3.12 Særbestemmelser Drammenbanen

Publisert: 8. september 2015

Oppdatert: 27. august 2025

3.12.1 Oslo-tunnelen, avsporingsindikator

I Oslo-tunnelen mellom Oslo S og Skøyen er det avsporingsindikatorer som setter signalene på begge hovedspor i stopp.

3.12.2 Oslo-tunnelen, kjøring av dieseldrevet kjøretøy

Fører skal ringe togleder før det kjøres inn i Oslo-tunnelen med dieseldrevet kjøretøy, og det skal kjøres med begrenset pådrag. Stopp for slikt kjøretøy på Nationaltheatret stoppested skal om mulig unngås, for ikke å utløse brannvarslingsanlegget.

3.12.3 Nationaltheatret (innenfor Oslo S stasjonsgrense)

Trafikkmessig er Nationaltheatret lagt under Oslo S og har benevnelsen Nationaltheatret Oslo Vest. Av rutetekniske grunner er Nationaltheatret angitt som stasjon i ruten for tog, og avgangsprosedyren skal avholdes som for stasjon.

Hovedsignaler for kjøring fra Oslo S i retning Skøyen
Alle hovedsignaler på Oslo S ved plattformenden i sporene 2–13 er indre hovedsignaler i utkjørtogvei.

Hovedsignalene 125/127 og 129/131 er indre hovedsignal i utkjørtogvei.

Hovedsignalene LV133/NV135/PV097/TV099 plassert på plattformen på Nationaltheatret stoppested er utkjørhovedsignaler for Oslo S.

Hovedsignaler for kjøring fra Skøyen i retning Oslo S
Hovedsignalene F122/UF124 er innkjørhovedsignaler Oslo S.

Hovedsignalene132/130/140/138 plassert ved plattform på Nationaltheatret stoppested er indre hovedsignaler i innkjørtogveien.

Hovedsignalene 134/136 er indre hovedsignaler i innkjørtogveien.

3.12.4 Skøyen stasjon

Hovedsignal 112, 114 eller 190 er indre hovedsignaler i utkjørtogvei for tog mot Oslo S og utkjørhovedsignaler for tog mot Filipstad.

Grense-/innkoblingsstolper
For å begrense skiftelengden mot Filipstad er signal 64A «Grense-/innkoblingsstolpe» satt opp.

Signal 64A «Grense-/innkoblingsstolpe» er satt opp ved utkjørhovedsignalene M 118 og O 120 på Skøyen stasjon. Signalene markerer sluttpunkt for skiftevei fra dvergsignalene 80 og 82.

3.12.5 Strekningen Skøyen–Filipstad–Skøyen

Filipstad stasjon
Dvergsignalene på Filipstad stasjon kan ikke vise signal 45 «Kjøring tillatt».

Togekspeditør Filipstad er unntatt fra krav om uniformsplikt.

Togekspeditør Filipstad er unntak fra krav om tilstedeværelse på plattform eller ved togvei. Alle tog som kjøres ut fra Filipstad skal ha kjøretillatelse fra togekspeditør.

Før togekspeditør gir kjøretillatelse for tog i spor 3–22, skal togekspeditør kontrollere at alle dvergsignalene i utkjørtogveien viser signal 44 «Varsom kjøring tillatt».

Kjøretillatelsen fra togekspeditøren gjelder fram til dvergsignal R089/R091/R093.

Skift til sporene 3–11 skal kjøre fram til skilt med tekst «Kjør fram hit» i enden av sporene.

Stasjonsgrense Filipstad–Skøyen
Felles stasjonsgrense mellom Skøyen og Filipstad er angitt ved signalene «FJS begynner/slutter» plassert på dvergsignalene R089, R091 og R093.

MERK: Det er ikke linjeblokk mellom Skøyen og Filipstad.

