Instruks for betjening av sikringsanlegget ved Nordagutu stasjon

Publisert: 9. april 2019

Oppdatert: 14. april 2020

1 Innledning

Til instruksen hører gjeldene skjematisk plan- og forriglingstabell for Nordagutu stasjon. Se også Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) kap. 12 og Strekningsbeskrivelsen for jernbanenettet (SJN).

2 Det ytre anlegg

2.1 Signaler

Signalenes plassering er angitt på skjematisk plan for sikringsanlegget.

2.2 Varslingsanlegg

Ca. 550 m utenfor forsignalene A, B og D er anordnet et kort isolert sporfelt. Feltene brukes for varsling av tog fra henholdsvis Hjuksebø, Gvarv og Valebø.

3 Det indre anlegg

3.1 Trykknapper for forbikobling av sporavsnitt

Over hver av signalstillerne i hovedsporet er det anbrakt en trykknapp for forbikobling av enkelte sporavsnitt i følgende utkjørtogveier.

Togvegene Sporavsnitt som kan forbikobles
L III–L IV 8
M II 3
M III–M IV 5
N III–N IV 8

Jfr. forriglingstabellen.

Eksempel
Har tog som skal ut fra spor II i retning Hjuksebø belagt sporavsnitt 3 i togveien, kan utkjørhovedsignal M ikke stilles til «Kjørsignal» uten at tilhørende trykknapp betjenes samtidig med signalstillerne.

Før trykknappen betjenes, må togekspeditøren forvisse seg om at det er toget som det skal stilles signal for som belegger sporavsnittet.

3.2 Releer, bryterskap og sikringsskap

Releer er plassert i egne rom.

Bryterskap og sikringsskap er plassert i ekspedisjonskontoret.