Instruks for betjening av sikringsanlegg og veisikringsanlegg ved Kongsvinger stasjon
Publisert: 15. april 2021
1 Innledning
Til instruksen for Kongsvinger stasjon hører skjematisk plan (S.055401-001), forriglingstabell og Brukermanual skjermbasert stillerapparat Kongsvinger (IUP-00-S-40793).
2 Avsporingsindikator
1424 meter foran innkjør hovedsignalet B (412) er det lagt inn en avsporingsindikator, Ai.B. Den virker slik at avsporet hjulsats, som passerer avsporingsindikatoren, vil omstille/sperre innkjør hovedsignalet til signal «Stopp» for å stoppe toget og redusere skadevirkningene.
3 Automatisk sikret planovergang: Kongsvinger omformerstasjon plo
For planovergangen på stasjon, Kongsvinger omformerstasjon er plassering av signaler, veibommer og innkoplings- («a» og «b») og utløsningspunkt («c») for anleggene angitt på den skjematiske plan for sikringsanlegget.
MERK: Planovergangen har eget innkoblingsfelt inne på stasjonen for kjøring mot Galterud og sperres ikke før togvei er sikret og sporfelt 1 blir belagt.
4 Betjening av sikringsanlegget
4.1 Stillerapparat, skjermbasert
For Kongsvinger sikringsanlegg benyttes manøversystem med skjerm. Bilde på skjerm er bygd opp fra skjematisk plan. Se brukermanualen skjermbasert stillerapparat Kongsvinger stasjon for beskrivelse av de forskjellige funksjoner og indikeringer.
4.2 Frigiving for lokal omlegging av sentralstilte sporveksler
Stillerne for frigiving for lokal omlegging av de sentralstilte sporveksler og frigivning sporveksel 37/48 og 50, vises på skjerm og er indikert gule. Stillerne benevnes LOK I, LOK II, LOK III, LOK IV, LOK V, LOK VI, LOK VII og «FRIGI SPV 37/48 og 50».
For å betjene lokalstiller for sporveksel 50 må i tillegg S.lås IV frigis.
Ved sporveksler i sløyfe som grenser til to Lok områder, må begge Lok områdene frigis for å kunne betjene sporvekslene lokalt.
- Sporveksel 9/42 må ligge i normalstilling før frigiving av Lok I og VII.
- Sporveksel 22/29 må ligge i normalstilling før frigiving av Lok II og III.
Ved tilbaketaking av enten Lok IV, V eller VI, vil samtlige lokalområder bli tatt tilbake. For oversikt over lokalområder, se skjematisk plan.
4.3 Frigiving av S-lås
Stillerne for frigiving for Frigivning av S-lås vises på skjerm og er indikert blå. For oversikt S-låser, se skjematisk plan.
4.4 Jordfeil
Hvis det oppstår jordfeil i anlegget, enten for Kongsvinger («K»), Norsenga («N») eller Teknisk hus/hensetting («T»), vises dette på skjermen ved «Jordfeil». «Signalstopp» og alle signaler blir sperret i signal «Stopp». Ved å betjene symbol «Jord» på skjerm, oppheves sperringen igjen, dersom jordfeilen er borte.
4.5 Signalstopp
Det er på Kongsvinger montert en ekstra mekanisk trykknapp for omstilling av alle signaler i Stopp. Denne er plassert på veggen ved arbeidsbordet til Txp. Bryter forblir inntrukket og må manuelt trekkes ut.
Signalene omstilles også til stopp og indikeringen for signalstopp lyser fast i følgende tilfeller:
- Når sporvekselsveiv tas ut. Det er kun sveivskap for sporvekslene på Norsenga.
- Etter strømbrudd når strømmen kommer tilbake.
Dersom togleder sender ordre om signaler i «Stopp», vil dette indikeres med blink. Ved tilbaketaking må togekspeditør medvirke ved å betjene jordfeilknapp.
4.6 Sikring av togvei
Ved sikring av togvei R50 – utkjørhovedsignal M 414 når sporfelt 041 er belagt må bakenforliggende skiftevei R40 og R42 til R50 sikres først.
4.7 Utløsing av togvei
Dersom det er nødvendig å løse ut en togvei manuelt skal tidsutløsing benyttes slik:
- Hovedsignalet stilles til signal stopp med kommandoen SIS.
- Tidsutløsingen starter etter kommandoen «NUH», etter ca. 90 sekunder løser togveien ut.
For tog fra Solørbanen må kvitteringsknapp for utløsning av togvei trykkes inn for at togveien skal løse ut. Trykknappen trykkes inn når sporfelt D har blitt fritt igjen.
4.8 Utløsing av skiftevei
Dersom det er nødvendig å løse ut en skiftevei som ikke er løst ut automatisk av skift skal følgende fremgangsmåte benyttes:
- Trykk på startpunkt for skifteveien som skal løses ut og velg NUD, etter 10 sekunder løser skifteveien ut.
Dette er aktuelt ved parkering av tog nr. 2 i spor 12b og ved parkering av tog nr. 3 i spor 13c på hensettingsområdet.