Kjøring Skøyen–Filipstad
Tog fra Skøyen til Filipstad skal fremføres ved kjørsignal i hovedsignal 112, 114 eller 190, jf. pkt. 3.1.1. Kjørsignal fra Skøyen mot Filipstad gjelder til «Togvei slutt» på Filipstad stasjon, hvis ikke andre dvergsignaler viser signal 43 «Kjøring forbudt».

Når det som følge av belagte sporfelt eller andre tekniske årsaker ikke kan stilles hovedsignal til et gitt spor Filipstad, kan tog framføres som skift fra Skøyen til Filipstad. Toglederen skal konferere med TXP Filipstad før det sikres skiftevei fra Skøyen til Filipstad, og toglederen skal informere føreren om at toget framføres som skift fra Skøyen til Filipstad.

Kjøring Filipstad–Skøyen
Togvei fra dvergsignalene R089, R091 og R093 gjelder til neste hovedsignal, hvis ikke andre dvergsignaler viser signal 43 «Kjøring forbudt».

Togekspeditør skal konferere med togleder før det gis tillatelse til passering av dvergsignal i spor 3–11 mot stasjonsgrensen, som ikke kan vise signal 44 «Varsom kjøring tillatt» eller signal 45 «Kjøring tillatt». Tillatelsen gjelder fram til neste dvergsignal R089.

Fører skal innhente tillatelse fra togleder for passering av dvergsignal R089, R091 og R093, som ikke kan vise signal 44 «Varsom kjøring tillatt» eller signal 45 «Kjøring tillatt»

3.12.6 Lysaker stasjon

På grunn av avstanden mellom tog og plattform i spor 1 og 3, skal tog som framføres med motorvognsett type BM 70 normalt kjøres i spor 2 eller 4.

3.12.7 Billingstad stasjon

Hovedsignalene O454 og UO354 skal betraktes som indre hovedsignal i utkjørtogvei ved kjøring til høyre hovedspor Drammen–Oslo S. Ved kjøring til venstre hovedspor Drammen–Oslo S er de utkjørhovedsignaler.

3.12.8 Sandvika stasjon

Ved en bestemt feiltype vil forsignal på hovedsignals mast lyse gult samtidig som hovedsignalet lyser rødt.

Det er satt opp signal 64A «Grensestolpe/innkoblingsstolpe» som begrenser skiftelengden i Askerbanesporene, slik:

  • Spor I på km 13,352 (mot Hs UM), og på km. 14,921 (mot Hs B).
  • Spor IV på km 13,411 (mot Hs M), og på km. 14,921 (mot Hs UB).

3.12.9 Asker stasjon

Stasjonsgrenser

Banestrekning Innkjørhovedsignal KM
Askerbanen A 4601/UA 4611 km 22,746
Drammenbanen C 4621/UC 4631 km 22,408
B 4602/UB 4612 km 36,605
Spikkestadbanen D 4622 km 25,357

Utkjørtogveier og linjesignaler

Utkjørtogveien i retning fra sporene Over starter ved
Oslo 1 og 2 Askerbanen indre hovedsignal 4606 og 4616
Oslo 3 og 4 Askerbanen indre hovedsignal 4626 og 4636
Oslo 3 og 4 Drammenbanen indre hovedsignal 4626 og 4636
Oslo 5 og 6 Drammenbanen indre hovedsignal 4646 og 4656
Drammen 1, 2 og 3   indre hovedsignal 4605, 4615 og 4625
Drammen 4, 5 og 6   indre hovedsignal 4635, 4645 og 4655
Spikkestad 4, 5 og 6   indre hovedsignal 4635, 4645 og 4655

3.12.10 Lieråsen tunnel

Signaler
Ca. 100 meter foran portene ved Lier holdeplass er det satt opp bru- og frostportsignal slik:

  • P1 og P2 for hovedspor Oslo S–Drammen
  • P3 og P4 for hovedspor Drammen–Oslo S

Dersom hovedsignal har vist kjør og frostportsignalet er slukket, kan likevel tog kjøre.

