3.3 Særbestemmelser Alnabru Stasjon
Publisert: 8. september 2015
Oppdatert: 21. juli 2025
Alnabru i TRASÉ(åpnes i ny fane)
Togekspeditøren er fritatt fra å være tilstede ved togveien for tog til og fra Alnabru, og er fritatt uniformsplikt.
3.3.1 Beskrivelse av infrastruktur på Alnabru stasjon
Stasjonsgrensene på Alnabru
- Sporene A1, A2, C13–C45, G1–G5, G11, G12, R11–R55 og D01 er togspor. Øvrige spor er skiftespor.
- Fra Bryn mot Alnabru: hovedsignal A191 og hovedsignal UA531 (felles med Brobekk stasjon) og hovedsignal G237.
- Fra Grefsen (Alnalinjen): hovedsignal H261
- Fra Grorud: hovedsignal B542, hovedsignal UB142 (felles med Aker stasjon) og hovedsignal D600.
Benevning av spor og sporgrupper
- På Alnabru gis sporene og sporområdene tilleggsbetegnelsen «Nord» og «Syd» for å angi i hvilken retning eller i hvilken del av området tillatelsen eller informasjonen gjelder.
- De forskjellige sporgruppene benevnes slik:
- «A-spor»: A1 og A2 er spor i Alnabru «Nord» for kjøring til/fra Aker (Hovedbanen), A5 er buttspor som blant annet benyttes til lossing av snø.
- «C-spor»: C1–C5B er spor i Sjøcontainerterminalen («Gamla») og C7–C45 er spor i containerterminalen i Alnabru (Betegnelsen «Syd» og «Nord» brukes).
- «G-spor«: G1–G5 er spor i Alnabru «Syd», G11–G12 er spor i Alnabru Nord og G13 og G14 er overkjøringssløyfer mellom A-spor og R-spor ved sentralstillverket.
- «R-spor»: R11–R58 er spor i Alnabru (Betegnelsen «Syd» og «Nord» brukes).
- «T-spor»: T1–T2 er buttspor i Alnabru «Syd».
- D01 er spor i Alnabru «Nord» for kjøring/skifting til/fra Grorud fra/til C13–C45 via Alfaset.
- Deler av stasjonen ligger i fall. Ut fra Alnabru «Syd» er det 15 promille fall nedover mot Brobekk/Bryn.
Verkstedområde
Det er etablert et verkstedområde innenfor dvergsignalene R24 og R25. Signal 64A «Grensestolpe» er satt opp for å markere verkstedområdet. Sporveksel 514 er satt i avhengighet til sporveksel 501. Normalstilling på sporveksel 514 vil være til endebutt (+stilling).
Ved skifting til/fra spor G11 skal planovergangen sperres ved å senke bommene manuelt på begge sider av sporet før det skiftes over planovergangen. Etter endt skifting skal bommene heves manuelt.
Sikring av tog- og skifteveier
Togekspeditør har ikke visuell oversikt over hele Alnabru.
Sikring av togvei til/fra «R-sporene» i Alnabru «Syd» utføres manuelt av egen signalgiver på vegne av togekspeditør.
Togveier i hovedspor blir, for Brobekk og Aker, normalt stilt av togleder Oslo S. Deler av sentralstillverkets områder kan betjenes fra egne stillerapparater i Stillverk Nord og i Stillverk Syd.
Innkjørtogveienes sluttpunkt
Tog fra Grefsen via innkjørhovedsignal H261:
- Tog til spor G1 har sluttpunkt og ender sin rute ved indre hovedsignal 257.
- Tog til R-sporene har sluttpunkt og ender sin rute ved signal 66 «Togvei slutt» i R-sporene.
- Tog til sporene G2–G3 har sluttpunkt og ender sin rute ved de indre hovedsignalene 611 eller 613.
Tog fra Bryn/Brobekk via innkjørhovedsignalene G237, UA531 og A191:
- Tog til R-sporene har sluttpunkt og ender sin rute ved signal 66 «Togvei slutt» i R-sporene.
- Tog til sporene G2–G3 har sluttpunkt og ender sin rute ved indre hovedsignal 611 eller 613.
