3.5 Særbestemmelser Gardermobanen
Publisert: 8. september 2015
Oppdatert: 28. mai 2025
3.5.1 Gardermobanens grenser
Gardermobanen strekker seg fra Etterstad, ved tunnelåpningen i Romeriksporten, til Eidsvoll stasjon. Grensene mot Hovedbanen er i bakkant av alle sporveksler som grener mot øvrig infrastruktur:
- Ved innløpet til Romeriksporten i Gjøvikbanens spor Oslo–Gjøvik (Sporveksel 304)
- Ved utløp fra Romeriksporten i Hovedbanens høyre spor Lillestrøm–Oslo (sporveksel 303)
- I overkjøringer til/fra Hovedbanen på Stalsberg
- Lillestrøm stasjon
- På Lillestrøm Nord
- Kløfta stasjon
- Ved av-/påkjøringsrampe ved Langeland
- Ved Eidsvoll stasjon
3.5.2 Gardermobanens infrastruktur
Sikringsanlegg Gardermobanen
Hver natt kl. 03:07 utfører sikringsanlegget en selvtest av alle lamper i signalene på Gardermobanen og Hovedbanen fra Stalsberg til Jessheim syd. Testen vil vise seg som et kort blink i slukkede lamper på signalene. Signaler som inngår som en del av en togvei omfattes ikke av testen.
Ved en bestemt feiltype vil forsignal på hovedsignals mast lyse gult samtidig som hovedsignalet lyser rødt.
Ved en bestemt feiltype ved ATC-utrustningen i sporet, vil ATC gi «Stopp»-aspekt i ATC-panelet selv om hoved-/forsignalene gir korrekte «Kjør»-aspekter. Dette vil kunne gjenta seg for flere påfølgende signaler og vil kunne gi nødbrems selv om hovedsignalet viser «Kjør».
Det er lagt ut avsporingsindikatorer ca. 1000 meter foran innkjørhovedsignaler i grensene mellom Gardermobanen og det øvrige nett. Disse indikatorene vil ved avsporing av kjøretøy direkte gi stopp i respektive innkjørhovedsignal og derved indikering til togleder. Plassering er angitt i tabellen nedenfor.
Oversikt over avsporingsindikatorer på Gardermobanen
Stasjon | Tilhørende Hovedsignal | Avstand Hovedsignal | Km |
---|---|---|---|
Hellerud | A (fra Oslo S) | 1015 m | GMB 4,270 |
Hellerud | UA (fra Oslo S) | 1015 m | GMB 4,270 |
Lillestrøm | D (fra Kongsvingerbanen) | 537 m | KB 23,285 |
Lillestrøm | C (fra Sagdalen, HB) | 987 m | HB 18,735 |
Lillestrøm | UC (fra Sagdalen, HB) | 987 m | HB 18,735 |
Lillestrøm | B (fra Kløfta) | 1045 m | GMB 23,000 |
Lillestrøm | UB (fra Kløfta) | 1045 m | GMB 23,000 |
Lillestrøm | 1344 (fra Lillestrøm) | 937 m | GMB 17,095 |
Lillestrøm | 1354 (fra Lillestrøm) | 937 m | GMB 17,095 |
Lillestrøm N | B1502 (fra Frogner) | 999 m | HB 27,175 |
Langeland | D (fra Jessheim, HB) | 1000 m | HB 44,414 |
Eidsvoll | C (fra Bøn, HB) | 1000 m | HB 65,050 |
3.5.3 Forhåndsdefinerte anleggsområde-jernbane
Generelt
- Det er ikke tillatt å endre grensene til det forhåndsdefinerte anleggsområde-jernbane.
- Blir det behov for å opprette andre anleggsområde-jernbane enn de forhåndsdefinerte områdene, kreves det utført en risikovurdering som viser at risikoen ikke øker.
For Oslo S gjelder følgende:
Grenser for anleggsområde-jernbane i Romeriksporten:
- Indre hovedsignal 196
- Indre hovedsignal 197
- Indre hovedsignal 199
Grensen ved indre hovedsignal 196 skiltes slik:
- Skilt 105A «Anleggsområde-jernbane begynner» settes opp ved sporveksel 303 (mellom sporveksel 303 og indre hovedsignal 196).
- Skilt 105B «Anleggsområde-jernbane slutter» settes opp ved indre hovedsignal 196.
Dersom det er et tilgrensende forhåndsdefinert anleggsområde-jernbane på Oslo S, skal følgende være grensene for anleggsområde-jernbane i Romeriksporten:
- Indre hovedsignal 196
- Indre hovedsignal 198
- Indre hovedsignal 200
For Lillestrøm stasjon gjelder følgende:
Grenser for anleggsområde-jernbane i Romeriksporten:
- Indre hovedsignal 1364
- Indre hovedsignal 1374
- Sporveksel 5
- Sporveksel 7
Spor/strekning sperres slik:
- Sporveksel 5 skal lokalavlåses til venstre.
