6.3 Særbestemmelser Trondheim stasjon
Publisert: 24. mars 2014
Oppdatert: 3. juni 2025
6.3.1 Stasjonsgrenser
Stasjonsgrensene ved Trondheim stasjon er:
- ved Innkjørhovedsignal A 101 (fra Selsbakk)
- innkjørhovedsignal C 103 (fra Stavne/Leangen)
- innkjørhovedsignal B 100 (fra Leangen)
6.3.2 Områdeinndeling
Trondheim stasjon inndeles i følgende områder:
- Trondheim S (personstasjon, Vestre tomt)
- Trondheim M (tidligere Marienborg st.)
Tog som har Trondheim som endestasjon, ender ruten enten ved Trondheim S eller Trondheim M.
6.3.3 Sporbenevnelse
Togsporene på Trondheim S benevnes slik: Trondheim stasjon spor 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 14 – 15 – 16 – 17 – 21 – 22 – 23.
Togsporene på Trondheim M benevnes slik: Trondheim M spor 7 – 8 – 9
De to sporene mellom Trondheim M og Trondheim S benevnes:
- Hovedspor 1 (sporet mellom de indre hovedsignaler 119 og 199)
- Hovedspor 2 (sporet mellom de indre hovedsignaler 115 og 203)
6.3.4 Togekspeditørtjeneste
Togekspeditør Trondheim er fritatt fra å være til stede på plattformen eller ved togveien for tog.
6.3.5 Dvergsignaler
Dvergsignalene R131, R133, R270, R272, R274 og R276 er koblet slik at dvergsignalene automatisk omstilles til signal 43 «Kjøring forbudt» når første aksel på kjøretøyet belegger sporfeltet bortenfor dvergsignalet. Dette på grunn av kurveforholdene i/mellom Nidareid tunnel og Trondheim M.
Tog mellom Trondheim S og Dovrebanen/Stavne-Leangenbanen
Tog til Trondheim S fra Dovrebanen eller Stavne-Leangenbanen som unntaksvis må kjøre spor 9 i Trondheim M, kan etter konferanse med togekspeditør, kjøre fra Trondheim M på signal 44 eller 45 «Varsom kjøring tillatt» eller «kjøring tillatt» i dvergsignal R111.
6.3.6 Planovergang på Trondheim S – Varsellys
Planovergangen over togsporene 1–4 ved vestre ende av plattformene skal bare nyttes for jernbanens egen tjenestetrafikk.
Unntak:
- Områdesjef togekspeditør Dovrebanen, eller den han bemyndiger, kan gi tillatelse i hvert enkelt tilfelle også til annen ferdsel over planovergangen (f.eks. for politi, ambulanse, drosje og postverket), og skal i tilfelle sørge for ledsagelse.
- Områdesjef togekspeditør Dovrebanen kan utstede skriftlig tillatelse for passering av overgangen uten ledsagelse for navngitte personer, forutsatt at disse er gitt nødvendig opplæring.
Hovedregelen er at før veifarende kjører/går inn på overgangen, skal vedkommende forvisse seg om at dette kan gjøres uten fare for å bli påkjørt av tog eller skift.
Varsellys
Som et hjelpemiddel for veifarende er det satt opp 4 varsellys på egne stolper ved planovergangen:
- Varsellys 1, på søndre side av togspor 1
- Varsellys 2 og 3, mellom togsporene 2 og 3
- Varsellys 4, på nordre side av togspor 4
Varsellysenes signalbetydning for veifarende er som følger:
Signalbetydning | Varsellys |
---|---|
«Forbudt å krysse overgangen» | Hvitt blinkende lys |
«Overgangen kan passeres under skjerpet aktsomhet» | Intet lys |
Tog/skift som rent unntaksvis ikke kan framføres på «Kjøring tillatt» eller «Varsom kjøring tillatt» i dvergsignal eller kjørsignal i hovedsignal i togsporene 1–4, skal stoppe foran planovergangen. Fører skal forvisse seg om at ingen veitrafikk hindrer kjøringen, og skal gi signal 83 «Tog kommer» før toget/skiftet med høyst 10 km/t kjører over planovergangen.
Dersom skift under lignende forhold må skyves/bakkes over overgangen, skal skiftebetjeningen, som holder utkikk fra forreste vogn i skiftet, sørge for å stoppe skiftet foran overgangen. Planovergangen skal bevoktes, og signal 83 «Tog kommer» skal gis, før skiftet tillates å kjøre med høyst 10 km/t over overgangen.
Det må ikke rennes vogner over planovergangen.