- Tog til sporene G2–G5 via indre hovedsignal 601 har sluttpunkt og ender sin rute ved indre hovedsignal 611, 613, 615 eller 617.
Tog fra Aker via innkjørhovedsignalene B542 og UB142:
- Tog til G11 har sluttpunkt og ender sin rute ved indre hovedsignal 256.
- Tog til G12 har sluttpunkt og ender sin rute ved indre hovedsignal 266.
- Tog til A1–A2 har sluttpunkt og ender sin rute ved dvergsignalene R41–R42.
Tog fra Grorud via innkjørhovedsignal D600 (via Alfaset):
- Tog til C13–C45, har sluttpunkt og ender sin rute ved signal 66 «Togvei slutt» plassert ved dvergsignal 606.
3.3.2 Signalanlegg
Frigiverapparat for togveier til/fra retningssporene
Ved utkjørhovedsignalene S208 og O208 er det to frigiverapparater hvor signalgiveren – etter å ha kontrollert at togveien er klar – gir frigiving til togekspeditøren.
Frigiverapparat 1 gjelder for sporgruppene R1, R2 og R5.
- For frigiving av togvei fra R5 betjenes trykknapp for spor R11.
- Frigiverapparatet har en trykknapp for hvert retningsspor og en felles nøkkellås.
- Frigivingen skjer ved at trykknappen for vedkommende spor betjenes samtidig med nøkkellåsen (nøkkelen vris med kjøreretningen).
Frigiverapparat 2 gjelder for sporgruppene R3 og R4 samt GII/GIII via R48.
- Frigiverapparatet har en trykknapp for hvert retningsspor, og har to trykknapper for stilling inn eller ut.
- Frigivingen skjer ved at trykknappen for vedkommende spor betjenes sammen med trykknapp for retning.
Når frigivingen er gitt, lyser lampen i vedkommende trykknapp og «Inn» eller «Ut» på frigiverapparatet. I Stillverk Syd og i sentralstillverket lyser en hvit pil.
Skiftesignaler
For skifting på Alnabru stasjon benyttes høye skiftesignaler og dvergsignaler.
Tillatelse til skifting skal alltid innhentes fra togekspeditør.
- Høyt skiftesignal Z7 i Alnabru «Syd» er satt opp for å begrense skifteveien i retning mot Brobekk/Bryn og kan bare vise signal 41 «Skifting forbudt». Signalet er ensidig.
- Dvergsignal R259 er felles og gjelder for skifting fra sporgruppe R1 (R11–R18) samt sporene R56 og R58.
- Signal Z10 er felles og gjelder for skifting fra sporgruppe R2 (R22–R28).
- Signal Z11 er felles og gjelder for skifting fra sporgruppe R3 (R31–R38).
- Dvergsignal R265 er felles og gjelder for skifting fra sporgruppe R4 (R41–R47).
- Dvergsignal R255 er felles og gjelder for skifting fra sporgruppe R5 (R51–R55).
- Skiftesignalene ZM, ZO, ZS og ZY er plassert på utkjørhovedsignalets mast og gjelder for skifting forbi utkjørhovedsignalene M, O, S og Y.
- De øvrige høye skiftesignalene gjelder for sine respektive spor.
Linjesignaler
På utkjørhovedsignalene S208, O208 og M208 er oppsatt linjesignaler som viser disse lysende bokstaver når utkjørtogveien er sikret:
- H til Hovedbanen
- G til Gjøvikbanen
- B til Bryn
Deteksjon av kjøretøy
Alle togspor har sporisolering unntatt følgende spor:
- C1–C5B (Sjøcontainerterminalen)
- C16 (containerterminalen)
- R11–R18 (sporgruppe R1)
- R22–R28 (sporgruppe R2)
- R31–R38 (sporgruppe R3)
- R41–R47 (sporgruppe R4)
- R51–R58 (sporgruppe R5)
3.3.3 Restriksjoner
- Igjensetting og parkering tillates ikke i A1, A2, G11 og G12.
- Hensetting er ikke tillatt i andre togspor enn R-spor og C-spor.
- Det tillates ikke fremført spesialtransport og langskinnesett over sporveksel 01 og gjennom sporene R28 og R31 pga. ugunstig sporgeometri.
