6.1 Særbestemmelser Rørosbanen

Publisert: 24. mars 2014

Oppdatert: 23. mai 2024

På strekningen Støren–Røros kan disponering av strekning for arbeid iverksettes etter at tog har passert arbeidsstedet.

6.1.1 Veisignalanlegg ved Stensli planovergang (mot vei km 442.6)

Stensli planovergang har ordinære lyssignaler mot vei. Anlegget har ikke lyssignal mot tog.

Anlegget har ikke forbikoblingsknapp, slik at arbeidstog må kjøre forbi planovergangen for å løse ut signal «Stopp» for veifarende.

Ved arbeid i spor må ikke signalanlegget for planovergangen innkobles. Innkoblingsfeltene ligger ved km 441,683 og ved km 443,289. Hvis slikt arbeid er nødvendig, må signalanlegget tas midlertidig ut av bruk mens arbeidet pågår.

Ved disponering forarbeidstog der arbeidstoget skal passere planovergangen, må det enten kjøre ut og belegge innkoblingsfeltet, eller stoppe foran planovergangen og sikre anlegget ved å betjene dette før planovergangen passeres.

6.1.2 Enkelt sikringsanlegg ved Haltdalen stasjon

Enkelt sikringsanlegg
Enkelt sikringsanlegg er signalanlegg med forsignaler og hovedsignaler for innkjøring. Sporveksler og sporsperrer som inngår i sikringsanlegget er håndstilte og kontrollåste.

Det er ingen sikring mot kjøring i belagt spor.

På innkjørhovedsignalets mast, under hovedsignalet, er egen signalenhet oppsatt som kan vise:

  • 1 grønt blinklys (varselsignal på betjent stasjon, for at signal «Passer» kan ventes vist). Varselsignalet alene er ikke passersignal. Varselsignalet skal ikke vises før fremadliggende blokkstrekning er klar, utkjørtogveien er lagt riktig og avgangsmelding er sendt og besvart.
  • 1 hvitt blinklys (Stasjonen er ubetjent). Signalet vises samtidig med innkjørhovedsignalet i «Kjør». I dette tilfelle kan det samtidig vises signaler som tillater kjøring i hovedtogsporet for tog i begge kjøreretninger.

Hvis 1 hvitt blinklys skal vises, men ikke blir vist for tog som stasjonen er ubetjent for, eller hvis 1 hvitt blinklys vises for tog som stasjonen skal være betjent for, skal toget stoppe på stasjonen og togbetjeningen undersøke forholdet.

For betjening av enkelt sikringsanlegg ved Haltdalen stasjon gjelder egen instruks.

6.1.3 Elverum stasjon

Togekspeditøren er fritatt fra å være til stede ved togveien for tog til og fra Vestmo tømmerterminal på Solørbanen.

6.1.3.1 Skifting på Vestmo tømmerterminal for tog som kommer fra Solørbanen

Tog skal stoppe ved Vestmo tømmerterminal S-lås I (km 190,67) inne på Elverum stasjon. Når toget er stoppet, ringer fører/skifteleder til togekspeditør Elverum med følgende ordlyd:
«Dette er fører/skifteleder i tog (…). Tog (…) er i sin helhet ankommet Elverum stasjon. Kan S-lås I for Vestmo tømmerterminal frigis?»

Txp svarer:
«S-lås frigis nå.»

Det noteres i togmeldingsboken at toget i sin helhet er ankommet Elverum stasjon. Deretter kan ankomstmelding for toget utveksles.

6.1.4 Rørosbanen, fjernstyring med halemagnet

Strekningen Hamar–Røros har ikke isolerte sporavsnitt mellom stasjonene. Kontaktmagneter for sikring av linjen kan derfor ikke nyttes.

Disponering av strekning for arbeid
Det skal settes opp signal 1A/1B «Stopp» minimum 800 m på hver side av arbeidsstedet. Hvis det er flere arbeider på samme strekning, skal signalet settes opp minimum 800 m utenfor de ytterste arbeidsstedene. Kontaktmagneter skal benyttes inne på stasjon.

Visitasjon, kabelpåvisning og feilsøking
Dersom feil oppdages og kan utbedres på stedet, skal det settes opp signal 1A/1B «Stopp» minimum 800 m på hver side av arbeidsstedet. Kontaktmagneter skal benyttes inne på stasjon.

