6.6 Særbestemmelser Nordlandsbanen

Publisert: 24. mars 2014

Oppdatert: 28. august 2025

På strekningen Eiterstraum–Bodø kan disponering av strekning for arbeid iverksettes etter at tog har passert arbeidsstedet.

6.6.1 Skifteinnstruks for Ranheim Papirfabrikk A/S Sidespor

  • Spor 6 og spor 8 går fra Ranheim stasjon og inn på fabrikkområdet. Disse krysser en fylkesvei (Reppevegen) og har dårlig sikt. Grinder sperrer begge spor. Skiftepersonalet skal betjene disse samt sperre/bevokte veien før skift kan passere. Ved planovergangen i spor 6 er montert et skap med tau og flaggskive for sperring av veien.
  • Hvert skift til Ranheim Papirfabrikk A/S må bruke togstav. Denne hentes/innleveres hos txp. Kontrollåsnøkkel og sporsperrenøkkel er festet til togstaven.
  • Føreren skal gi signal «Tog kommer» foran planovergangene. Det må alltid påberegnes aktivitet ved og over fabrikkens spor.
  • I spor 6 er det montert dobbel sporsperre ca. 150 m fra sporslutt. I spor 8 er det montert dobbelt sporsperre ca. 170 m fra Reppeveien. Sperrene har sporsperresignal uten lys.
  • Under skifting på ett av buttsporene ved Papirlageret, skal skifteleder forvisse seg om at vogner på det tilliggende buttsporet er forsvarlig avbremset og sikret med bremsesko.
  • På grunn av fall opptil 38 ‰ i spor 6 og 27 ‰ i spor 8 skal lokomotivet alltid tilkobles skiftet ytterst mot fallretningen. Antall vogner i skiftet reguleres etter forholdene i det enkelte tilfelle.
  • Ved kjøring inn på fabrikksporene skal sporveksler/sporsperrer/S-lås som inngår i Ranheim stasjons sikringsanlegg umiddelbart legges tilbake i normalstilling. I spor 6 og 8 skal vogner hensettes på to parallelle bremsesko og med alle aksler innenfor dobbeltsperren. Dette gjelder også når lokomotivet forlater vognene for kortvaring ny

6.6.2 Hell stasjon, skifting på Muruvik hensetting/skiftespor

  1. Tillatelse til skifting til og fra Muruvik skiftespor/hensettingsspor skal innhentes fra togleder/togekspeditør.
  2. Det er kun tillatt med ett skift eller arbeid om gangen på skiftesporet/hensettingssporet.
  3. Dersom det foregår skifting på Muruvik skal dette informeres om mellom togleder og togekspeditør når stasjon gjøres betjent/ubetjent.

6.6.3 Skogn stasjon – skifting på Fiborgtangen industrispor

  1. Tillatelse til skifting til og fra Fiborgtangen skal innhentes fra togleder.
  2. Det er kun tillatt med ett skift eller arbeid om gangen på skiftesporet.
  3. Skifteleder er ansvarlig for å informere Norske skog før ankomst på Fiborgtangen.
  4. Før kjøring over den sikrede planovergangen (Be) på sporet til kaia, må Be-anlegget sperres manuelt. Bommene heves automatisk når skiftet er passert planovergangen. Sperring av vei bør unngås mens lastebiler med tømmerlass er på vei ned bakken mot planovergangen. Trykknapper for betjening av Be-anlegget er plassert:
    • foran tungespiss ved første sporveksel i kjøreretning fra Skogn stasjon
    • i eget betjeningsskap i apparatskapet ved planovergangen
    • ved planovergangen på kaia
  5. Ved skifting fra Fiborgtangen til Skogn stasjon skal skiftet stoppe foran planovergangen ved Mønsterhaugveien, med mindre høyt skiftesignal Z1 viser skifting tillatt.

