Instruks for betjening av sikringsanlegget ved Nordagutu stasjon
Publisert: 9. april 2019
Oppdatert: 14. april 2020
1 Innledning
Til instruksen hører gjeldene skjematisk plan- og forriglingstabell for Nordagutu stasjon. Se også Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) kap. 12 og Strekningsbeskrivelsen for jernbanenettet (SJN).
2 Det ytre anlegg
2.1 Signaler
Signalenes plassering er angitt på skjematisk plan for sikringsanlegget.
2.2 Varslingsanlegg
Ca. 550 m utenfor forsignalene A, B og D er anordnet et kort isolert sporfelt. Feltene brukes for varsling av tog fra henholdsvis Hjuksebø, Gvarv og Valebø.
3 Det indre anlegg
3.1 Trykknapper for forbikobling av sporavsnitt
Over hver av signalstillerne i hovedsporet er det anbrakt en trykknapp for forbikobling av enkelte sporavsnitt i følgende utkjørtogveier.
Togvegene | Sporavsnitt som kan forbikobles |
---|---|
L III–L IV | 8 |
M II | 3 |
M III–M IV | 5 |
N III–N IV | 8 |
Jfr. forriglingstabellen.
Eksempel
Har tog som skal ut fra spor II i retning Hjuksebø belagt sporavsnitt 3 i togveien, kan utkjørhovedsignal M ikke stilles til «Kjørsignal» uten at tilhørende trykknapp betjenes samtidig med signalstillerne.
Før trykknappen betjenes, må togekspeditøren forvisse seg om at det er toget som det skal stilles signal for som belegger sporavsnittet.
3.2 Releer, bryterskap og sikringsskap
Releer er plassert i egne rom.
Bryterskap og sikringsskap er plassert i ekspedisjonskontoret.