Pære i ustand gjør at skiftevei/togvei ikke lar seg stille for vedkommende spor. Togekspeditør ser denne feilen ved at kontrollampe for tilhørende varsellys ikke tennes i stillverket.
6.3.7 Togvarmeanlegg ved Driftsbanegården (DBG) Trondheim S Vestre tomt
Varmeposter er fordelt, og merket slik:
- 2 stk ved spor 26 merket 26-01 og 26-02
- 2 stk ved spor 11 merket 11-01 og 11-02
- 2 stk ved spor 12 merket 12-01 og 12-02
- 2 stk ved spor 13 merket 13-01 og 13-02
- 2 stk ved spor 14 merket 14-01 og 14-02
Varmepostene i spor 14 og spor 26 er forriglet mot KL-anlegget, slik at spenning i kontaktledningen over tog/vogner som er tilkoblet varmepost frakobles og jordes.
For spor 26 gjelder: KL-anlegget over spor 26 er delt i 2 seksjoner, hhv. østre (26-01) og vestre (26-02), ved bruk av totalt 3 SI (seksjonsisolatorer) som er plassert som følger:
- SI vest er plassert 5m øst for dvergsignal 236.
- SI midt er plassert midt mellom varmepost 26-01 og 26-02 ved planovergang.
MERK: KL-seksjon på motsatt side av SI kan være frakoblet. Fører må verifisere til togekspeditør at denne seksjonen ikke er utkoblet og jordet, før passering av SI.
SI øst er plassert 5m vest for dvergsignal 185.
For spor 14 gjelder: KL-anlegget over spor 14 utgjør en seksjon, ved bruk av 2 SI, og er plassert som følger:
- SI øst er plassert 5m øst for dvergsignal 193.
- SI vest er plassert 5m vest for dvergsignal 230.

Betjening av anlegget
Betjening av togvarmepost skal kun utføres av instruert personale. Instruert personale er i denne sammenheng personell som har hatt opplæring i bruk og betjening av togvarmepost. Instruert person skal i henhold til instruks på varmepost ringe til Elkraft - sentralen før betjening av KL-bryter.
6.3.8 Planovergang ved Driftsbanegården, Trondheim stasjon, varsellampe og varselklokke
Varsellampe og klokke er satt opp på egen mast mellom togspor 1 og togspor 2 syd for planovergangen.
Lampen er normalt tent.
Når tog eller lokomotiv kommer inn på sporfelt 861/846 (togspor 1) eller sporfelt 862/852 (togspor 2), ringer varselklokken og varsellampen slokner. Ringingen opphører så snart tog eller lokomotiv har passert planovergangen, eller har kjørt ut av sporfelt 861, hhv. sporfelt 862. Lampen er slokt inntil ovennevnte sporfelt er fritt for kjøretøy.
Av hensyn til personalet som utfører renhold av personvogner, skal det ved kjøring på togspor 1 og 2 varsles med lokomotivfløyten foran planovergangen. Største tillatte kjørehastighet over overgangen er 30 km/t.
6.3.9 Skansen og Nidelv klappebruer – instruks Bru- og frostportsignal
Forrigling og frigiving av Skansen og Nidelv bru er underlagt togekspeditør Trondheim.
Åpning av Skansen bru fjernstyres normalt fra togekspeditør Trondheim, som ivaretar bruvaktas oppgaver.
6.3.9.1 Skansen bru
For østgående tog er det satt opp bru- og frostportsignaler i åk 7 meter vest for brua:
- BRU 1 til høyre for hovedspor 1
- BRU 3 til venstre for hovedspor 2
For vestgående tog er det satt opp bru- og frostportsignaler i åk 32 meter øst for brua:
- BRU 2 til venstre for hovedspor 1
- BRU 4 til høyre for hovedspor 2
Dersom bru- og frostportsignal ved Skansen bru er i ustand skal disse settes ut av bruk ved at de slokkes.
Håndsignaler for togtrafikken
Dersom bru- og frostportsignal ved Skansen bru er i ustand eller en av bruenes låseinnretninger og/eller skinnekontroller ikke er i kontroll gjelder følgende:
- Togekspeditør varsler togleder, som sender ut kunngjøring på at signalene er midlertidig satt ut av bruk og at det vises håndsignal.
- Før framføring av tog og skift over brua må styring overføres fra Togekspeditør til fagpersonell/bruvokter.
- Fram til det er bekreftet klart for framføring av tog eller skift over brua, skal det mellom sporene på begge ender av brua være satt opp signal 8.82 Signal «Stopp» på linjen.
- Når det er bekreftet klart for framføring av tog eller skift over brua av fagpersonell/bruvokter, skal det være satt opp signal 8.84 «Klar linje» på samme sted. Signalene trenger ikke å bevoktes.
