-modus) mellom spor på stasjoner ved bytte av førerrom

Skifting fra et spor til et annet på stasjon når det er nødvendig å bytte førerrom.

  1. Dersom et kjøretøy i skiftemodus (SH-modus) skal skiftes fra et spor til et annet på stasjon, og det er nødvendig å bytte førerrom, må kjøretøyet skiftes slik at fronten kommer minst 10 m forbi signal 64E «Teknisk stolpe», som er plassert ca. 100 m utenfor ytterste sporveksel, før skiftet kjøres tilbake.
  2. Dobbelt motorvognsett med lengde på over 130 m kan ikke skiftes fra et spor til et annet inne på stasjon, men må kjøres som tog ut på linjen og tilbake inn på stasjonen som tog.
    1. Ved skifting fra et spor til et annet kjøres skiftet som tog.
    2. Det skal kjøres frem til utkjørstoppskilt retning Rakkestad.
    3. Dette gjelder både enkeltsett og dobbeltsett.
    4. Det er satt opp skilt som angir stoppested for enkeltsett eller dobbeltsett.
    5. Det er satt opp overgangsplattform for fører.
  3. På Tomter stasjon, der det er tilstrekkelig avstand mellom ytterste sporveksel og utkjørstoppskiltet, kan skifting fra et spor til et annet med dobbelt motorvognsett med lengde på over 130 m skje i henhold til nummer 1 ovenfor.

3.10.9 Tillegg til TJN punkt 7.48 (Manglende informasjon fra radioblokksentralen) og punkt 7.49 (Radiokommunikasjonsfeil)

Ved tap av radiokommunikasjon vil symbolet som viser at radiokontakten er «oppe» vises i 90 sekunder. Etter denne tidsperioden vil tekstmeldingsfelt vise «kommunikasjonsfeil», og toget bremses til stopp før kjøretillatelsen trekkes tilbake til togets front. Etter ytterligere fem minutter vil ombordutrustningen avslutte forsøket på å re-etablere kontakt, og signal E32 «Feil ved radiokommunikasjon» vises (etter seks minutter og 30 sekunder).

3.10.10 Godstog på Østre linje

Godstog tillates framført på Østre linje under forutsetning av at det ikke er motgående trafikk som medfører at godstoget må krysse andre tog. Restriksjonen gjelder ikke transporttog som kun består av ett enkelt trekkraftkjøretøy uten tilkoblede vogner. Jf. Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) kapittel 1 om definisjon på «transporttog».