Virkemåte
Driften av portene er satt i avhengighet til linjeblokken.

Når blokksignalene ved Sørumåsen blokkpost eller Huseby blokkpost viser signal 22 «Kjør», er portene forriglet i åpen stilling. Portene lukkes når toget har passert blokksignalet ved Huseby blokkpost eller Sørumåsen blokkpost og strekningen mellom blokkpostene ikke lenger er belagt.

Portene åpnes automatisk for det spor som belegges mellom Sørumåsen blokkpost og Huseby blokkpost, uavhengig av linjeblokkens innstilling. Ved strømstans åpner portene seg automatisk.

Dersom strekningen mellom Huseby blokkpost og Sørumåsen blokkpost ikke er belagt, kan togleder åpne og lukke portene med egen ordre i fjernstyringen. Portene kan også åpnes manuelt på stedet. Manuell åpning skal kun skje etter avtale med togleder. Ved portene er det på hver side et rom hvor det er satt inn et skap og en wirevinsj. Innvendig på skapdøren er det satt opp en betjeningsinstruks. Skap og wirevinsj er låst med hengelås (CTC-lås).

Kjøring mellom Sørumåsen blokkpost og Huseby blokkpost når blokksignal(ene) ikke viser signal 22 «Kjør»
I tillatelsen om kjøring forbi hovedsignal som ikke viser kjørsignal, skal togleder i tillegg opplyse at det ikke er kontroll av portene i åpen stilling. Toget skal om nødvendig stoppe foran portene. Eventuell manuell betjening av portene skal avtales med togleder.

Kjøring mellom Eriksrud og Brakerøya når fjernstyringen er satt ut av bruk
Når fjernstyringen er satt ut av bruk, skal det angis om det er kontroll av portene i åpen stilling. Hvis det er angitt at kontrollen av portene ikke er i orden, skal toget om nødvendig stoppe foran portene, og togleder kontaktes.

Portene ute av bruk
I sommerhalvåret settes portene ut av bruk. Portene er da mekanisk forriglet i åpen stilling. Bru- og frostportsignalene P1–P4 og blokksignalene på Sørumåsen og Huseby blokkposter er fremdeles satt i teknisk avhengighet til portene.

3.12.11 Holmen sidespor mellom Brakerøya og Drammen

3.12.11.1 Generelt

Holmen sidespor grener ut fra hovedspor Drammen–Oslo S med tungespiss mot Drammen, og er satt i avhengighet til linjeblokken. Togleder og togekspeditør Drammen skal konferere før tog kjører til/fra Holmen sidespor.

  • Kun et skift skal befinne seg på Holmen sidespor om gangen.
  • Det tillates ikke å hensette trekkraftkjøretøy på Holmen sidespor.
  • Spor 6 skal benyttes som ankomst/avgangsspor.
  • Det er satt opp dvergsignal for kjøring til/fra Holmen sidespor og til/fra Drammen.
  • Ved sporveksel 100 er det satt opp sveivskap.
  • Trekkraftkjøretøyet skal være fremst i kjøreretningen.

3.12.11.2 For kjøring til Holmen sidespor

Før togvei kan stilles til Holmen må det verifiseres at sporvekslene på Holmen er i kontroll. «Sporveksler ute av kontroll» vises hos togleder og togekspeditør hvis en av sporvekslene 102, 104, 106, 108 og 112 på Holmen ikke er i kontroll i normalstilling. Når toget skal kjøre til Holmen sidespor legger togleder sporveksel 100 til avvik. Togekspeditør stiller deretter utkjørhovedsignal M 47004 mot Holmen sidespor til kjørsignal, dette vil også gi signal 44 «Varsom kjøring tillatt» i dvergsignal R102 som gir tillatelse til å kjøre frem til signal 66 «Togvei slutt» i spor 6 på Holmen. I tillegg til «kjørsignal» i utkjørhovedsignalet viser linjesignalet bokstaven H. Linjeblokken løses automatisk når toget har kommet innenfor dvergsignal R101 og sporveksel 100 omlegges deretter automatisk til normalstilling.

