6.7 Særbestemmelser Ofotbanen
Publisert: 20. desember 2019
Oppdatert: 13. oktober 2025
Deler av særbestemmelsen for Ofotbanen er ugyldig i perioden med midlertidig signalanlegg på Narvik stasjon. Disse delene er gjennomstrøket.
6.7.1 Ankommende godstog til Narvik
Fører i ankommende godstog skal ved avgang Rombak stasjon ringe og melde sin ankomst, samt oppgi sitt telefonnummer til de respektive terminaler, slik at aktuelt skiftepersonale er orientert og klar til å ta imot toget.
Skulle det ikke være klart for å ta imot toget på terminalen, må fører/skiftepersonalet varsle togekspeditør Narvik.
Togekspeditør varsler togleder hvis det er behov for å holde tilbake toget i Straumsnes eller Djupvik.
6.7.2 Forsinkede tog
Når tog forventes å ankomme Narvik mer enn 30 minutter forsinket, skal togleder snarest mulig informere vedkommende operatør om forventet ankomst.
Avgående tog fra Narvik som blir forsinket av operatør skal i hvert enkelt tilfelle meldes togekspeditør. Dette skal skje senest ved rutemessig avgang, og inneholde opplysning om forventet forsinkelse.
6.7.3 Togekspeditørtjeneste
Togekspeditør Narvik er fritatt fra å være til stede på plattformen eller ved togveien for tog som kjører til/fra fjernstyrt strekning. Fritaket gjelder i tidsrommet fra kl. 20:00 til kl. 07:00 mandag til fredag, og fra kl. 19:00 til kl. 09:30 i helger og på helligdager. Det er gitt unntak fra Trafikkregler for jernbanenettet kap. 5.
6.7.4 Største tillatte toglengde
Største tillatte toglengde på Ofotbanen er 550 meter. Toglengder utover dette kan framføres etter avtale med operatør for den enkelte rutetermin, eller etter avtale med togleder i hvert enkelt tilfelle.
Malmtog med 68 vogner og Iore lokomotiv er 746 meter.
Største tillatte togvekt for østgående malmtog
Østgående malmtog fra Narvik til Riskgrensen tillates en vekt på inntil 4600 tonn.
6.7.5 Strømforbruk østgående tog
Store avvik i forhold til ruteplan på østgående tog kan medføre høy belastning på Rombak omformerstasjon. I slike tilfeller skal togleder kontakte elkraftsentralen for tilpasning av trafikk til produksjon i omformeren.
6.7.6 Skifting på Katterat stasjon
Arbeidsmaskiner skal ikke under noen omstendigheter skiftes inn i besatt spor bak persontog eller godstog på Katterat stasjon.
6.7.7 Vending av lokomotiver
Vending av lokomotiver kan bare skje ved kjøring over triangelspor i Narvik.
6.7.8 Trafikkering/kjøretillatelse på Narvik stasjonsområde
6.7.8.1 Kjøring til og fra Narvikterminalen
Det er etablert porter tilhørende kaispor 1 og 2, og spor 14 på Narvikterminalen ved km 0,175, for etablering av ISPS-område (International Ship and Port Facility Security Code). ISPS-område etableres ved at portene stenges to timer før skipsanløp til kaien og åpnes igjen når skipet har forlatt kaien. Portene er merket med skilt og lys.
6.7.8.2 Skiftebevegelser på Narvikterminalen/Havnesporet
- Ved skifting på Narvikterminalen eller Havnesporet må txp frigi både Narvikterminalen og Havnesporet.
- Skift/tog som skal fra Fagerneslinjen og inn på Narvikterminalen må betjene veibomanlegg ved km 0,3 (gamle E6). Dvergsignal R208 vil vise «Kjøring forbudt» inntil planovergangen er sikret.
- Fører eller skifteleder er ansvarlig for betjening av veibomanlegget og for at KL-anlegget på Narvikterminalen er spenningssat før kjøring med elektrisk trekkraftkjøretøy iverksettes.
- Bryter for innkobling av KL-anlegget skal betjenes av personale med særlig godkjenning, og etter egen instruks.
- Det tillates kun et skiftelag/en skiftekoordinator om gangen på Narvikterminalen og Havnesporet.
- Dersom flere skiftelag fra forskjellige jernbaneforetak skal utføre skifting på Narvikterminalen samtidig, skal Bane NOR utpeke en skiftekoordinator.
