Instruks for betjening av sikringsanlegget ved Hønefoss stasjon
Publisert: 5. april 2019
Oppdatert: 14. april 2020
1 Innledning
Til instruksen hører gjeldene skjematisk plan- og forriglingstabell for Hønefoss stasjon. Se også Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) kap. 12 og Strekningsbeskrivelsen for jernbanenettet (SJN).
2 Det ytre anlegg
2.1 Signaler
Signalenes plassering er angitt på skjematisk plan for sikringsanlegget.
2.2 Varsling av tog
Fra Hval: Varselklokken ringer når tog befarer blokksporavsnitt 344.
Fra Tyristrand: Varselklokken ringer når tog befarer blokksporavsnitt 874.
Fra Veme: Varselklokken ringer når tog befarer blokksporavsnitt 444.
2.3 Togveilamper
På stasjonsveggen mot plattformen er satt opp kontrollamper (togveilamper) som tennes når det er sikret inn-/utkjørtogvei fra/til vedkommende banestrekning.
3 Det indre anlegg
3.1 Stillerapparat
3.1.1 Forbikobling av sporavsnitt
Over hver av signalstillerne A/M og B/L er anbrakt en trykknapp (rød) for forbikobling av enkelte sporavsnitt i følgende utkjørtogveier.
Togveier | Sporfelter som kan forbikobles |
---|---|
M I og M II | 1 og M |
L I | 6, 23 og 014 |
L II | 25 og 024 |
L V | 11, 45 og 012 |
L VI | 39, 47 og 062 |
L I-IIb | 23, 25 og 024 |
L V-IIb | 11, 45 og 012 |
Jfr. forriglingstabellen.
MERK: Forbikobling må ikke foretas før den som betjener stillerapparatet har forvisset seg om at det er toget som det skal stilles signal for, og bare det, som belegger sporavsnittet/sporavsnittene. Trykknappen betjenes samtidig med signalstillernes omlegging.
3.1.2 Stillere for sporvekseloppvarming
Stiller 1 styrer oppvarmingen av sporvekslene 1, 3, 31, 33, 34, 35, 36, 38, 39, 40, 41, 43, 45 og 47 samt 11 a/c–b/d.
Stiller 2 styrer oppvarmingen av sporvekslene 2, 4, 6, 8, 10, 19, 21, 23, 27 og 30 samt 17 a/c–b/d og 25 a/c–b/d.
Stillerne skal betjenes en for en med minst 5 sekunders mellomrom.
MERK: Kontrollampen tennes kun når all sporvekseloppvarming i vedkommende gruppe er påsatt. En eller flere sporveksler kan være under oppvarming selv om kontrollampen er slokt.
3.1.3 Sveiv
Sveiv for omlegging av sporveksler og sporsperrer (ved feil) oppbevares i en spesiell holder i låst skap plassert inne ved stillerapparatet.
Når sveiven tas ut av holderen, pålegges det den som betjener stillerapparatet, å påse at sporvekseldrivmaskinen som skal sveives, ikke får tilført drivstrøm. Sikringer for sporvekseldrivmaskinene er satt inn i eget skap i ekspedisjonskontoret. Når sporveksler sveives, skal vedkommende sikring være uttatt.