6.6.4 Verdal sidespor mellom automatisk sikret planovergang og innkoblingsfelt

6.6.4.1 Skifting ved Verdal industrispor

  1. 20 km/t er største hastighet ved skifting på Verdal industrispor.
  2. En av skiftebetjeningen må ta plass foran på skiftet før passering av planoverganger, samt andre trafikkerte områder uten bevoktning på Ørin industriområde.
  3. Når skift skal passere den sikrede planovergangen som er felles for E6 og Venusveien, skal skiftet stoppe foran W1 eller W2. Be-anlegget må betjenes fra betjeninstrykknappene som er plassert:
    • ved W1 øst for E6
    • i eget betjeningsskap på planovergangskiosken mellom E6 og Venusveien
  4. Sperring mot veitrafikk bør unngås ved stor trafikk på E6.
  5. Det kan tillates mer enn ett skift på strekingen mellom Verdal industrispors start ved km 94,44 og Ørin industriområde dersom:
    • betjeningen er informert i hvert enkelt tilfelle
    • Skiftelederne i detalj har avtalt hvordan skiftingen skal foregå

6.6.4.2 Ørmælen planovergang km 95,20, mellom Bergsgrav og Verdal

Sporvekselen for Verdal industrispor (km 94,44 mellom Bergsgrav og Verdal) ligger mellom planovergangen og innkoblingsfeltet sør for planovergangen.

Ved kjøring på togvei fra Bergsgrav stasjon til Verdal industrispor kobles Ørmælen planovergang automatisk inn. Planovergangen forblir sperret etter innkjøring til sidesporet. Når toglederen har tatt tilbake frigivningen av sidesporet og manuelt nøytralstilt linjeblokken, skal toglederen oppheve sperringen av planovergangen.

Ved kjøring fra Verdal industrispor til Verdal stasjon må planovergangen sperres manuelt ved å betjene trykknapp og stiller i apparatskapet for samlelåsen ved sidesporet. Sperringen av planovergangen oppheves automatisk etter passering

6.6.5 Enkelt veisignalanlegg ved Malvik plo, Halset plo, Jørstadmoen plo og Fredvang plo

Malvik plo ligger ved km. 14,738.

Halset plo ligger ved km 142,210 mellom Steinkjer og Stod.

Jørstadmoen plo ligger ved km. 171,487 mellom Starrgrasmyra og Snåsa.

Fredvang plo ligger ved km 282,330 mellom Lassemoen og Namsskogan.

Signalanleggene har ordinære lyssignaler mot vei, men ikke lyssignal mot tog.

Ved disponering av strekning for kjøring av arbeidstog
Anleggene har ikke forbikoblingsknapp. Arbeidstog må kjøre forbi utkoblingssløyfen ved planovergangene for å oppheve sperring for veifarende.

Ved disponering av strekning for arbeid
Innkoblingssløyfen for planovergangene må ikke kortsluttes. Om nødvendig, må signalanleggene settes midlertidig ut av bruk mens arbeid pågår.

Innkoblingsløyfen for Malvik plo ligger ved km 13,970 og ved km 15,547, og er markert med signal 64A «Grense-/innkoblingsstolpe» ved km 13,995 og ved km 15,552.

Innkoblingssløyfen for Halset plo ligger ved km 141,070 og ved km 143,330, og er markert med signal 64A «Grense-/innkoblingsstolpe» ved km 141,055 og ved km 143,345.

Innkoblingssløyfen for Jørstadmoen plo ligger ved km 170,462 og ved km 172,590, og er markert med signal 64A «Grense-/innkoblingsstolpe» ved km 170,447 og ved km 172,605.

Innkoblingssløyfen for Fredvang plo ligger ved 281,210 og ved km 283,450, og er markert med signal 64A «Grense-/innkoblingsstolpe» ved km 281,195 og ved km 283,465.

6.6.6 Instruks for skifting til og fra hensetting Steinkjer stasjon

Skifting til hensettingsanlegget (spor 7 og 8)

  1. Fører melder til togleder at skiftet i spor 1 er klart for skifting til spor 7 eller 8.
  2. Togleder frigir skiftevei fra spor 1 (Z1/ZL). Sporveksel legges automatisk.
  3. Når sporfeltet i sporveksel 2 er blitt fritt tar togleder tilbake skiftevei fra spor 1 (Z1/ZL). Deretter frigir togleder skiftevei til spor 7 (Z1/Z7) eller spor 8 (Z1/Z8). Sporveksler legges automatisk.
  4. Når fører har stoppet ved lengdeskilt i spor 7 eller 8 melder fører til togleder at skifting er avsluttet. Hvis fører har stoppet for dieselfylling skal togleder underrettes om at skifting er avsluttet.
  5. Togleder tar tilbake skiftevei til spor 7 (Z1/Z7) eller spor 8 (Z1/Z8). Etter 10 sekunder legges sporsperre/-veksel Sp.III/15b/d automatisk tilbake til normalstilling.
  6. Hvis skiftet skal flyttes fra spor 7a til 7b eller fra spor 8a til 8b etter dieselfylling trenger ikke fører å anmode togleder om frigiving for skifting.

