6.2 Særbestemmelser Dovrebanen

Publisert: 24. mars 2014

Oppdatert: 23. mai 2024

6.2.1 Veisignalanlegg Bulia (mot vei ved km 472.817)

Signalanlegget har ikke lyssignal mot tog.

Ved disponering av strekning for kjøring av arbeidstog
Anlegget har ikke forbikoblingsknapp, slik at arbeidstog må kjøre forbi utkoblingssløyfen ved planovergangen for å oppheve sperringen for veifarende.

Ved disponering av strekning for arbeid
Innkoblingssløyfene for planovergangen må ikke kortsluttes. Disse ligger ved km 471,829 og 473,790, og er merket med signal 64A «Grense-/innkoblingsstolpe». Hvis det er nødvendig, må signalanlegget settes midlertidig ut av bruk mens arbeidet pågår.

6.2.2 Trondheim godsterminal, Heggstadmoen

6.2.2.1 Frigiving/tilbaketaking av spor III mot Heggstadmoen

  1. Sporveksel 6/9 vil legges automatisk om for kjøring til/fra godsterminalen, når togleder sender en ordre om frigivning av spor lll mot Heggstadmoen.
  2. Når frigivningen er tatt tilbake vil sporveksel 6/9 etter 10 sekunder legges tilbake til normalstilling.

6.2.2.2 Skifting til godsterminal

  1. «Tablå godsterminal» (plassert ved sporveksel 6) skal betjenes når det er frigitt for skifting på godsterminalen og for spor lll mot Heggestadmoen.

    «Tablå godsterminal» er utstyrt med en hvit trykknapp med lampe for hvert spor. Sporveksel på godsterminal vil bli lagt i riktig stilling når trykknapp for det sporet som skal skiftes på betjenes. Tilhørende lampe på tablået tennes for å indikere at sporveksler er sikret og lagt i riktig stiling.
  2. Høyt skiftesignal på godsterminal tilhørende ønsket spor viser signal 42 «Skifting tillatt» en viss tid etter at tablå blir betjent. I denne tiden vil tablåer og lokalstillere på godsterminal være uvirksomme, og øvrige skiftesignaler på godsterminal viser signal 41 «Skifting forbudt».

6.2.2.3 Skifting på godsterminal

Skiftelengden begrenses av Rep. Z1 ved sporveksel 9.

Tablåer inne på terminalområdet kan betjenes når det er frigitt for skifting på godsterminalen.

Lokalstiller ved hvert enkelt spor blir virksom ved bruk av svart trykknapp merket «Lokal skifting godsterminal». Høye skiftesignal vil vise «skifting tillatt» og sporvekslene er sperret for omlegging fra tablået.

Lokalomstillere gjøres uvirksomme ved å betjene svart trykknapp på nytt.

Ønsket sporveksel legges om ved bruk av hvit trykknapp merket spor og spornummer. Lampe på tablået tennes for å indikere at sporvekslene er sikret i ønsket stilling, og høyt skiftesignal for ønsket spor viser «skifting tillatt» en viss tid etter at tablået blir betjent. Tablåer og lokalomstiller vil være uvirksomme, og øvrige skiftesignaler på godsterminalen viser «skifting forbudt».

6.2.2.4 Skifting fra godsterminal

  1. Når togleder har frigitt for skifting på godsterminalen, kan tablå og lokalstillere på godsterminal benyttes som beskrevet i «Skifting på godsterminal». Skift kan kjøre frem til Rep. Z1 ved sporveksel 9.
  2. Når togleder har frigitt spor III mot Heggstadmoen og sporveksel 6/9 ligger for kjøring fra godsterminal, vil skiftesignal Rep. Z1 vise signal 42 «Skifting tillatt».

6.2.3 Støren stasjon

6.2.3.1 Støren driftsbanegård

Støren driftsbanegård er avgrenset med markeringsskilt. I tillegg til fører, kan også annet godkjent personale framføre skift i driftsbanegården, etter bestemmelsene i TJN.

6.2.3.2 Skifting inn og ut av vaskehall og verksted

Sikring av skifteveier inn i verksted og vaskehall krever at porter er i kontroll i åpen posisjon. Portene styres fra verksted og vaskehall. Ved fastlagt skiftevei inn/ut gjennom port vil porten være låst i åpen posisjon.

6.2.3.3 Planovergang på Støren driftsbanegård – varsellys

Planovergangen over sporene 8 og 9 for adkomst til serviceplattformen skal bare nyttes for jernbanens egen tjenestetrafikk.

Unntak:

  • Områdesjef togekspeditør Dovrebanen, eller den områdesjefen bemyndiger, kan gi tillatelse i hvert enkelt tilfelle også til annen ferdsel over planovergangen (f.eks. for politi, ambulanse, renholdspersonale, servicepersonale), og skal i tilfelle sørge for ledsagelse.
  • Områdesjef togekspeditør Dovrebanen, eller den områdesjefen bemyndiger, kan utstede skriftlig tillatelse for passering av overgangen uten ledsagelse for navngitte personer, forutsatt at disse er gitt nødvendig opplæring.

Hovedregelen er at før veifarende kjører/går inn på overgangen, skal vedkommende forvisse seg om at dette kan gjøres uten fare for å bli påkjørt av tog eller skift.

Varsellys
Som et hjelpemiddel for veifarende er det satt opp et varsellys på hver side av planovergangen. Varsellysenes signalbetydning for veifarende er som følger:

Signalbetydning Varsellys
«Forbudt å krysse overgangen» Hvitt blinkende lys
«Overgangen kan passeres under skjerpet aktsomhet» Intet lys

Skift som rent unntaksvis ikke kan framføres på signal «Kjøring tillatt» eller «Varsom kjøring tillatt» i dvergsignal i sporene 8 og 9, skal stoppe foran planovergangen. Føreren skal forvisse seg om at ingen veitrafikk hindrer kjøringen, og skal gi signal 83 «Tog kommer» før skiftet med høyst 10 km/t kjører over planovergangen.

Feil på varsellys medfører at skiftevei ikke lar seg sikre over planovergangen. Feilen indikeres for togekspeditør i stillerapparatet.

6.2.4 Dombås stasjon

Innkjørtogveienes lengde

Innkjørtogveien til spor Fra Slutter senest ved utkjørhovedsignal
II Dovre stasjon N463
III Dovre stasjon L463
IV Dovre stasjon P463
II Bjorli/Fokstua stasjon M464