3.12.11.3 Skifting inne på Holmen sidespor

Fører/skifteleder må betjene knapp merket «Vekselspenning på» for å benytte sporvekslene på Holmen etter at toget har kommet frem til signal signal 66 «Togvei slutt». Knappen kan kun betjenes etter at sporveksel 100 er omlagt til normalstilling og sporsperre 1 er i pålagt stilling.

3.12.11.4 For kjøring fra Holmen sidespor

Når tog skal kjøre fra Holmen sidespor skal fører/skifteleder kontrollere at sporvekslene på Holmen ligger i normalstilling og deretter ringe togleder. Togleder legger sporveksel 100 for kjøring fra Holmen. Togekspeditør stiller deretter innkjørhovedsignal UA 47011 til kjørsignal og sikrer togvei fra Holmen sidespor til innkjørhovedsignalet. Signal 45 «Kjøring tillatt» i dvergsignal R101 gir tog tillatelse til å kjøre fram til innkjørhovedsignal UA 47011 Drammen stasjon. Dvergsignalet går automatisk til signal 43 «Kjøring forbudt» når toget belegger sporavsnittet bortenfor dvergsignalet, og linjeblokken løses automatisk ut når sporavsnittene i hovedspor igjen blir frie. Sporveksel 100 omlegges deretter automatisk til normalstilling.  

3.12.12 Drammen stasjon

3.12.12.1 Inndeling av sporområder

I tillegg til togspor 1–6 og forbindelsesspor til Drammenbanen, Vestfoldbanen og Sørlandsbanen er sporområde Sundland en del av Drammen stasjon. Sporområde Sundland er inndelt i 3 underliggende områder:

  • Sundland godsterminal
  • Sundland hensetting
  • Sundland motorvognverksted

Togekspeditør Drammen utfører trafikkstyring på Sundland hensetting og for kjøring til/fra Sundland motorvognverksted Øst.

Driftsoperatør Sundland utfører trafikkstyring på Sundland godsterminal og for kjøring til/fra Sundland motorvognverksted Vest


3.12.12.2 Sporområde Sundland

Deler av sporarrangementet på Sundland er definert som driftsbanegård. Driftsbanegården er avgrenset av signal «Driftsbanegård begynner» og «Driftsbanegård slutter» i retning mot Gulskogen stasjon, godsterminalen og i retning mot togsporene på Drammen stasjon. Verkstedpersonale kan forflytte kjøretøy innenfor driftsbanegården. Skift som framføres av verkstedpersonale skal ikke kjøres forbi signal «Driftsbanegård slutter».

Grensestolper markerer grensen mellom verkstedområde og det nasjonale jernbanenettet inne på driftsbanegården, og er plassert ved:

  • Dvergsignal R76 og R80 (øst)
  • Dvergsignal R43 og 39 meter foran dvergsignal R45 (vest)

Spor 4 Gulskogen tilhører Sundland godsterminal.

Stasjonsgrensen mellom Gulskogen stasjon og sporområde Sundland (Drammen stasjon) er ved:

  • Dvergsignal RC/R12
  • Mellom sporveksel 202 og sporkrysset (retning Gulskogen)
  • Mellom sporvekslene 5 og 8

3.12.12.3 Sundland godsterminal

All skifting til/fra og inne på Sundland godsterminal skal foregå med tilkoblet trekkraftkjøretøy og ved bruk av trykkluft. Ved skifting skal vognene kun skyves eller trekkes, disse skal ha virksom trykkluftbrems og være tilkoblet trekkraftkjøretøy.

For vogner som har avstengt brems eller feil på trykkluftbrems, skal skiftes i henhold til TJN 3.18 pkt. 4: «Skift som kan komme i bevegelse i fall ut på linjen, skal ha betjent håndbrems eller virksom trykkluftbrems på ytterste vogn eller betjent trekkraftkjøretøy mot fallet».