6.7.8.2.1 Skiftekoordinator
Skiftekoordinator må være kjent på Narvikterminalen og kjenne til bestemmelser som gjelder for skifting på terminalen. Skiftekoordinator må selv vurdere om vedkommende kan utføre andre arbeidsoppgaver. Kommunikasjon mellom skifteleder og skiftekoordinator skal forgå på togradio.
6.7.8.2.2 Skifting med skiftekoordinator
- Skifteleder skal oppgi sitt GSM-R nummer til togekspeditør.
- Skifteleder melder seg til skiftekoordinator og avtaler skifting.
- Skiftekoordinator gir nødvendige instruksjoner til skiftelederne for å sikre at skiftingen med flere skiftelag ikke kan føre til farlige situasjoner. Skiftekoordinator avgjør prioritering av skiftingen mellom skiftelagene der det er nødvendig på en ikke-diskriminerende måte. Vedtatt sporbruksplan for skifting ved Narvikterminalen er førende for denne prioriteringen.
- Skifteleder melder til skiftekoordinator at skifting avsluttes.
- Skifteleder som iverksatte skifting melder om at skifting er avsluttet til togekspeditør Narvik.
- Hvis et annet skiftelag enn det som iverksatte skiftingen ønsker å fortsette skifting, må skifteleder i det skiftelaget som ønsker å fortsette skiftingen kontakte togekspeditør Narvik for å innhente ny tillatelse.
For frakobling av kontaktledningsanlegget på Narvikterminalen er det utarbeidet egen prosedyre.
6.7.8.3 Skifteprofil
Enkelte dvergsignaler står innenfor skifteprofilet.
6.7.8.4 Skiftebevegelser på Tomta
- Tomta er avgrenset av dvergsignalene R104 og R206 på Forbindelseslinjen. Kun ett skiftelag kan skifte på området om gangen.
- All trafikk til og fra Tomta skal være i form av skifting etter tillatelse fra togekspeditør Narvik. Togekspeditøren sperrer for signalstilling i betjeningsanlegget mens skifting pågår på Tomta.
- Skift som har kjørt inn på Tomta skal melde fra til txp straks de har fullført skifteveien.
- Dersom det er behov for ytterligere skifting etter dette, kan dette avtales med txp samtidig som skifteveien blir gitt. Endt skifting skal alltid meldes til txp.
6.7.8.5 Kjøring til og fra LKAB terminal Narvik
Tog som ankommer Narvik stasjon, og som skal til LKAB terminal, fremføres til spor 4 eller spor 5. Signal 66 «Togvei slutt» er plassert ved dvergsignal R302 og R304. Dvergsignalene betjenes av stillverksoperatør for LKAB terminal Narvik.
For tog fra LKAB terminal som melder seg klar til avgang, kan togekspeditør gi signal «Kjøretillatelse» ved bruk av togradio etter at indre hovedsignal 4515 (spor 4) eller 4525 (spor 5) og utkjørhovedsignal L 453 er stilt til kjørsignal.
All annen trafikk til og fra LKAB terminal Narvik er å betrakte som skifting, og skal framføres ved bruk av skiftesignaler.
6.7.8.6 Skisse over Narvik stasjons trafikkeringsområde

6.7.9 Begrensninger av akseltrykk på Narvik stasjons sporforbindelser
Ofotbanen har generelt en maksimal aksellast på 31 tonn og metervekt 12.0 tonn. Følgende begrensninger gjelder imidlertid:
Spor | Aksellast |
---|---|
Narvik stasjon spor 1 | 22,5 tonn |
Gjeldende aksellast for spor 2, 4, 5, 6, 7, 8, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 21, 22, 30 og 31 Narvikterminalen | 22,5 tonn |
Kaispor 1 og 2 | 22,5 tonn |
Havnesporet | 22,5 tonn |
Tomta og forbindelsen | 22,5 tonn1 |
Nedrelinja | 22,5 tonn1 |
Driftsbanegården | 22,5 tonn |
1 Lokomotiv (31t) tillates fremført for vending. Lokomotiv over 22,5t fremføres i 5 km/t.
6.7.10 Grense norsk/svensk toglederstrekning
Norsk toglederstrekning slutter, og svensk toglederstrekning begynner, ved innkjørhovedsignal B 412, Bjørnfjell østre ende. Signalet er plassert på geografisk grense ved km 41,943, som er tilsvarende svensk km 1542,573.