Anleggsområde-jernbane
Der skinnegående arbeidsmaskiner ikke belegger blokkstrekningen og der det ikke kan sikres med bruk av kontaktmagneter, skal det settes opp signal 1A/1B «Stopp» minimum 800 m på hver side av arbeidsstedet eller utenfor de ytterste arbeidsstedene, i tillegg til å benytte skilt eller sikkerhetssone.

Verifisering
Ved disponering av strekning for arbeid, eller ved anleggsområde-jernbane der kontaktmagneter ikke kan benyttes for verifisering, skal hovedsikkerhetsvakten, i tillegg til funksjon og ID, oppgi ved hvilken km han/hun befinner seg (se TJN 9.15-BN Generelt om oppstart av arbeid pkt 11).

For fjernstyring gjelder:

  • Linjeblokk retningsinnstilles på vanlig måte.
  • Når tog kommer til ankomststasjonen og linjeblokken skal løses ut, kreves det i tillegg til ordinær passasjekontroll også registrert halemagnet (sistevognskontroll) i riktig kjøreretning for toget.

Halemagnet

  1. Halemagnet er en teknisk innretning som registreres av sikringsanlegget når toget kjører inn på stasjonen. Denne benyttes for utløsing av linjeblokken og som sistevognskontroll, og plasseres i kobbelet/adapteret, eller er fastmontert på siste vogn i toget.
  2. Det er ikke tillat å kjøre ut på fjernstyrt strekning uten påhengt/fastmontert halemagnet.
  3. For arbeidstog som skal disponere strekningen mellom to stasjoner og hvor disponeringen begynner og slutter ved samme stasjon, kan halemagnet unnlates.
  4. Fører er ansvarlig for at halemagnet påhenges/tas av på fjernstyrte stasjoner og på Elverum stasjon for tog på Rørosbanen. Dette gjelder ikke for tog med fastmontert halemagnet. Fører gir beskjed til togekspeditør Elverum når halemagnet er på plass.
  5. Dersom utgangsstasjonen er fjernstyrt, skal fører før avgang melde fra til togleder slik:
    «Dette er fører i tog (…). Halemagnet er påhengt/fastmontert. NN fører.»

    Togleder svarer:
    «Mottatt.»
  6. På grensestasjon er togekspeditør ansvarlig for at halemagnet er påhengt toget før avgang, og at den tas av ankommende tog. Dette gjelder ikke for tog med fastmontert halemagnet.

På Røros stasjon gjelder følgende for godstog i kjøreretning fra Glåmos mot Os som skal påsettes halemagnet:

  1. For tog som har stoppet: Når utkjørtogveien er klar, stilles utkjørhovedsignal M/O i kjørsignal. Togekspeditøren skal kontakte føreren for avtale om videre kjøring for påsett av halemagnet, før signal «kjøretillatelse» gis muntlig over togradio. Føreren skal stoppe toget på anvisning fra togekspeditøren og senest før stasjonsgrensen.
    Når halemagneten er påsatt, skal togekspeditøren bekrefte dette til føreren før toget kan fortsette.

    Dersom samtalen blir brutt, skal toget stå stille til kontakten er gjenopprettet.
  2. For tog som skal stoppe kun for påsett av halemagnet: Når utkjørtogveien er sikret og toget har passert innkjørhovedsignal B, skal togekspeditøren kontakte føreren på togradio for avtale om videre kjøring på stasjonen. Dersom samtalen blir brutt eller kontakt ikke oppnås før kjøringen er avtalt, skal føreren stoppe toget foran utkjørhovedsignal M/O eller ved annet signal som forkorter togveien.

    Føreren skal stoppe toget på anvisning fra togekspeditøren og senest før stasjonsgrensen. Når halemagneten er påsatt, skal togekspeditøren bekrefte dette til føreren før toget kan fortsette. Signal 12A/12B «Kjøretillatelse» fra togekspeditør kreves ikke. Dersom samtalen blir brutt, skal toget stå stille til kontakten er gjenopprettet.
  3. For Hamar og Røros stasjoner er togekspeditør også ansvarlig for at halemagnet er til stede og plassert i eget stativ.
  4. Halemagneter finnes ved Hamar, Elverum, Koppang og Røros stasjoner og skal oppbevares i oppsatt stativ når de ikke er i bruk. Halemagnetene er nummererte og i forskjellig utførelse for lokomotiv/motorvognsett og vogner.
  5. Halemagnet festes slik:
    1. Kobbelbøylen henges i kobbelkroken.
    2. Halemagneten plasseres på kobbelbøylen med halemagnetens krok bak kobbelbøylens ledd.
    3. For motorvognsett type 93 er halemagneten fastmontert i hver ende av motorvognsettet.
  6. Hvis tog skulle miste halemagneten underveis, skal fører melde fra til togleder hver gang toget er kommet til fremadliggende stasjon. Togleder skal deretter nøytralstille linjeblokken. Togradio skal benyttes.
  7. Hvis tog med motorvognsett type 93 er koblet sammen til flere motorvognsett, og det skulle oppstå en feil som gjør at motorvognsettene må deles på strekningen mellom to stasjoner, skal fører kontakte togleder før deling av togsettene foretas. Togleder skal deretter sperre strekningen. Strekningen skal være sperret til alle motorvognsettene er bekreftet kommet inn på stasjonen(e).