- Det tillates ikke å stille togvei fra syd til spor i sporgruppe R1, R2 og R5 (spor R11–R18, R22–R28 og R51–R55) når det foregår skifting i et eller flere av disse sporene.
- Det tillates ikke å stille togvei fra syd til spor i sporgruppe R3 og R4 (spor R31–R37 og R41–R47) når det foregår skifting i et eller flere av disse sporene.
- Planovergang som krysser alle spor mellom Alnabru Nord og Alnabru Syd er fysisk stengt for ordinær ferdsel med hengelås. Når planovergangen unntaksvis må benyttes, gjøres det etter «Instruks for bruk av planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G» i operativt regelverk.
3.3.4 Skifting
Togekspeditør er skiftekoordinator.
All skifting på Alnabru skal foregå ved at vognene skyves eller trekkes og er tilkoblet kjøretøy.
Det kan skiftes uten tilkoblet trykkluftbrems på R-sporene og G-sporene, herunder til og fra C-sporene og mot Alnalinjen og tilbake. Hvis det skiftes uten tilkoblet trykkluftbrems, skal kjøretøy alltid være syd for vognstammen. I alle andre tilfeller skal vognene ha virksom trykkluftbrems.
Sporene C42, C43, C44 og C45 er utstyrt med kraner. For å unngå farlige situasjoner, må togekspeditøren kontakte foretaket som har fått tildelt disse sporene i den årlige kapasitetsfordelingsprosessen før det kan skiftes i disse sporene med andre foretak.
3.3.5 Før kjøring fra Alnabru
Kontroll av vognopptak
Bremseprøver på tog ut fra Alnabru skal inkludere kontroll av at antall aksler, samt vognnummer på første og siste vogn, stemmer overens med vognopptaket.
Hvis det er uoverensstemmelse, skal fører rette opp vognopptak i FIDO.
3.3.6 Kjøring til/fra Alnabru
Kjøring av tog og løslokomotiv mellom Oslo S/Loenga og Alnabru i hovedsporene
Tog og løslokomotiver fra Oslo S/Loenga til Alnabru som kjører hovedspor mellom Bryn og Aker, skal kjøre forbi utkjørhovedsignalene L143 og UL543 Aker, og inn på blokkstrekningen Aker – Grorud. Utkjørhovedsignalene L143 eller UL543 må vise signal 22, «Kjør». Tilbakekjøringen inn på skiftestasjonen skjer på signal 21, «Kjør med redusert hastighet» i innkjørhovedsignalene B542 eller UB142.
Tog og løslokomotiver fra Alnabru til Oslo S/Loenga som skal kjøre hovedspor mellom Aker og Bryn, skal kjøre ut fra Alnabru på kjørsignal i hovedsignalene N143, L143 eller UL543, og inn på blokkstrekningen Aker–Grorud. Tilbakekjøringen skjer på kjørsignal i innkjørhovedsignalene B542 eller UB142.
Kjøring av tog til/fra Alnabru over Brobekk og Aker stasjoner
Innkjørhovedsignal A191 og UA531 til Brobekk og B542 og UB142 til Aker er også innkjørhovedsignal for Alnabru. For kjøring til Alnabru viser innkjørhovedsignal signal 21 «Kjør med redusert hastighet».
For kjøring inn på R-sporgruppe vises i tillegg signal 32 «Forsiktig kjøring» på innkjørhovedsignalene A 191 og UA531.
For innkjørhoedsignal B542 og UB142 viser linjesignalet bokstaven A for Alnabru.
Når innkjørhovedsignal A191, UA531, B542 eller UB142 ikke kan vise kjørsignal, gjelder følgende:
- Togleder og togekspeditør Alnabru legger togveien for toget.
- Togekspeditør Alnabru gir tillatelse til å passere signalet som viser signal «Stopp» til togleder.
- Togleder gir tillatelse om innkjøring som bestemt.
Utkjørhovedsignalene S208, O208 og M208 Alnabru er utstyrt med forsignaler til utkjørhovedsignalene M534 og UM194 Brobekk stasjon. Når utkjørhovedsignalene S208, O208 og M208 fra Alnabru til Bryn på godstogsporet viser kjørsignal, er forsignalene på utkjørhovedsignalenes mast slukket.
