3.4 Særbestemmelser Hovedbanen

Publisert: 8. september 2015

Oppdatert: 28. mai 2025

3.4.1 Bryn stasjon

Utkjørhovedsignal O for spor 2, retning Oslo S/Loenga er påsatt forsignal som gjelder for kjøring til Oslo S. For kjøring til Loenga (linjesignalet viser lysende «L») er forsignalet slukket.

For kjøring til Oslo S er forsignalet tent.

3.4.2 Grorud stasjon

Sporet mellom dvergsignal 162 og 167 er ikke i bruk.

Framføring av kjøretøy mellom Grorud stasjon, Grorud verksted og Alnabru stasjon
Kjøretøy skal framføres som tog ved bruk av hovedsignaler mellom Grorud og Alnabru stasjoner.

Kjøretøy skal framføres som skift mellom spor 1, 2, 3, 10 eller 11 på Grorud stasjon og Grorud verksted.

3.4.3 Strømmen stasjon

Spor til Strømmen verksted
For skifting inn på/ut fra Strømmen verksted benyttes sporene 2 eller 3.

KL-anlegget er normalt frakoblet og jordet.

Ved grensen mellom Strømmen stasjon og sporet til Strømmen verksted, er det montert en låsbar port og en håndstilt sporsperre III. Sporsperren står ikke i avhengighet til sikringsanlegget på Strømmen stasjon. Denne porten og sporsperren betjenes av personale ved Strømmen verksted som skal hente/levere materiell bak sporsperre II/sporveksel 151.

Sporsperre III er håndstilt og befinner seg ved grensen mellom Strømmen stasjon og sporet til Strømmen verksted. Sporsperren står ikke i avhengighet til sikringsanlegget. Den betjenes av verkstedpersonalet ved henting/levering av materiell bak sporsperre II/sporveksel 151.

3.4.4 Kløfta stasjon

Hovedsignal N1533, O1534, P1535 og S1536 er utkjørhovedsignaler for tog mot Hovedbanen og indre hovedsignaler i utkjørtogvei for tog mot Gardermobanen. Forsignal på hovedsignals mast gjelder kun for tog mot Gardermobanen.

3.4.5 Hauerseter stasjon

Det er ikke tillatt å hensette kjøretøy i spor 5, mellom sporveksel 8 og sporsperre II.

3.4.5.1 Hauerseter stasjon, spor til Skinnesmia

All skifting, hensetting eller arbeid skal skje etter tillatelse fra Skinnesmia.
Signal 106 «Stopp for skift» er plassert ved sporveksel 8 (spor 5) og gjelder for skifting inn til Skinnesmia. Underskilt har følgende tekst: «For videre skifting til Skinnesmia ring 916 50 060».

Når skifting eller arbeid i spor er avsluttet skal det meldes fra til Skinnesmia.

KL-anlegget er normalt frakoblet og jordet. Ved behov for innkjøring av elektrisk lokomotiv, må to Z-brytere betjenes, etter at fører (leder for el-sikkerhet) først innhenter tillatelse fra elkraftsentralen (leder for kobling). Dette gjelder bryter Z-1765, plassert på mast nr. 8180 (nord for pakkhus), og bryter Z-1766 på mast nr. 3200 (nord for veibru).

Når skiftingen er avsluttet, og før opplasting av skinner foretas, må fører koble bryterne tilbake til jordet stilling (normalstilling) og låse dem i denne stilling. Elkraftsentralen skal bekrefte at bryterne er tilbake i normalstilling.

3.4.6 Dal stasjon

Ved Dal stasjon er det montert en avledende sporveksel (201) mellom innkjørhovedsignal B722 og sporveksel 2.

Sporveksel 201 går automatisk over i avledende stilling (minus) når S-lås I eller II blir frigitt (ved stasjonsstyring), eller når stasjonen blir frigitt for lokal skifting (ved fjernstyring).

Når stasjonen er stasjonsstyrt og sporveksler og skiftesignaler blir stilt fra stillerapparat, må sporveksel 201 bringes i avledende stilling ved å frigi S-lås I eller II før skifting kan iverksettes.

Sporfelt B inngår i vekselsperringen og sporavsnittet må være fritt før sporveksel 201 kan omlegges.

3.4.7 Eidsvoll stasjon

3.4.7.1 Bruk av personalplattform i spor 6

Plattformen skal kun benyttes av ombordpersonale. Det er ikke tillatt å oppholde seg på plattformen før tog/skift har stoppet ved plattform. Etter avstigning skal plattformen forlates umiddelbart.