- Sporveksel 7 skal lokalavlåses til høyre.
- Sporveksel 44 skal lokalavlåses til venstre.
- Sporveksel 46 skal lokalavlåses til høyre.
- Sporavsnitt ved anleggsområdets grenser skal sperres med ordre SST.
3.5.4 Romeriksporten
Begrensninger for kjøretøy i Romeriksporten
Det er kun tillatt å framføre godstog i Romeriksporten når det er arbeider eller feil på Hovedbanen.
Arbeider i Romeriksporten
Togleder skal alltid varsles før man går inn i Romeriksporten. Det skal alltid være minst to personer (inkludert Hovedsikkerhetsvakt) ved arbeid og visitasjon.
Ferdsel i tverrslag
Togleder skal alltid varsles når man går/kjører inn/ut av tverrslag. Det er ikke påkrevet med hovedsikkerhetsvakt for ferdsel i tverrslag. Det er heller ikke krav om at det må være minst 2 personer ved slik ferdsel. Det er montert porter og dører ved alle tverrslagene til Romeriksporten. Alle dørene er låst med systemnøkkel Trio Ving A-14 (CTC- nøkkel) fra yttersiden. Fra innersiden kan derimot alle dører og porter åpnes uten nøkkel. Det er viktig at alle dørene og portene i tverrslagene holdes lukket og låst. Åpne dører inn til tverrslagene vil kunne påvirke ventilasjonsanleggets funksjonalitet på en uheldig måte.
3.5.5 Gardermoen stasjon
Planovergang for bagasjetraller på Gardermoen
- På Gardermoen stasjon er det to separate planoverganger.
- Planovergang 1 går over spor II og knytter sammen plattformene 1 og 2.
- Planovergang 2 går over spor III og knytter sammen plattformene 2 og 3.
- Planovergangen er bygd for håndtering av bagasjetraller mellom plattformene.
Signaler mot trafikk mellom plattformene
- Ved hver av planovergangene er det satt opp 2 veisignaler.
- Signalene er ikke utstyrt med klokker.
- Signalene viser rødt lys med 45 blink i minuttet når bommene ligger senket eller er under heving/senking.
- Signalene viser rødt lys med 90 blink i minuttet når det er stilt togvei over planovergangen for dermed å indikere at bommene ikke lar seg heve.
Sperring av trafikk mellom plattformene
Ved hver av planovergangene er det satt opp 2 elektrisk drevne bommer som normalt er senket. Vegbommene er ikke utstyrt med signallamper.
Avhengigheter
Planovergangen er satt i avhengighet til sikringsanlegget. Ved hver av planovergangene er det satt opp 2 veisignaler uten klokker, og 2 elektrisk drevne bommer som normalt er senket. Vegbommene er ikke utstyrt med signallamper.
Det er utarbeidet egen prosedyre for betjening av anlegget.
Losseterminalen Gardermoen
Buttsporene som brukes når lokomotiv må skiftes til den andre enden av togstammen er ca. 50 meter (plass til ett lokomotiv).
Det er satt opp skilt på terminalen som viser hvor toget skal stoppe for å stå riktig i forhold til tømmeanlegg. Før tømming starter skal toget være sikret mot å komme i bevegelse.
Begrensinger for kjøretøy i kulvert på Gardermoen stasjon
Godstog skal ikke planlegges framført gjennom kulvert på Gardermoen stasjon i den årlige ruteplanen. Framføringen av godstog skal være til minst mulig hinder for annen togtrafikk fastsatt i ruteplanen.
Ferdsel i kulvert Gardermoen
Det er bygd gangbane fra plattform til hensettelsesspor i kulvert. Ferdsel på denne gangbane tillates uten restriksjoner i togfremføringen. Det er påbudt med bruk av vernevest/vernetøy ved slik ferdsel.
Ved arbeider i kulverten skal togleder informeres før man går inn og etter man er kommet ut. Det skal minst være to personer hvorav den ene er hovedsikkerhetsvakt.
3.5.6 Igjensetting av kjøretøy
Det tillates ikke at kjøretøy igjensettes på Gardermobanens hovedspor eller på andre spor hvor kjøretøyet kan komme inn i middel mot annet hovedspor, dersom ikke kjøretøyet er bevoktet i fallretning.
Det er montert et standard anlegg for togoppvarming i nordenden av Gardermoen kulvert. Det er plassert 4 varmeposter i tilknytning til spor 2 og 3.