Kjøring forbi hovedsignal som ikke kan vise kjørsignal
Når tog har fått tillatelse om å kjøre forbi utkjørhovedsignal som ikke kan vise kjørsignal, skal toget – når togleder ikke har bestemt noe annet – stoppe på neste stasjon og det skal meldes fra til togleder om at toget i sin helhet har kommet inn på stasjonen.

6.1.4.1 Sikring av sidespor

Sidesporene på strekningen Hamar–Røros er sikret med A-låsing i avhengighet til linjeblokken slik:

Sidespor Mellom A-lås
Hovdmoen sidespor Rena og Opphus x
Auma sidespor Alvdal og Tynset x

Sidesporene må frigis av togleder.

Skifting ved A-låst sidespor

Generelt
Ved Auma sidespor er det to samlelåser merket «Spl» og «SpII/2».

For betjening
Betjeningsskapet ved sidesporet har:

  • nøkkelfelt merket «CTC-lås strømtilkobling» (m/kontrollampe)
  • kontrollampe merket «Tilbaketakingsordre mottatt»
  • trykknapp merket «Kvittering»

Samlelåsen(e) (S-låsen(e)) har nøkkelfelt med sperremagnet og trykknapp med kontrollampe for frigiving av kontrollåsnøkkelen. CTC-nøkkel settes inn i nøkkelfeltet merket «CTC-lås strømtilkobling» i betjeningsskapet og vris om. Kontrollampen over nøkkelfeltet tennes, og fører/skifteleder ringer togleder

MERK: Ved Auma sidespor frigis begge kontrollåsnøklene samtidig.

Etter skifting
Når skiftingen er avsluttet og kjøretøy ev. er innlåst bak sporsperre, låses brukte sporveksler og sporsperrer i normalstilling. Kontrollåsnøkler settes tilbake i samlelås og vris om. Deretter ringer fører/skifteleder til togleder og melder:
«Dette er fører/skifteleder i tog (…). Alt kjøretøy er plassert bak sporsperren/Klar for videre kjøring, og kontrollåsnøkkelen er plassert i A-låsen. Frigiving kan tas tilbake ved … sidespor. NN fører/skifteleder.»

Togleder svarer:
«Betjen trykknapp for tilbaketagning.»

Når frigivingen tas tilbake, tennes kontrollampen merket «Tilbaketakingsordre mottatt» (blinklys), trykknappen merket «Kvittering» betjenes og CTC-nøkkelen vris om og tas ut.

Når kontrollen på tilbaketakingen er i orden, svarer togleder:
«Rett. NN togleder.»

Fjernstyringen satt ut av bruk
Når det er sendt ut kunngjøring om at fjernstyringen er satt ut av bruk på hele eller deler av strekningen Hamar–Røros, og utkjørhovedsignalet ikke kan vise kjørsignal ved betjente stasjoner, gjelder følgende:

Når tog kommer til sidespor sikret med A-lås, skal toget stoppe og kontrollere sporvekselens stilling, hvis det ikke tydelig kan sees at sporvekseltungen slutter godt til stokkskinnen. Kjørehastigheten skal ikke overstige 10 km/t over sporvekselen.

Sveiv for omlegging av sentralstilte sporveksler ved feil, strømstans o.l. oppbevares i en holder ved stillerapparatet. Holderen er ikke koblet i avhengighet til sentralstillingen av sporvekslene eller hovedsignalene. Ved stasjonene Tolga, Os og Røros er det satt opp egne sveivskap for sveivene ved sporveksel 1 og sporveksel 2. Når sveiven settes inn i drivmaskinen, brytes drivstrømmen. Sveiv skal bare brukes etter tillatelse fra togekspeditør eller togleder.