3.12.12.4 Sundland verkstedområde (motorvognverkstedet)

All skifting mellom verkstedområdet og det nasjonale jernbanenettet skal foregå med tilkoblet trekkraftkjøretøy og ved bruk av trykkluft. Ved skifting skal vognene kun skyves eller trekkes, disse skal ha virksom trykkluftbrems og være tilkoblet trekkraftkjøretøy. Skiftingen skal for øvrig foretas etter bestemmelsene i TJN kap. 3.

Følgende gjelder for skifting innenfor verkstedområdet:

  • Største tillatte hastighet under flytting av kjøretøy er 10 km/t.
  • Kjøretøyet skal betjenes fra forreste førerrom i kjøreretningen.


3.12.12.5 Øvrig

Togekspeditør Drammen er fritatt fra uniformsplikt, og fra å være til stede på plattformen eller ved togveien ved et togs ankomst, avgang eller passering (jf. TJN 5.17).

Dersom togekspeditøren ikke har visuell oversikt over togene via kameraovervåkning, skal togekspeditør være til stede på plattform eller ved togvei.

3.12.13 Framføring av skift mellom togsporene på Drammen stasjon, sporområde Sundland (på Drammen stasjon) og togsporene på Gulskogen stasjon

3.12.13.1 Skifting fra spor 1–6 Drammen stasjon til sporområde Sundland

  • Fører kontakter togekspeditør Drammen og anmoder om skifting etter at toget har stanset. Togekspeditør Drammen sikrer skiftevei og gir deretter tillatelse til skifting.
  • Når dvergsignal på respektive indre hovedsignal eller utkjørhovedsignal viser signal 44 «Varsom kjøring tillatt» eller 45 «Kjøring tillatt», skal fører ikke betjene skifteknapp eller stoppassasje på ATC-/ETCS-panelet
    Årsak: Dvergsignal som viser signal «varsom kjøring tillatt» eller «kjøring tillatt» på hovedsignals mast, opphever «nødstopp» i ATC-systemet. I ATC-/ETCS-panelet vises «Kjør 40, vent stopp».

3.12.13.2 Skifting fra Sundland godsterminal til spor 1–6 Drammen stasjon

Fører kontakter driftsoperatør Sundland og anmoder om skiftevei til togspor. 


3.12.13.3 Skifting fra Sundland hensetting eller Sundland verkstedområde til spor 1–6 Drammen stasjon

Fører kontakter togekspeditør Drammen og anmoder om skiftevei til togspor. 

3.12.13.4 Skifting fra Gulskogen stasjon til sporområde Sundland

  • Toget stanses ved indre hovedsignal 1106 Gulskogen stasjon.
  • Fører kontakter togleder og anmoder om tillatelse til skifting til Sundland.
  • Når dvergsignal på indre hovedsignal 1106 viser signal 44 «Varsom kjøring tillatt» eller signal 45 «Kjøring tillatt», linjesignal viser bokstaven S og fører har innhentet tillatelse fra togleder til å skifte, kan skiftebevegelsen påbegynnes.
  • Fører skal ikke betjene skifteknapp eller stoppassasje på ATC-/ETCS-panelet.
    Årsak: Dvergsignal som viser signal 44 «Varsom kjøring tillatt» eller signal 45 «Kjøring tillatt» på hovedsignals mast, opphever «nødstopp» i ATC-systemet. I ATC-/ETCS-panelet vises «Kjør 40, vent stopp».

3.12.13.5 Skifting fra sporområde Sundland til Gulskogen stasjon

  • Fører kontakter driftsoperatør Sundland og anmoder om tillatelse til skifting til Gulskogen.
  • Når driftsoperatør Sundland og togleder har sikret skifteveiene, gir driftsoperatøren tillatelse til skifting.