Forsignal til innkjørhovedsignal B 412, er plassert på venstre side i kjøreretningen ved svensk km 1541,698.
For kjøring fra Bjørnfjell mot Vassijaure er det satt opp svensk utfartsblocksignal 387, med forsignal til følgende svensk mellanblocksignal. Signalene er plassert på venstre side i kjøreretningen i overbygg ved km 41,943 (geografisk grense).
I de tilfeller togleder må gi tillatelse til passering av utkjørhovedsignal som ikke kan vise kjørsignal i Bjørnfjell mot Vassijaure, skal dette skje etter konferanse med fjärrtågklareraren i Boden.
Denne tillatelsen gjelder da fram til svensk utfartsblocksignal 387, plassert ved km 41,943 (geografisk grense). Viser utfartsblocksignal 387 kjør, kan toget fortsette. Viser utfartsblocksignal 387 stopp, skal fører ringe fjärrtogklarerer i Boden og innhente nærmere tillatelse.
6.7.11 Planoverganger
Gb = Grinder, bevokt
(Planoverganger med 1/2 Ba og 1/2 Be er beskrevet i Strekningsbeskrivelse for Ofotbanen.
Navn | Km | Underlagt stasjon | Hva slags stengsel | Strekning |
---|---|---|---|---|
Overgang | 12.7 | Fri linje | Gb | Narvik–Straumsnes |
Overgang Rombak omf. | 20.35 | Rombak | Ingen | Rombak st. |
Overgang | 32,4 | Fri linje | Ingen | Katterat–Bjørnfjell |
6.7.12 Rasvarslingsanlegg
Rasvarslingsanlegg km 9,660–12,495
Rasvarslingsanlegget er utstyrt med hhv. rasvarslingssignal og baliser. Anlegget som skal registrere ras er delt opp i 4 seksjoner innenfor orienteringsstolpene:
Seksjon | Km |
---|---|
Seksjon nr. 1 | km 10,460–10,530 |
Seksjon nr. 2 | km 10,680–10.720 |
Seksjon nr. 3 | km 11,150–11,350 |
Seksjon nr. 4 | km 11.580–11,630 |
Rasvarslingsanlegg km 31,771–34,460
Rasvarslingsanlegget er ikke dekket av rasvarslingssignaler, men er satt i avhengighet til linjeblokken. Anlegget er delt opp i følgende 7 seksjoner:
Seksjon | Km |
---|---|
Seksjon nr. 1 | km 31,774–31,873 |
Seksjon nr. 2 | km 32,023–32,268 |
Seksjon nr. 3 | km 32,268–32,403 |
Seksjon nr. 4 | km 32,408–32,543 |
Seksjon nr. 5 | km 33,058–33,097 |
Seksjon nr. 6 | km 33,688–33,940 |
Seksjon nr. 7 | km 34,340–34,450 |
6.7.13 Kontaktledningsanlegg
6.7.13.1 Oversikt over jordingsbrytere på Ofotbanen
Sted | Jord.bryter (24 nr.) | Sikring av jordingsbryter | Anm. |
---|---|---|---|
Narvikterminalen spor 1 | 1 | Hengelås | |
Narvikterminalen (hele) | 3 | Hengelås | |
Narvikterminalen spor 5 | 5 | Hengelås | |
Narvikterminalen spor 6 | 6 | Hengelås | |
Tomta, Forbindelsen | 10 | Hengelås | |
Tomta lokstall 2 spor3 med tilhørende beskyttelsesseksjon | 12 | Hengelås | Se 6.7.13.2 |
Tomta lokstall 2 spor 4 med tilhørende beskyttelsesseksjon | 13 | Hengelås | Se 6.7.13.2 |
Forbindelsen, Nedrelinjen | 14 | Hengelås/betjeningsstang | |
Fagerneslinjen | 15 | Hengelås | |
Spor 2 | 18 | Hengelås | |
Spor 3 | 211 | Hengelås/betjeningsstang |
6.7.13.2 Instruks for til- og frakobling av spenningen på kontaktledningsanlegget over spor 3 og 4 på Tomta i lokstall 2 og beskyttelsesseksjonene foran
- Normalstillingen for kontaktledningsanlegget i og foran lokstall 2 er at bryter 24-12-J ligger ute. Dermed vil kontaktledningen over sporene i lokstallen være frakoblet og jordet, og beskyttelses-seksjoner foran lokstallen vil være frakoblet.