Skifting fra hensettingsanlegget (spor 7 og 8)

  1. Fører melder til togleder at skiftet i spor 7 eller spor 8 er klart for skifting til spor 1.
  2. Togleder frigir skiftevei fra spor 7 (Z1/Z7) eller spor 8 (Z1/Z8). Sporveksler legges automatisk.
  3. Når sporfeltet i sporveksel 2 er blitt fritt tar togleder tilbake skiftevei fra spor 7 (Z1/Z7) eller spor 8 (Z1/Z8). Etter 10 sekunder legges sporsperre/-veksel Sp.III/15b/d automatisk tilbake til normalstilling. Deretter frigir togleder skiftevei til spor 1 (Z1/ZL). Sporveksel legges automatisk.
  4. Når fører har stoppet ved toglengdeskilt i spor 1 melder fører til togleder at skifting er avsluttet.
  5. Togleder tar tilbake skiftevei (Z1/ZL).

6.6.7 Grong stasjon – forsignal B

Forsignal B står på venstre side ved km 223,528–3318 m utenfor innkjørhovedsignalet.

Vedrørende innkjøring av tog nordfra
For å unngå stopp foran innkjørhovedsignal B i Medjåtunnelen av hensyn til passasjerer og personale (dieseleksos og annet ubehag i tunnel), skal togleder sørge for klar innkjørtogvei i god tid.

Tog som likevel får signal 23 «Forvent stopp» i forsignal B, bør om mulig stoppe foran/ved forsignalet, og kontakte togleder.

På grunn av kort siktavstand til forsignal B er det satt opp et gult lysreflekterende informasjonsskilt med følgende tekst: «800 m forsignal B».

6.6.8 Mo i Rana stasjon: Sikringsanlegg, kjøring til og fra Gullsmedvik spor, og halemagnet/sistevognskontroll

Togekspeditøren er fritatt fra å være til stede ved togveien for tog til og fra Gullsmedvik, samt nordgående togs avgang fra utkjørhovedsignal L 643.

Instruks for kjøring av tog fra og til Gullsmedvik spor

Når tog i Gullsmedvik er klar for avgang, ringer føreren til togekspeditør Mo i Rana og melder toget klart for avgang.

Ved behov for eventuell manuell omlegging av sporsperre VIII og sporveksel 202 er sveiver plassert i eget sveivskap på apparatkiosken ved sporveksel 202 – på østre side av hovedsporet.

Halemagnet
Malmtog som kjører inn på Gullsmedvik spor skal være utstyrt med halemagnet for sistevognskontroll. Halemagnetsystemet består av:

  • mottaker, markert med blå/hvit markeringsstolpe, plassert i sporet ca. 15 m innenfor utkjørhovedsignal N
  • sender halemagnet, som plasseres på krok på siste vogn
  • dekoder plassert i relekiosk i Gullsmedvik

Ved innkjøring fra Skonseng til Gullsmedvik (ankomststasjon) kreves det i tillegg til ordinær passasjekontroll også registrert halemagnet (sistevognskontroll) i riktig kjøreretning for toget. Når halemagneten er registrert korrekt, kan togveien utløses på vanlig måte når togveiklokken ringer og togekspeditør betjener trykknapp B.

Ved innkjøring til Gullsmedvik på innkjørhovedsignal, men eventuelt uten at toget bruker halemagnet, må det kontrolleres at hele toget er kommet inn ved å bruke følgende ordlyd:
«Dette er fører i tog … Tog … er kommet inn på Gullsmedvik spor.»

Togekspeditør må deretter foreta hjelpeutløsning av togveien.

Dersom tog til Gullsmedvik får tillatelse til å passere innkjørhovedsignal B i «Stopp», vil halemagnetsystemet ikke være virksomt, og manuell sistevognskontroll må foretas.

Halemagnetsystemet er ikke virksomt ved kjøring ut fra Gullsmedvik eller ved kjøring på dvergsignal.