Når utkjørhovedsignal S208, O208 og M208 ikke kan vise kjørsignal for kjøring til Brobekk stasjon, eller utkjørhovedsignalene N213 og L213 ikke kan vise kjørsignal for kjøring til Aker stasjon, gjelder følgende:
- Togekspeditør Alnabru og togleder legger togveien for toget.
- Togleder gir tillatelse til togekspeditør Alnabru.
- Togekspeditør Alnabru gjentar tillatelsen til fører.
3.3.7 Varslingsanlegg i sydenden Alnabru
Ved uhell eller tilløp til uhell skal togekspeditør varsles. Hvis kjøretøy skulle komme i utilsiktet/ukontrollert drift mot G-sporene, skal togekspeditør varsles umiddelbart.
3.3.8 Forhåndsdefinert anleggsområde
Det er ikke tillatt å endre grensene til anleggsområde-jernbane i henhold til kunngjøringen.
Togekspeditør kan betjene sporveksler i anleggsområde-jernbane etter avtale med hovedsikkerhetsvakt.
Sperring av sporveksler skal skje ved bruk av lokalavlåsing, vekselsperring eller låst (klave).
Anleggsområde-jernbane 1
Anleggsområde-jernbane 1 består av følgende spor: Sporgruppe R1, R2 og R5 (fra og med spor R11 til og med R18, fra og med spor R22 til og med R28, fra og med spor R51 til og med spor R58).
Anleggsområdet skiltes ved sporveksel 02 i nordenden og hovedsignal S208 i sydenden.
Sporveksel 103 og 104, 100 og 011 låses (klave).
Anleggsområde-jernbane 2
Anleggsområde-jernbane 2 består av følgende spor: Sporgruppe R3 og R4 (fra og med spor R31 til og med spor R37, fra og med spor R41 til og med spor R47).
Anleggsområdet skiltes ved sporveksel 03 i nordenden og hovedsignal O208.
Sporveksel 041 og 110 i nordenden låses (med klave) og sporvekslene 649 og 652 i sydenden lokalavlåses (teknisk låsing). Det legges kontaktmagneter mellom dvergsignalene 609 og 690. Dvergsignalene 609 og 690 stilles til «Frigitt for lokal skifting».
3.3.9 Bortkjøring av snø
Bortkjøring av snø fra R-spor:
- Ved behov for fresing disponeres spor med arbeidsform «disponering for arbeid».
- Skift fremføres i annet spor med vogner som fylles av fresingen. Skiftet er å anse som et skift som lastes, men det må samarbeides med hovedsikkerhetsvakt (for fresingen) om framføringen.
3.3.10 Bremseprøveanlegg
Det er bremseprøveanlegg ved alle C-spor. Bremseprøveanlegget skal normalt kun betjenes av opplært personell. For å unngå en uønsket hendelse kan trykkluft kobles fra ved å benytte instruks i teknisk skap ved påfyllingspunktene.
3.3.11 Skisser


Forklaring til kartet:
R-spor nord
Generelt: Txp har ikke sporfeltindikering i R-spor. Skifteleder er alltid ansvarlig for å forsikre seg om at spor er ledig. Det er 56 håndstilte sporveksler i sydenden av Alnabru.
Felles indre hovedsignal: De indre hovedsignalene 255, 259 og 265 gjelder for flere spor. Fare for misforståelse.
Farepunkt: Det er felles signaler fra alle sporene i gruppe 1 og 5. Man kan oppfatte at signalet gjelder en selv når det gjelder et annet skift/tog.
Kapasitet: Ved skifting til og fra Sjøcontainerterminalen («Gamla») sperres GII-V mot A- og C-spor.
R-spor syd
R48: Uforriglet område mellom to sikringsanlegg.
Felles høye skiftesignaler:
- ZS: Felles høyt skiftesignal for gruppe 1, 2 og 5.
- ZO: Felles høyt skiftesignal for gruppe 3 og 4.
Felles utkjørhovedsignal:
- O 208 gjelder for gruppe 3 og 4.
- S 208 gjelder for gruppe 5, 1 og 2.
Z7
Høyt skiftesignal: Z7. Høyt skiftesignal vises kun for skifting ut fra Alnabru.
