3.6 Særbestemmelser Dovrebanen (Eidsvoll)–Hove

Publisert: 8. september 2015

Oppdatert: 19. august 2025

3.6.1 Sørli stasjon

Kjøring inn/ut fra spor 3
Ved sikring av togveier til/fra spor 3 kan ikke spor 2 være belagt av kjøretøy. Signal 21 «Kjør med redusert hastighet» i utkjørhovedsignal O884, gjelder kun fra spor 3.

MERK: Spor 2 er ikke beregnet for inn- og utkjøring.

Skifting
Når innkjørtogvei til spor 3 er løst ut, kan deler av sporområdet på stasjonen (lokalområde III som omfatter sporene 2, 3, 4 og 5) automatisk frigis for lokal skifting når togleder på forhånd har bestemt dette.

3.6.2 Hamar stasjon

På strekningen Hamar–Røros gjelder særbestemmelse Rørosbanen, fjernstyring med halemagnet.

Det er montert grensestolper for markering av grense mellom verkstedområdet og det nasjonale jernbanenettet. Disse er plassert slik:

Det er i spor 21 montert grensestolpe for markering av grense mellom verkstedområdet Mantena og det nasjonale jernbanenettet.

Mellom Ringstallen og Hamar stasjonsområde

  • ved sporveksel 56, km 125,743

Hamar st.–skifting til Mantena verkstedområde
For skifting til spor 20 til 24 må skiftestillverket være frigitt og knapp for frigiving av sporveksel aktiviseres. Knappen er plassert i skiftebu på motsatt side av stasjonsbygningen.

Skifting lokstallområdet
Togekspeditør skal ha beskjed dersom det foretas skifting innenfor lokstallområdet.

Skifting inne på og til/fra hensettingssporene 20–24
Hensettingssporene ligger innenfor sporvekslene 20 og 102.

MERK: Selv når R38 og R45 viser «Frigitt for lokal skifting » kreves det tillatelse fra togekspeditør for å skyve eller trekke skift utenfor sporvekslene 20 og 102 mot spor 8.

Etter endt skifting skal skifteleder/fører melde fra til togekspeditør om kjøretøyets plassering.

Dersom flere skiftelag fra forskjellige jernbaneforetak skal utføre skifting på hensettingssporene samtidig, skal Bane NOR utpeke en skiftekoordinator,

Skifting til/fra hensettingssporene 42 og 44
Hensettingssporene 42 og 44 ligger parallelt med Rørosbanen. Begge sporene er buttspor. All hensetting på sporene 42 og 44 foregår under spenningsatt kontaktledningsanlegg

3.6.3 Hove stasjon

3.6.3.1 Planovergang på Hove hensetting – varsellys

Planovergangen over sporene 11 – 18 for ankomst serviceplattformene skal bare nyttes for jernbanens
egen tjenestetrafikk.
  • Unntak:
  • Togdriftsleder TSSØ, eller den togdriftslederen bemyndiger, kan gi tillatelse i hvert enkelt tilfelle også til annen ferdsel over planovergangen (f.eks. for politi, ambulanse, renholdspersonale, servicepersonale), og skal i tilfelle sørge for ledsagelse.
  •  Togdriftsleder TSSØ, eller den togdriftslederen bemyndiger, kan utstede skriftlig tillatelse for passering av overgangen uten ledsagelse for navngitte personer, forutsatt at disse er gitt nødvendig opplæring.
Hovedregelen er at før veifarende kjører/går inn på overgangen, skal vedkommende forvisse seg om at dette kan gjøres uten fare for å bli påkjørt av tog eller skift.
 

Varsellys:

Som et hjelpemiddel for veifarende er det satt opp varsellys. Varsellysenes signalbetydning for veifarende er som følger:
  • Hvitt blinkende lys: «Forbudt å krysse overgangen»
  • Intet lys: «Overgangen kan passeres under skjerpet aktsomhet»

Skift som ikke kan framføres på signal «Kjøring tillatt» eller «Varsom kjøring tillatt» i dvergsignal over tilkomstvei, skal stoppe foran planovergangen. Føreren skal forvisse seg om at ingen veitrafikk hindrer kjøringen, og skal gi signal 83 «Tog kommer» før skiftet kjører over planovergangen med høyst 10 km/t.

Feil på varsellys medfører at skiftevei ikke lar seg sikre over planovergangen. Feilen indikeres i fjernstyringssystemet til togleder.

3.6.3.2 Avslutning av skifting i frigitt lokalområde

Når skifting skal avsluttes skal skiftelederen og toglederen ved samtale forsikre seg om at sporavsnittet utenfor dekningsgivende sporsperre er fritt. Deretter skal skiftelederen informere toglederen om at skiftingen er avsluttet.

3.6.3.3 Avslutning av arbeid i spor

Når området det er arbeidet på skal være fritt etter avslutning av arbeidet, skal hovedsikkerhetsvakten og toglederen ved samtale først forsikre seg om at sporavsnittet utenfor dekningsgivende sporsperre er fritt. Deretter skal hovedsikkerhetsvakten informere toglederen om at arbeidet er avsluttet.
Når det skal stå igjen kjøretøy i spor etter avslutning av arbeidet, skal hovedsikkerhetsvakten informere toglederen om hvor kjøretøyene står og toglederen skal bekrefte at belagte sporavsnitt stemmer med dette. Deretter skal hovedsikkerhetsvakten og toglederen ved samtale forsikre seg om at de andre sporavsnittene er frie før arbeidet avsluttes og sikring fjernes.