Instruks for skifting på Gullsmedvik spor
Fører, skal før skifting/kjøring inne i silohallen begynner, kontrollere at portene i begge ender av hallen er åpnet.

6.6.9 Arbeid og rensk i malmsilo Gullsmedvik

6.6.9.1 Arbeid i spor 

Alt arbeid i og ved spor på Gullsmedvik skjer etter regelverk for arbeid i spor (TJN), og hovedsikkerhetsvakt skal benyttes. Arbeid i spor må skje i perioder hvor det ikke foregår skifting i Gullsmedvik. 
Arbeid med hovedsikkerhetsvakt gjennomføres slik:
  1. Hovedsikkerhetsvakt kontakter kontrollrommet i Gullsmedvik, og oppgir navn, telefonnummer og estimert varighet for ønsket arbeid.
  2. Hovedsikkerhetsvakt skal så kontakte togekspeditør Mo i Rana og forespørre om arbeid i spor.
  3. Togekspeditør Mo i Rana, kontakter kontrollrommet i Gullsmedvik og avklarer at arbeidet kan tillates.
  4. Togekspeditør Mo i Rana ringer til hovedsikkerhetsvakt for iverksettelse av arbeid i spor, i henhold til regelverk for arbeid i spor (TJN).
  5. Når arbeid i spor skal avsluttes, skal hovedsikkerhetsvakt kontakte togekspeditør Mo i Rana, og avslutte arbeidet i henhold til regelverk for arbeid i spor (TJN).
  6. Hovedsikkerhetsvakt skal så kontakte kontrollrommet i Gullsmedvik og opplyse om at arbeidet er avsluttet. 
  7. Kontrollrommet i Gullsmedvik varsler togekspeditør Mo i Rana om at hovedsikkerhetsvakt har informert om at arbeid er avsluttet.

6.6.9.2 Sikring for rensk av jernbanespor i malmsiloen Gullsmedvik

Rana Gruber A/S foretar etter behov rensk av jernbanesporene i råmalmsiloen i Gullsmedvik.
  1. Alt arbeid skal foretas i tidsrom da skifting ikke utføres, og kan kun foregå i malmsilo (arbeid i/ved spor utenfor malmsilo følger regelverk for arbeid i spor).
  2. Ansvarlig for arbeid og ferdsel kontakter togekspeditør Mo i Rana stasjon på togradio for avtale, før arbeid eller ferdsel settes i verk.
  3. Togekspeditør Mo i Rana noterer avtalt arbeid med klokkeslett og den ansvarliges navn i togmeldingsboken.
  4. På stillerapparatet ved Mo i Rana stasjon skal stillere benevnt «Lok 3» og «R 202», samt togveistiller B N inne i Gullsmedvik, påsettes kontrollmiddel av togekspeditør Mo i Rana.
  5. Etter at arbeidet er avsluttet, gir den ansvarlige i Gullsmedvik togekspeditør Mo i Rana beskjed om dette. Avsluttet arbeid og ferdsel markeres i togmeldingsboka med anførsel av klokkeslett og navn på melder. Kontrollmiddel kan deretter fjernes.

6.6.10 Instruks for skifting på Ørtfjell

6.6.10.1 Generelt

Etter avtale med Rana Gruber er følgende rutiner fastlagt:

  1. Før skifting inn til lasteanlegget tillates, skal kontrollampen i ekspedisjonshuset Ørtfjell stasjon vise grønt lys. Signalet stilles av ansvarshavende i siloen (opplasteren) og skal bekreftes av togekspeditøren over telefon. Deretter er det klart for skiftet fra spor II eller spor 3 (omløpssporet) til lasteanlegget.
  2. For regulering av kjøring mot Ørtfjell stasjon er ensidig høyt skiftesignal satt opp 45 m utenfor tunnelåpningen på venstre side. Signalet betjenes av togekspeditør etter «Instruks for bruk av enkelt innkjørsignal ved Ørtfjell stasjon».
  3. Kontakt med fører/skifteleder etter at skiftet har kjørt inn i tunnelen skjer via opplaster, da det ikke er togradiodekning i tunnelen.
  4. Skiftingen kan utføres uten utkikksmann på bakerste vogn.

