6.4 Særbestemmelser Meråkerbanen

Publisert: 24. mars 2014

Oppdatert: 16. juni 2025

På strekningen Hell–Storlien kan disponering av strekning for arbeid iverksettes etter at tog har passert arbeidsstedet

6.4.1 Sikringsanlegg Hell stasjon – sikringsanlegg Hell–Storlien

6.4.1.1 Generelt

Indre hovedsignal 1805 eller 1815 viser linjesignal M når togvei er stilt mot Meråkerbanen.

6.4.1.2 Betjeningsforhold

Hell stasjon er grensestasjon til de fjernstyrte strekningene Hommelvik–Hell og Hell–Stjørdal. Når stasjonen ikke er betjent med togekspeditør, er stasjonen fjernstyrt og togleder betjener sikringsanlegget på Hell.

6.4.1.3 Gudå stasjon

Når Gudå stasjon er ubetjent er den sikret ved A-låsing. Frigiving av kontrollåsnøkkelen foretas av togekspeditør Hell.

6.4.2 Framføring av tog på strekningen Kopperå–Storlien

6.4.2.1 Framføring av tog på strekningen Kopperå–Storlien

Kopperå stasjon er betjent for alle tog til/fra Storlien. Togleder Ånge fører «tkl- og tam-bok» i henhold til de svenske bestemmelsene.

6.4.2.2 Arbeid i spor på strekningen Kopperå–Storlien

Kopperå stasjon skal være betjent for alt arbeid i spor mellom Kopperå og Storlien. Dersom Hell stasjon er fjernstyrt, skal togekspeditør Kopperå varsle togleder Nord om at stasjonen gjøres betjent.

Togekspeditør Kopperå skal kontakte Fjärrtogklarerare Ånge for sperring av strekningen Kopperå–Storlien før arbeid tillates iverksatt på strekningen. Hovedsikkerhetsvakten skal kun ha kommunikasjon med togekspeditør Kopperå. Ved disponering for arbeid må hovedsikkerhetsvakt selv sikre arbeidsstedet med signal 1A/B «Stopp» mot Storlien stasjon.

6.4.2.3 Anleggsområde-jernbane på strekningen Hell–Storlien

For å sikre at strekningen fra Hell til Storlien blir sperret i sin helhet før arbeid iverksettes, skal hovedsikkerhetsvakten kontakte togekspeditør Kopperå ved forespørsel om opprettelse av anleggsområde-jernbane. Togekspeditør Kopperå skal deretter kontakte Fjärrtogklarerare Ånge for sperring av strekningen Kopperå–Storlien. Videre følges bestemmelsene for arbeid i spor som beskrevet i Bane NORs Trafikkregler for jernbanenettet (TJN).

6.4.3 Togmeldinger

Togmeldinger utveksles på togradio mellom togekspeditør Kopperå og Fjärrtågklarerare (Fjtkl) Ånge etter nedenstående instruks. Ved feil på togradio kan det, med tillatelse fra togleder Trondheim, utveksles togmeldinger på det interne telefonnettet eller det eksterne nettet (rikstelefonnettet).

Togmeldinger utveksles på togradio mellom togekspeditør Kopperå og Fjärrtågklarerare (Fjtkl) Ånge etter følgende instruks:

Tog til Storlien:

  • Togekspeditør Kopperå sender avgangsmelding til Fjtkl Ånge som stiller innkjørhovedsignal (infartssignal) Hsi 21 i «kjør» på Storlien stasjon og svarer på avgangsmeldingen.
  • Togekspeditør Kopperå gir kjøretillatelse til toget. Når toget er kommet inn på Storlien stasjon skal føreren ringe Fjtkl Ånge på togradio og bekrefte at toget i sin helhet er kommet inn på Storlien stasjon.
  • Fjtkl Ånge sender ankomstmelding til togekspeditør Kopperå.

Tog fra Storlien:

  • Fører underretter Fjtkl Ånge om at toget er klart for avgang.
  • Fjtkl Ånge sender avgangsmelding til togekspeditør Kopperå og stiller utkjørhovedsignal (mellansignal og utfartsignal) på Storlien til «Kjør».
  • Når toget er kommet til Kopperå, sender togekspeditør Kopperå ankomstmelding til Fjtkl Ånge.

6.4.4 Særskilte bestemmelser

6.4.4.1 Kunngjøringer om togtrafikken

Kunngjøringer til tog fra Storlien fordeles normalt via FIDO.

Togekspeditør Kopperå fordeler eventuelle kryssings- og forbikjøringsordre via togradio.

Kunngjøringer og kryssings- og forbikjøringsordre som berører strekningen Kopperå–Storlien tildeles Fjtkl Ånge mot erkjennelse.

Kunngjøringer som gjelder Storlien stasjon, sender Fjtkl Ånge på togradio/telefon til togekspeditør Kopperå. Togekspeditør Kopperå erkjenner kunngjøringen ved å gjenta den for Fjtkl Ånge og bemerke fordeling til tog. Togekspeditør Kopperå noterer kunngjøringens nummer i togmeldingsboken.

6.4.5 Storlien st. – sikringsanlegg

6.4.5.1 Hovedsignaler

Innkjørtogvei, utkjørtogvei og gjennomkjørtogveier er etablert i sporene I, II og III.

6.4.5.2 Signaler for innkjøring av tog

På venstre side i kjøreretningen for tog fra Kopperå er det satt opp:

  • infartsignal (Str 21) ved Riksgrensen, km 102,230 (svensk km-angivelse 751,825) med tilhørende forsignal (Str) ved km 101,401 mellom Kopperå og Riksgrensen
  • mellomsignal (Str 23) ved km 748,950 med tilhørende forsignal (Str) plassert ved km 749,830

6.4.5.3 Signaler for utkjøring av tog

På venstre side i kjøreretningen for tog til Kopperå er det satt opp:

  • mellomsignal Str 32 fra spor I, Str 34 fra spor II og Str 36 fra spor III
  • mellomsignal Str 40 ved km 748,849
  • utfartssignal (Str 42) ved km 751,825 på høyre side i kjøreretningen (Riksgrensen)

ATC
Det er ATC på Storlien stasjon. Inn- og utkoblingsbaliser er innlagt ved km 102,230 (Riksgrensen).

Skiftesignaler
Det er montert dvergsignaler (växlingsdvärgsignaler) på følgende hovedsignaler: Str 23, Str 31, Str 32, Str 33, Str 34, Str 35, Str 36 og Str 40.

Telefoner
Det er montert telefoner ved alle hovedsignaler, med unntak av Str 32, Str 34 og Str 36, som har felles telefon mellom spor 1 og spor 2 vest for plattform.