- Hvis signal «Stopp» eller «Klar linje» mangler, må brua ikke passeres.
- Når uregelmessigheter ved Skansen bru hindrer båttrafikken, og når brua igjen er klar for båtpassering, skal Togekspeditør/bruvakta varsle Trondheim Havn.
6.3.9.2 Nidelv bru
- For tog som kjører i retning fra Selsbakk mot Leangen er det satt opp brusignal BRU 5 før brua.
- For tog som kjører i retning fra Leangen mot Selsbakk er det satt opp brusignal BRU 6 før brua.
- For skift som skifter i retning mot Lademoen skifteområde er det satt opp brusignal BRU 7 før brua.
- For skift som skifter i retning fra Lademoen skifteområde er det satt opp brusignal BRU 8 før brua.
Håndsignal for togtrafikken
Dersom bru- og frostportsignal ved Nidelv bru er i ustand eller en av bruenes låseinnretninger og/eller skinnekontroller ikke er i kontroll gjelder følgende:
For signalgiving gjelder:
- Togekspeditør varsler togleder, som sender ut kunngjøring på at signalene er midlertidig satt ut av bruk og at det vises håndsignal.
- Fram til det er bekreftet klart for framføring av tog eller skift over brua, skal det mellom sporene på begge ender av brua være satt opp signal 8.82 Signal «Stopp» på linjen.
- Når det er bekreftet klart for framføring av tog eller skift over brua av fagpersonell/bruvokter, skal det være satt opp signal 8.84 «Klar linje» på samme sted. Signalene trenger ikke å bevoktes.
- Hvis signal «Stopp» eller «Klar linje» mangler, må brua ikke passeres.
- Når uregelmessigheter ved Nidelv bru hindrer båttrafikken, og når brua igjen er klar for båtpassering, skal Togekspeditør/bruvakta varsle Trondheim Havn.
6.3.9.3 Generelle bestemmelser
Dersom en av bruenes låseinnretninger eller skinnekontroller forstyrres, går bru og frostportsignalene automatisk i «Stopp». Hovedsignaler og dvergsignaler som gjelder for kjøring over brua kan i slike tilfeller ikke stilles i kjørsignal, og signal som på forhånd er stilt i kjørsignal går automatisk i «Stopp».
Bruvakta skal alltid innhente politiets tillatelse før bruåpning av Nidelv bru foretas ved at spesiell trykknapp betjenes. Lampe i betjeningstablået merket «Tilbakemelding fra politiet» viser grønt lys når tillatelse er gitt.
6.3.10 Skifting på Trondheim stasjon
6.3.10.1 Generelt
For tog som har endt sin rute på Trondheim S eller Trondheim M og hele eller deler av kjøretøyet skal skiftes vekk, foregår skiftingen på dvergsignaler uten nærmere tillatelse fra togekspeditør.
6.3.10.2 Skifting mellom Trondheim stasjon sporene 6, 15, 16 og 17, og Brattøra Godsterminal
All kjøring mellom Trondheim stasjon sporene 6, 15, 16 og 17 og Brattøra Godsterminal skal foregå etter avtale mellom driftsoperatør skiftestillverk og togekspeditør.
Skiftebevegelsene på Brattøra Godsterminal skal alltid avtales mellom skiftepersonalet (skifteleder) og driftsoperatør skiftestillverk.
For skifting fra spor 6: Skiftevei sikres fra dvergsignal R233 til R235. Skiftesignal Z2 settes i signal 42 «Skifting tillatt.
For skifting fra spor 15: Skiftesignal Z3 settes i signal 42 «Skifting tillatt». Skiftevei sikres fra dvergsignal R225 til høyt skiftesignal Z3 (fiktivt sluttpunkt 245). Dvergsignal R225 viser signal «Varsom kjøring tillatt». Signal «Skifting tillatt» i høyt skiftesignal Z3 gir tillatelse til videre kjøring.
For skifting fra spor 16: Skiftesignal Z4 settes i signal 42 «Skifting tillatt». Skiftevei sikres fra dvergsignal R221 til høyt skiftesignal Z4 (fiktivt sluttpunkt 247). Dvergsignal R221 viser signal «Varsom kjøring tillatt». Signal «Skifting tillatt» i høyt skiftesignal Z4 gir tillatelse til videre kjøring.
For skifting fra spor 17: Skiftesignal Z5 settes i signal 42 «Skifting tillatt». Skiftevei sikres fra dvergsignal R219 til høyt skiftesignal Z5 (fiktivt sluttpunkt 249). Dvergsignal R219 viser signal «Varsom kjøring tillatt». Signal «Skifting tillatt» i høyt skiftesignal Z5 gir tillatelse til videre kjøring.
