1.7 Beredskap
Publisert: 12. august 2019
Oppdatert: 13. oktober 2025
1.7.1 Beredskapsrutiner vedrørende spesielle/ugunstige værforhold
Beredskapsnivå kan settes på en strekning mellom navngitte stasjoner.
Når beredskapsnivå settes over grensen mellom toglederområder, må begge toglederområdene orienteres.
Hastighetsrestriksjoner gjennomføres etter bestemmelser om feil ved infrastrukturen som medfører at hastigheten må reduseres (TJN).
Trafikale konsekvenser ved de ulike beredskapsnivåene
Grønn beredskap
Grønn beredskap er normal driftssituasjon.
Gul beredskap
- Toglederen skal kunngjøre beredskapsnivå med driftsoperativ kunngjøring. Kunngjøringen skal angi årsak til beredskapsnivå og anmode føreren om økt oppmerksomhet og om å gi tilbakemelding til toglederen om reell situasjon på/ved sporet.
- Eventuelle lokale restriksjoner kan innføres på samme måte som i normalsituasjon.
Oransje beredskap
- Toglederen skal kunngjøre beredskapsnivå med driftsoperativ kunngjøring. Kunngjøringen skal angi årsak til beredskapsnivå og anmode føreren om økt oppmerksomhet og om å gi tilbakemelding til toglederen om reell situasjon på/ved sporet.
- Værvakt vurderer behov for økt frekvens av ekstra visitasjoner, innstilling av enkelte tog eller redusert hastighet på hele eller deler av berørt strekning.
Rød beredskap
- Toglederen skal kunngjøre beredskapsnivå med driftsoperativ kunngjøring. Kunngjøringen skal angi årsak til beredskapsnivå.
- Strekningen sperres.
- Togframføring og arbeid i spor tillates ikke.
Unntak: Visitasjon og feilretting for å håndtere værberedskap med tilhørende konsekvenser tillates. Ved framføring av arbeidstog, skal føreren kjøre med halv sikthastighet.
1.7.2 Oversikt over stoppesteder for farlig gods
Det er definert bestemte stasjoner eller andre steder der godstog med mindre lekkasjer av farlig gods skal stoppes. Disse stasjonene og steder kalles stoppesteder for farlig gods(åpnes i ny fane).
Viktige gjøremål for togleder er beskrevet i Toglederinstruksen punkt 3.