6.6.10.2 Tillatelse til skifting

Etter tillatelse fra txp kan malmtoget bakkes inn til lasteanlegget. Når skiftet er inne på Rana Grubers område skal skifteleder melde fra til txp at skifting er avsluttet på Ørtfjell stasjon.

Etter at lasting er ferdig, ringer opplaster til txp for tillatelse til å skifte til togspor. Txp stiller høyt skiftesignal. Når skiftet har kommen inn i togspor, skal skifteleder melde til txp at skiftingen er avsluttet, og skiftesignalet tas tilbake.

6.6.10.3 Lasting og lossing

  1. Rana Gruber har montert ringeklokke og blinklys ved tunnelåpning og lasteanlegg. Varslingen inntrer idet kjøretøy (i retning mot tunnelen) passerer fotocelle ved vestre bruende. Det er også montert digitalskjermer i tunellveggen, som viser togets hastighet under lasting.
  2. Største hastighet ved innkjøring til vognvekt/silo skal være 5 km/t. Vanlig lastefart er 0,8 km/t–1,2 km/t, såframt det ikke er avtalt annen hastighet på forhånd.
  3. Lyssignaler til fører ved lasting av malmvogner:
    • Ett hvitt blinklys: varsomt fram
    • To hvite blinklys: vanlig lastefart.
    • Tre hvite blinklys: hurtigere.
    • Tre hvite faste lys: ferdiglastet.
    • Ett rødt fast lys: stopp.
  4. For å forebygge fastfrysing av last, skal malmtogene i kuldeperioder kjøres ut av tunnelen så nær opp til tidspunkt for avgang som mulig.
  5. Ved overlast av vognene vil opplaster gi tillatelse til togekspeditør til å bakke toget til lossested. Skiftet styres av opplaster ved bruk av skifteradio, slik at overlastet vogn stopper ved losserampen.
  6. Når lossing av vognene er utført gir fører/skifteleder beskjed til opplaster hvis det er behov for å bakke inn i tunnelen igjen. Dette for å få høy nok hastighet til å kjøre fram til Ørtfjell stasjon.

6.6.10.4 Annen aktivitet

All aktivitet som skal foregå fra ensidig høyt skiftesignal og inn på Rana Grubers område, skal avklares med opplaster.

Arbeid i og ved spor som Rana Gruber er ansvarlig for, skal på forhånd være meldt av ansvarshavende i siloen til togekspeditør. Togekspeditør gir tillatelse til oppstart av arbeid i og ved spor.

Togekspeditør er ansvarlig for at skift ikke sendes mot eller inn i tunnelen når arbeid er iverksatt av Rana Gruber og når kontrollampen i ekspedisjonshuset Ørtfjell stasjon viser rødt lys.

Skift som belegger sidesporet/tunellen, samt arbeid i og ved spor, skal noteres i togmeldingsbok.

6.6.11 Fauske stasjon

Grunnet signaltelegrafens konstruksjon må Fauske stasjon være betjent for alle tog. Dette gjelder også arbeidstog som kjører ut/inn ved nærmeste betjente stasjon.

6.6.11.1 Losing av tog til Fauske godsspor

Foretaket skal avklare med togekspeditør (Txp) hvilke nordgående godstog som skal loses inn til godsterminalen – Spor 4 eller 5.
Følgende ordlyd benyttes når det er klart for losing inn på godsterminalen:
«Klart for tog…….. til sporsperre III i spor …»

  1. Txp varsler CargoNet/signalgiver på skifteradioen kanal 1 (samtalekanalen), når godstog sørfra er på tur inn. Signalgiver går over på skiftekanalen (som tilsvarer txps kanal 2).
  2. Etter at toget har stoppet ved sporveksel 1, kaller txp opp signalgiver på skifte-kanalen og forespør om det er klart for å lose toget inn på godsterminalen. Når dette er klart må txp underrette fører/skifteleder, ved bruk av fastsatt ordlyd, at toget/skiftet kan trekke inn på godsterminalen.
  3. Når toget trekker inn på terminalen står CargoNet/signalgiver i direkte kontakt med fører/skifteleder gjennom skifteradioen til toget har stoppet foran sporsperre III.
  4. Hvis det er behov for skifting, tar fører/skifteleder kontakt med txp for tillatelse til skifting.
  5. Txp går tilbake til kanal 1. Fører/skifteleder må meddele txp når skifting er avsluttet og toget er klar for avgang.