For skifting fra Brattøra Godsterminal til spor 6 (via sporvekselsløyfe 411 i minus): Sporvekselsløyfe 411 legges i riktig stilling. Skiftevei sikres fra dvergsignal R152. Skiftesignal Z2 settes i signal 42 «Skifting tillatt». Høyt skiftesignal Z2 viser signal «skifting tillatt» og gir tillatelse til kjøring fram til dvergsignal R152. For videre kjøring viser dvergsignal R152 signal «Varsom skifting tillatt/Kjøring tillatt».
For skifting fra Brattøra Godsterminal til spor 15: Høyt skiftesignal Z3 viser signal «Skifting tillatt» og gir tillatelse til kjøring fram til oppsatt dvergsignal R166. For videre kjøring viser dvergsignal R166 signal «Varsom kjøring tillatt»/«Kjøring tillatt».
For skifting fra Brattøra Godsterminal til spor 16: Høyt skiftesignal Z4 viser signal «Skifting tillatt» og gir tillatelse til kjøring fram til oppsatt dvergsignal R178. For videre kjøring viser dvergsignal R164 signal «Varsom kjøring tillatt/Kjøring tillatt».
For skifting fra Brattøra Godsterminal til spor 17: Høyt skiftesignal Z5 viser signal «Skifting tillatt» og gir tillatelse til kjøring fram til dvergsignal R180. For videre kjøring viser dvergsignal R180 signal «Varsom kjøring tillatt/Kjøring tillatt»
6.3.11 Hensetting i spor 15, 16 og 17
Ved hensetting i nevnte spor, må dette skje så nært foran dvergsignalene i østre ende av sporene som mulig. Gjelder dvergsignal R225 for spor 15, dvergsignal R221 for spor 16 og dvergsignal R219 for spor 17.
6.3.12 Skifting inne på verkstedområde Marienborg
6.3.12.1 Generelt
Verkstedområdet begrenses av dvergsignalene R113 og R117. Alt innenfor disse dvergsignalene betegnes som verkstedområde Marienborg.
Skifteaktivitet mellom verksted, hensetting og servicestasjoner skal kun foregå på dagtid og skal reguleres av Ansvarlig koordinator.
Største tillatte kjørehastighet på verkstedområdet er 10 km/t. Største tillatte kjørehastighet inne i bygg og på servicestasjoner (eks. tømmestasjoner, dieselfylling mm) er 3 km/t til hele skiftet har passert. Skifteleder skal utøve stor aktsomhet på området pga. ferdsel av personell.
Ved kjøring over sporveksler som ikke er kontrollåste innenfor verkstedområdet, er skifteleder selv ansvarlig for å legge og kontrollere sporvekslenes stilling.
Spor 17 kan benyttes ved behov til hensetting. Materiellet på dette sporet skal kunne skiftes vekk innen 1 time pga. at beredskapsvogn står på samme spor. Opphold på dette sporet lengre enn 12 timer skal varsles Verkstedeier av Ansvarlig koordinator.
Telefon Ansvarlig koordinator: 906 17 516.
6.3.12.2 Skifting
Skifting på dagtid
Dagtid defineres ut fra tidsperiode: 07:00 til 24:00 mandag til søndag. I dette tidsrommet skal alle skiftebevegelser koordineres av Ansvarlig koordinator. Skifteleder skal ta kontakt med Ansvarlig koordinator i forkant av alle skiftebevegelser innenfor dvergsignalene R113 og R117.
Før kjøring fra hovedspor 1 eller 2 og forbi dvergsignal 113 og 117 og inn på verkstedområdet skal skifteleder kontakte Ansvarlig koordinator på forhånd.
Før kjøring ut av verkstedområdet skal skifteleder kontakte TXP for tillatelse til kjøring forbi dvergsignalene R113 og R117.
Skifting på nattetid
Nattetid defineres ut fra tidsperiode: 00:00–07:00 mandag til søndag. I dette tidsrommet skal alle skiftebevegelser utføres iht. sporbruk- og hensettingsplan. Unntak for dette er skifting i forbindelse med vedlikehold og snørydding.
6.3.13 Kjøring fra stoppesteder inne på Trondheim stasjon
6.3.13.1 Fra Marienborg stoppested retning Trondheim
Tog som har stoppet for av- og påstigning ved Marienborg stoppested kan kjøre videre i retning Trondheim S når dvergsignal viser «kjøring tillatt» og avgangsprosedyre er gjennomført.