3.4 Særbestemmelser Hovedbanen
Publisert: 8. september 2015
Oppdatert: 19. august 2025
3.4.1 Bryn stasjon
Utkjørhovedsignal O for spor 2, retning Oslo S/Loenga er påsatt forsignal som gjelder for kjøring til Oslo S. For kjøring til Loenga (linjesignalet viser lysende «L») er forsignalet slukket.
For kjøring til Oslo S er forsignalet tent.
3.4.2 Grorud stasjon
3.4.2.1 Framføring av kjøretøy mellom Grorud stasjon og Alnabru stasjon
Kjøretøy skal framføres som tog ved bruk av hovedsignaler mellom Grorud og Alnabru stasjoner.
3.4.2.2 Skifting til sporområde Grorud verksted
- Fører skal senest før skifting påbegynnes, kontakte skiftekoordinator/signalgiver Grorud verksted på telefon 879 17 752, og forsikre seg om at det er klart for skifting til det sporet det skal skiftes til på sporområde Grorud verksted.
- Fører kontakter deretter togleder og ber om skiftetillatelse når det er klart for skifting inn til verkstedet.
3.4.2.3 Skifting fra sporområde Grorud verksted
- Fører skal kontakte skiftekoordinator/signalgiver Grorud verksted på telefon 879 17 752 og avklarer at det er klart for skifting ut fra sporområde Grorud verksted.
- Fører kontakter deretter togleder og ber om skiftetillatelse.
3.4.3 Strømmen stasjon
Spor til Strømmen verksted
For skifting inn på/ut fra Strømmen verksted benyttes sporene 2 eller 3.
KL-anlegget er normalt frakoblet og jordet.
Ved grensen mellom Strømmen stasjon og sporet til Strømmen verksted, er det montert en låsbar port og en håndstilt sporsperre III. Sporsperren står ikke i avhengighet til sikringsanlegget på Strømmen stasjon. Denne porten og sporsperren betjenes av personale ved Strømmen verksted som skal hente/levere materiell bak sporsperre II/sporveksel 151.
Sporsperre III er håndstilt og befinner seg ved grensen mellom Strømmen stasjon og sporet til Strømmen verksted. Sporsperren står ikke i avhengighet til sikringsanlegget. Den betjenes av verkstedpersonalet ved henting/levering av materiell bak sporsperre II/sporveksel 151.
3.4.4 Kløfta stasjon
Hovedsignal N1533, O1534, P1535 og S1536 er utkjørhovedsignaler for tog mot Hovedbanen og indre hovedsignaler i utkjørtogvei for tog mot Gardermobanen. Forsignal på hovedsignals mast gjelder kun for tog mot Gardermobanen.
3.4.5 Hauerseter stasjon
Det er ikke tillatt å hensette kjøretøy i spor 5, mellom sporveksel 8 og sporsperre II.
3.4.5.1 Hauerseter stasjon, spor til Skinnesmia
All skifting, hensetting eller arbeid skal skje etter tillatelse fra Skinnesmia.
Signal 106 «Stopp for skift» er plassert ved sporveksel 8 (spor 5) og gjelder for skifting inn til Skinnesmia. Underskilt har følgende tekst: «For videre skifting til Skinnesmia ring 916 50 060».
Når skifting eller arbeid i spor er avsluttet skal det meldes fra til Skinnesmia.
KL-anlegget er normalt frakoblet og jordet. Ved behov for innkjøring av elektrisk lokomotiv, må to Z-brytere betjenes, etter at fører (leder for el-sikkerhet) først innhenter tillatelse fra elkraftsentralen (leder for kobling). Dette gjelder bryter Z-1765, plassert på mast nr. 8180 (nord for pakkhus), og bryter Z-1766 på mast nr. 3200 (nord for veibru).
Når skiftingen er avsluttet, og før opplasting av skinner foretas, må fører koble bryterne tilbake til jordet stilling (normalstilling) og låse dem i denne stilling. Elkraftsentralen skal bekrefte at bryterne er tilbake i normalstilling.
3.4.6 Dal stasjon
Ved Dal stasjon er det montert en avledende sporveksel (201) mellom innkjørhovedsignal B722 og sporveksel 2.
Sporveksel 201 går automatisk over i avledende stilling (minus) når S-lås I eller II blir frigitt (ved stasjonsstyring), eller når stasjonen blir frigitt for lokal skifting (ved fjernstyring).
Når stasjonen er stasjonsstyrt og sporveksler og skiftesignaler blir stilt fra stillerapparat, må sporveksel 201 bringes i avledende stilling ved å frigi S-lås I eller II før skifting kan iverksettes.
Sporfelt B inngår i vekselsperringen og sporavsnittet må være fritt før sporveksel 201 kan omlegges.
3.4.7 Eidsvoll stasjon
3.4.7.1 Bruk av personalplattform i spor 6
Plattformen skal kun benyttes av ombordpersonale. Det er ikke tillatt å oppholde seg på plattformen før tog/skift har stoppet ved plattform. Etter avstigning skal plattformen forlates umiddelbart.
3.4.7.2 Avvikende kilometerangivelse
Teknisk kilometrering
Fra innkjørhovedsignal A 18001 og UA 18011 på Eidsvoll stasjon og inn til plattformspor, er det benyttet Hovedbanekilometer for teknisk kilometerangivelse. Denne kilometerangivelsen er skiltet med et hvitt skilt med sorte tall plassert nede på samme stolpe som signal 75A «Kilometerskilt». Kilometerangivelsen er også benyttet på andre objekter langs sporet (for eksempel kontaktledningsmaster).
Operativ kilometrering
For operative funksjoner som for eksempel togleder, fører og hovedsikkerhetsvakt, skal Gardermobanekilometer benyttes. Signal 75A «Kilometerskilt» er tilleggsmerket med bokstavene «GMB».