- Ved skifting med elektriske lokomotiv inn i lokstall 2 spor 3 og 4, må fører stoppe foran mast nr. 165 hvor skilt 65 C «Utkobling foran dødseksjon» er montert, og legge inn bryter 24-12-J i mast nr. 157. Dermed vil beskyttelses-seksjonene foran lokstall 2 spor 3 og 4 inne i lokstallen bli spenningssatt.
- Etter endt skiftebevegelse må bryter 24-12-J legges ut.
- Før fører spenningssetter kontaktledningen må føreren forsikre seg om at det ikke er personer eller kjøretøy i nærheten av kontaktledningen inne i lokstallen og ved beskyttelses-seksjonene. Personalet i lokstallen skal informeres om at spenningen blir påsatt.
- Ved arbeid på vogn- eller lokomotivtak skal kontaktledningen være frakoblet og jordet. Personalet som foretar arbeid på vogn- eller lokomotivtak skal benytte egen bryterlås som låser bryter 24-12-J i stilling «ute» og «jordet».
- Skilt «Arbeid pågår» skal henges på bryterhåndtaket.
6.7.13.3 Nødfrakobling av kontaktledningen
Nødfrakoblingsknapper som omfatter strekningen LKAB terminal Narvik–Narvik–Riksgrensen er montert på følgende steder:
- Txp, Narvik stasjon.
- På samtlige stasjoner langs banen. Knappen er merket NØDSTOPP.
- Rombak omformerstasjon.
Blir kontaktledningen spenningsløs, skal togene stanses snarest mulig.
6.7.13.4 Ekstra sikringstiltak ved frakobling av kontaktledning på Narvik stasjon
Hvor jordingsstang er hengt opp skal føres i togmeldingsbok.
6.7.14 Sikringsanlegg
Betjening av sporveksler
Ved sveiving av sporvekslene 4 og 6 på Narvik stasjon må en først bryte strømmen til drivmaskinen. Dette gjøres ved å sette sveiven inn i venstre åpning i kassen og vri en kvart omdreining til venstre. Så kan en sveive sporvekselen ved å bruke sveiven i høyre åpning på kassen. Til slutt vris en kvart omdreining til høyre i venstre åpning for å koble inn strøm igjen.
6.7.15 ledig
6.7.16 Håndtering av feilaktig belagte sporfelt på Ofotbanen
Hendelse | Banevakten skal | Toglederen skal |
---|---|---|
Togleder oppdager feilaktige belagte sporfelt på strekningen | Sperre strekningen og stoppe trafikken inntil videre. Godstog holdes tilbake i Narvik og Bjørnfjell inntil situasjonen er avklart. | |
Registrere hendelsen i Hendelseslogg, og sende ut SMS og AT melding dersom trafikken påvirkes. | ||
Kalle ut banevakten på Ofotbanen. | ||
Banevakten mottar beskjed om feilaktig belagte sporfelt på strekningen | Vurdere om signalvakten skal være med på feilretting. | Utarbeide rute for arbeidstog, dersom det vil kreves visitasjonskjøring for feilsøk/feilretting. |
Sammen med evt signalvakt, rykke ut til stedet, ev. visitere strekningen med arbeidstog og gjøre faglige vurderinger.. | ||
Vurderer om feil kan utbedres umiddelbart, eller om utstyr må skaffes til veie. Ved eventuell påvente av utstyr i samråd med toglederen vurdere om persontog kan passere stedet med redusert hastighet. Hvis det er mulig kjører arbeidstoget tilbake/fram til nærmeste stasjon slik at strekningen blir klar for framføring av persontog. | Motta beskjed når arbeidstog er inne på stasjon, og persontog kan tillates framføres over strekningen. Persontog får tillatelse til framføring med betingelser (halv sikthastighet, evt. ytterligere redusert hastighet ved angitt km). Når persontog er kommet fram til neste stasjon, kan feilretting på strekningen gjenopptas. | |
I samarbeid med ev. signalvakt, utbedre feilen. | ||
Melder til togleder når strekningen er klar for trafikk | Registrere i Hendelseslogg at feilen er utbedret, og sende ut evt SMS og AT-melding. Normal trafikk gjenopptas. |